Auto rijtesten

Competitieve pick-upoptie

Rijtest Maxus T60 Max 2.0 Diesel AWD (158 kW/215 pk)

In afwachting van een proefrit met de full electric Maxus eTerron 9, reden we de T60 Max met een 215 pk straffe en bijzonder werkgrage viercilinderdiesel in het vooronder. Met zijn forsgebouwd uiterlijk, lijkt deze nieuwe, dieselende pick-up als twee druppels water op de elektromagnetisch gepowerde T90 EV. Want gekenmerkt door identieke traditionele offroadproporties, robuust gevormde spatborden, lijvige kunststof wielkastverbreders, breedgebouwde treeplanken en – specifiek voor de T60-diesel – een hoogglanzend zwartkleurig radiatorrooster.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 1
De T60 Max zal offroadliefhebbers niet ontgoochelen. Een krachtige dieselmotor, solide vierwielaandrijving, een standaard gemonteerde differentieelvergrendeling en een gunstige bodemvrijheid – in combinatie met een aardige doorwaaddiepte en fortuinlijke hellings-, kantel-, aanrij- en afrijhoeken

Voor wie het niet mocht weten, Maxus maakt deel uit van de Chinese autogigant SAIC Motor. Die industriële bloedband wordt achteraan op deze pick-up apparent te kennen gegeven. Met een helder leesbaar ‘SAIC Motor’-embleem, links onderaan op de laadbakklep. SAIC Motor is goed voor een jaarproductie van 5,5 miljoen voertuigen en zo de op zeven na grootste autoconstructeur op deze aardbol.

SAIC Motor, Astara en T60-diesel

Maxus wordt in ons land geïmporteerd door Astara Western Europe, sectie van de wereldwijd actieve Astara Group. Die Spaanse groep is intussen actief in 19 landen en commercialiseert meer dan 40 automerken.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 3
Met een brandstofverbruik van 9,1 l/100 km scoort de T60 Max gunstig in het marktsegment van de – naar Europese normen – zware pick-ups. Of hoe in de disciplines brandstofefficiëntie en krachtontplooiing het voordeel van dieseltechnologie hier andermaal wordt bewezen

In ons land verscheen Maxus enkele jaren geleden op de markt als een specialist in elektrisch aangedreven lichte bedrijfsvoertuigen. Het Maxus-LCV-gamma bestaat uit volledig elektrische bestelwagens eDeliver 3, eDeliver 5, eDeliver 7 en eDeliver 9. De Deliver 7 en Deliver 9 worden ook aangeboden met een dieselmotor onder de kap.

Enkele maanden geleden heeft Maxus dit bedrijfswagenaanbod uitgebreid met twee pick-ups: de T60 Max 2.0 Diesel, waarop we in deze lijnen de focus richten, en de over enkele weken proef te rijden, full electric eTerron 9. Met die dieselversie stelt het Chinese Maxus zijn catalogus open voor de (nog steeds) omvangrijke groep van klanten, die zich in hun professionele pick-upactiviteiten geen stekker- of kabelgedoe wensen te permitteren en de energiezuinige, betrouwbare dieseltechnologie trouw zweren. Waardoor de Maxus T60 Max 2.0 ook wordt uitgespeeld in een marktsegment waarin het niet aan mededingers ontbreekt: Navara, Hilux, L200, Musso, D-Max, Ranger …

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 4
Met voldoende plaats voor vijf inzittenden offreert de T60 Max acceptabel reiscomfort, en met een laadcapaciteit van 1.225 kg biedt deze pick-up ook interessant perspectief voor professioneel gebruik en/of vrijetijdsbesteding

Indrukwekkende snoet

We hebben het al aangehaald: op het eerste gezicht lijkt de T60 Max sprekend op de al enige tijd actieve, elektromagnetisch gepowerde T90 EV. Dankzij hun indrukwekkende voorpartij weten beide zich esthetisch van het merendeel van hun concurrenten te onderscheiden. Beide ogen robuust en stijlvol en presenteren zich als onvervalste offroaders.

De machtige voorkant van de T60-diesel verschilt van de T90 EV met een zwartgelakt radiatorrooster. Daarboven pronkt een sierlijst die de bovenste horizontaal geïntegreerde koplampen verbindt. Onder die sierlijst prijkt de merknaam. Zo groot dat – ook zonder leesbril – vanop ruime afstand is vast te stellen dat het hier om een Maxus gaat.

Het gigantische radiatorrooster wordt links en rechts op het uiteinde van de bumper geflankeerd door verticaal gepositioneerde ledlichtblokken. In profielzicht zijn het vooral de grote wielkasten met hun forse zwarte wielkastverbreders die bijdragen tot de stoere gestalte van deze pick-up.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 2
Zonder leesbril kan men van ver al zien dat het hier om een Maxus gaat

In profiel zie je uiteraard het best dat het om een fors bemeten pick-up gaat. In het geval van ons testmodel bedacht met een hardtop-afdekking van de laadbak. De in de technische fiche meegegeven afmetingen bewijzen vooral dat het om een grote pick-up gaat die, ondanks zijn royale afmetingen, competitieve grondspeling, helling-, kanteling-, alsook op- en afrijhoeken kan voorleggen.

Verrassende architectuur

Als er iets is waarin deze Maxus zich van zijn belangrijkste pick-upmededingers weet te onderscheiden, dan is dat de interieurarchitectuur. Beter gezegd: de inrichting van het dashboard. Want, met een verrassend ontwerp. Verrassend dan toch voor een pick-up. Immers, deze cockpit lijkt recht uit een moderne personenwagen te stammen.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 6
Twee 12,3-inchbeeldschermen, ondergebracht in eenzelfde frame. Links het instrumentenpaneel, rechts het infotainment-aanraakscherm – waarvan de bediening alvast geen maandenlange cursus vereist in digitaal controlebeheer

Met twee 12,3-inchbeeldschermen ondergebracht in eenzelfde frame. Links het instrumentenpaneel, rechts het infotainment-aanraakscherm. Minimalistisch bijgevolg en een opstelling vooral, die niet meteen in een pick-up te verwachten valt. In opvallende afwezigheid bovendien van fysieke bedieningsknoppen, want zowat alle functies worden via dat infotainmentscherm beheerd. Trouwe lezers weten dat wij dat liever anders zien. Zeker in een pick-up als deze.

Wat ons beter in de smaak viel was de high-end interieurafwerking. Met veelvuldige inbreng van chique aanvoelende en zich nog eleganter presenterende afwerkingsmaterialen. Leder zowaar voor de bekleding van de stoelen, deurpanelen en het dashboard. Of hoe de uiterlijk robuust en stoer ogende T60-diesel, chauffeur en reizigers verwelkomt in een luxueus aanvoelende cocon. Een passagierscompartiment, waarin zwart leder en metallic accenten smaakvol gecombineerd werden en de forse middenconsole met zijn royale opbergvak en een inductieve smartphonelader als blikvanger gelden.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 5
In tegenstelling tot wat de motorafdekking doet vermoeden, betreft het hier wel degelijk een in lengterichting ingebouwde viercilinder-diesellijnmotor

8-trapsautomaat & inschakelbare vierwielaandrijving

De Maxus T60 Max wordt aangedreven door een commonrailgevoede en met een biturbo aangejaagde 2.0-literdiesel. Die motor werd in lengterichting ingebouwd en niet dwars – zoals sommigen beweren. In samenspel met een standaard gemonteerde 8-traps automatische transmissie, tekent deze 16 kleppen tellende viercilinder voor 158 kW (215 pk) aan maximaal vermogen en een maximummotorkoppel van 500 Nm. Uiteraard beschikt de T60 Max standaard over een manueel of automatisch in te schakelen vierwielaandrijving en differentieelvergrendeling.

Met een draaiknop in de lijvige middenconsole kan gekozen worden voor de 2H-modus waarin het voorradige motorkoppel aan de achterwielen wordt toevertrouwd. In Auto-modus zal de aandrijfkracht automatisch en afhankelijk van de wielgrip tussen voor- en achteras verdeeld worden. De 4H-modus is bestemd om bij hogere snelheden betere tractie en stabiliteit te garanderen op gladde ondergrond. Voor het zwaardere offroadwerk wordt best voor de 4L-modus gekozen.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 8
Maxus maakt deel uit van de Chinese autogigant SAIC Motor, en die industriële bloedband wordt achteraan apparent te kennen gegeven: met een opzichtig ‘SAIC Motor’-embleem, links onderaan op de laadbakklep

Complete veiligheidstandaard

Tot de standaard geleverde veiligheidsvoorzieningen behoort alvast het 360°-camerasysteem dat met externe sensoren de hele omgeving van het voertuig registreert en waarmee in bird-viewweergave op het 12,3-inchinfotainmentscherm, de nabije omgeving van de T60 Max wordt getoond. Overigens moet in het geval van deze pick-up van een complete veiligheidstandaard worden gesproken. Want standaard gemonteerd: heuvelstart- en afdalingsassistentie, botswaarschuwing, attenderen bij het verlaten van de rijstrook, automatisch noodremsysteem, hulp bij het wisselen van de rijstrook, adaptieve cruisecontrol, en bestuurdersmonitoring.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 7
Bijzonder praktisch tijdens het in- en uitladen van zwaardere voorwerpen: een uitschuifbare laadvloer

Rijden

Met een praktische laadcapaciteit van 1.225 kg biedt deze pick-up interessant perspectief voor zowel professioneel gebruik als vrijetijdsbestedingen. Praktisch vooral. Zeker in het geval van ons testmodel, waarvan de laadbakvloer uitschuifbaar is. Wat laden en lossen van grotere voorwerpen uiteraard een stuk gemakkelijker maakt.

Met voldoende plaats voor vijf inzittenden, kan diezelfde T60 Max-diesel ook nog eens acceptabel reiscomfort offreren aan bestuurder en vier medereizigers. Ook de offroadliefhebbers zullen in de T60 Max niet ontgoocheld worden. Deze Chinese pick-up ziet er niet alleen stoer uit; hij is bovendien meer dan krachtig genoeg.

Dankzij een solide vierwielaandrijving, het standaard gemonteerde sperdifferentieel en gunstige bodemvrijheid. Dit gekoppeld aan een aardige doorwaaddiepte en de al eerder opgesomde fortuinlijke hellings-, kantel-, aanrij- en afrijhoeken, is deze Maxus voortdurend in staat om de moeilijkste terreinbedoeningen achter zich te laten.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 9
Deze T60 Max-diesel lijkt sprekend op de elektrische T90 EV. Met een indrukwekkende voorpartij weten beiden zich esthetisch van het merendeel van hun concurrenten te onderscheiden

Ook in het dagelijkse verkeer zal de werkgrage 2,0-liter turbodieselmotor nooit teleurstellen. Deze koppelrijke multikleppen-zelfontbrander kan niet verweten worden als zou hij zijn kranige werklust met ratelend dieselgeluid ten berde brengen. Mochten die geluiden er al zijn … dan hoor je daar alvast bitter weinig van in het passagierscompartiment. Met zijn 500 Nm aan ongebreidelde werkijver komt de T60 Max zowel in zwaar terrein als in het dagelijkse verkeer onverbeterlijk aan zijn trekken.

De automatische transmissie schakelt altijd soepel en adequaat. Met een brandstofverbruik van 9.1 l/100 km scoort de T60 Max daarbij nog eens uitmuntend in het marktsegment van de – althans naar Europese normen – zware pick-ups. Waarbij – als het gaat om brandstofefficiëntie en krachtontplooiing – het voordeel van dieseltechnologie (nog maar eens) met bravoure bewezen wordt.

Rijtest Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD 10
Aangedreven door een commonrailgevoede, biturbo aangejaagde 2.0-literdiesel. In samenspel met een standaard gemonteerde 8-traps automatische transmissie en inschakelbare vierwielaandrijving tekent deze 16-kleppen tellende viercilinder voor 215 pk aan vermogen en een – voor een 2.0-liter viercilinder – gigantisch motorkoppel van 500 Nm

Conclusie

De Maxus T60 Max met zijn geluidsvriendelijke en zuinige viercilinder-biturbodiesel zorgt voor een te appreciëren aanvulling van het uitgebreide peloton van in Europa aangeboden grote pick-ups. Naast de gunstige prestaties van motor, automatische transmissie, de inschakelbare vierwielaandrijving en de differentieelvergrendeling, wordt voorzien in – aan een moderne pick-up – eigen zijnde praktische voordelen. Die praktische pluspunten worden door de professional als onmisbaar gezien, voor de vrijetijdsrijder zijn ze mooi meegenomen.

Dat alles wordt hier aangevuld met technologische applicaties die de rijbeleving op een aardig niveau tillen. Het gebrek aan fysieke bedieningsknoppen, nemen we er hier graag bij. Het infotainment vraagt alvast geen maandenlange cursus in digitaal controlebeheer. Anderzijds maakt het – voor een pick-up – mooi en degelijk afgewerkte interieur veel goed. Vandaar, en zoals de titel al verklapte, vormt deze Maxus T60 2.0-diesel beslist een competitieve pick-upoptie.

Technische fiche Maxus T60 MAX 2.0 Diesel AWD

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.