Pittige en gekende elektrotechniek, meeslepend verpakt
Rijtest Cupra Tavascan VZ, AWD (77,0 kWh – 250 kW/340 pk)
De Tavascan is de eerste volledig elektrische SUV-coupé van Cupra. Na de Born is de Tavascan bijgevolg Cupra’s tweede volledig elektrische model. We reden de VZ-versie, begunstigd met 340 pk en vierwielaandrijving dankzij een e‑motor op voor- en achteras. We maakten kennis met een opwindend getekende elektrische SUV-coupé die, met een pittige aandrijflijn en dynamische DCC Sport-ondersteltechnologie, ongeschonden de sportieve geaardheid van Cupra illustreert.

We rijden met een Cupra, een automerk dat toch al zeven jaar actief is op de automarkt. Toch horen we de vraag nog te vaak: wie of wat is Cupra? Het begon ooit met de snelst acterende Seats, die omwille van hun sportieve perspectieven het Cupra-embleem mochten dragen. Cupra is trouwens de afgekorte omschrijving van Cup Racing.
In 2018 werd het sportieve Cupra een autonome merknaam binnen de Volkswagen-groep. Het Spaanse merk bleef de nadruk leggen op sportiviteit en het eerste onder de Cupra-merknaam gebouwde model was de Formentor. Een gedurfd ontworpen, sportieve en dynamische SUV, verkrijgbaar met diesel, benzine of PHEV-benzinedrijfwerk – allemaal gebaseerd uiteraard op VW-technologie.

VeloZ
Gebaseerd op VW-technologie was ook de Born, Cupra’s allereerste EV. Gekend als het sportiever getekende, maar op een identiek platform rijdende zustermodel van de VW ID.3. Intussen karakteriseert – dat zich vol op sportieve habitus, tempo en beweeglijkheid concentrerende – Cupra zijn strafst gepeperde creaties met een overvleugelend “VZ”-embleem. VZ als afkorting van het Spaans voor ‘snelheid’ of VeloZ.
Na de Born, de introductie van een eerste full electric SUV-coupé en een te verwachten elektrisch gepowerde compacte SUV, lijkt ook het sportieve Cupra definitief in de ban van de volledige elektrische voertuigaandrijving. Weet echter dat ook bij Cupra de verbrandingsmotor nog niet is afgeschreven. Zie intussen al enkele maanden die te koop aangeboden Terramar, een SUV met plug-inbenzinehybridedrijfwerk.

Technische coping
De Tavascan, als eerste compleet elektrische SUV-coupé van Cupra, wordt aangeboden met de keuze uit twee vermogens: 210 kW/286 pk en 250 kW/340 pk. Die laatste versie is bovendien gezegend met een maximumkoppel van 545 Nm en voegt daar vierwielaandrijving – op basis van twee e‑motoren – aan toe.
De Born werd het zustermodel van de ID.3 genoemd. Net zo mag men de Tavascan – platformtechnisch beschouwd – een coping noemen van de ID.5. Want gebruikmakend van een dito platforminvulling. Voor de tweemotorige en 340 pk sterke Tavascan gaat het dan specifiek over het technisch volledig analoge platform van een stevig gespierde VW ID.5 GTX of van een ander VW MEB-derivaat: die snelle Škoda Enyaq Coupé RS.

Aantrekkelijke Cupra-architectuur
Zijn snoet is meteen te herkennen. Hartstochtelijk, met een oplichtend tribaal merklogo in het midden en met uit drie driehoeken bestaande koplampen. Pittig ook dankzij in zwart hoogglans uitgevoerde koetswerkaccenten en enkele markante, koperkleurige klemtonen op koetswerk en wielen. Ook achteraan vinden we, samen met de over de volledige voertuigbreedte uitgesmeerde lichtbalk, een fel oplichtend merklogo.
De Cupra Tavascan getuigt zonder meer van een gedurfde en – wat ons betreft – een opvallende en zich van de concurrentie nadrukkelijk onderscheidende designtaal. Meteen herkenbaar, charmant en met geslaagde, atletische proporties.
Waarbij vooral het interieur mag getuigen van een sterk staaltje Cupra-architectuur. Zie die specifieke en gespierde centrale, vanuit het dashboard over de middentunnel uitgestrekte ruggengraat, de fijnzinnig getekende, haast onzichtbare luchtroosters, de talloze koperkleurige facetten en geniet niet in het minst van een vakkundig opgevatte sfeerverlichting. Dit laatste mede dankzij petieterig oplichtende lichtpuntjes in de deurbekleding. De Tavascan is trouwens de eerste Cupra die (optioneel) werd uitgerust met een ‘hifi-muziekfabriek’ met 12 luidsprekers, zoals ontwikkeld in samenwerking met audiobedrijf Sennheiser.

15-duims infotainmentscherm
Ook de Tavascan kan er niet aan ontsnappen: digitalisering en, als gevolg daarvan … overengineering. Dus ook hier worden we bij iedere herstart gedwongen om door digitale menu’s te surfen om enerverende toeters en piepers het zwijgen op te leggen en te ijverig acterende assistentiesystemen uit te schakelen. Het surfen door die menu’s wordt hier weliswaar vereenvoudigd. Want deze volledig elektrische SUV-coupé krijgt een 15-duims groot infotainmentscherm gemonteerd. Het grootste scherm dat tot nu in een Cupra pronkt en met een nieuw ontwikkelde Human Machine Interface (HMI) kan worden bediend.
Wat navigatie betreft kan men zich beroepen op de ingebouwde oplossing of Apple CarPlay- en Android Auto-alternatieven gebruiken. Met de intern voorziene navigatie kunnen tijdens lange reizen laadstations worden gezocht, wordt ook voorgerekend hoeveel energie er bij aankomst aan een geselecteerd laadstation nog in de voertuigbatterij zal zitten, en wordt bekeken of er bij het betreffende laadstation effectief ook laadpunten vacant zijn.

Remote Park Assist
Nog meer digitalisatie ook om het veiligheids- en comfortniveau te verhogen. Ook in de Tavascan zien we de digitalisering gestimuleerd met de komst van een uitgebreide reeks Advanced Driver Assistance Systems. Zo moet de nieuwste versie van Connected Travel Assist de ADAS-prestaties optimaliseren via data uit de cloud. Het binnenhalen van realtime-informatie kan (bijvoorbeeld) nuttig zijn voor de rijstrookassistentie op slecht gemarkeerde wegen. In de Tavascan is trouwens automatische rijstrookverwisseling beschikbaar en worden geavanceerde parkeerfuncties zoals Remote Park Assist (RPA) aangeboden.
Technisch totaalpakket
De Cupra Tavascan is dus gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep en integreert de meest recente elektro-autotechnologie. Lees: een totaalpakket van de nieuwste technische toepassingen met betrekking op aandrijflijn, onderstel, connectiviteit, veiligheid en comfort.

De cijfers van ons testvoertuig staan in bijgaande technische steekkaart. Dus: 250 kW/340 pk aan maximaal systeemvermogen – opgewekt door twee e‑motoren – en daarbij 545 Nm aan maximale trekkracht. Dat laatste te verdelen over vier wielen. Niet dat in geval van te weinig grip elk wiel met een dikke 125 Nm aan trekkracht wordt toegeleverd. Volgens Cupra kan – in geval van dynamische rijstijl – tot 30 procent van dat aandrijfvermogen losgelaten worden op de voorwielen.
Met de ronde programmatoets rechts op het stuurwiel kan men de rijmodus “à la Cupra” selecteren voor een vinniger rijgedrag. Via de knop links op het stuurwiel kiest men een ander rijprogramma. Naast de tractiemodus laat de Tavascan de keuze tussen de instellingen maximumrijbereik, comfort, prestaties en individueel.

Bitsige acceleratie, matige (DC-)laadsnelheid
Een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 6 seconden doet je beseffen dat deze Tavascan VeloZ helemaal geen gebrek aan vermogen heeft. Zeker niet als men rekening houdt met het aanzienlijke (2,2 ton) lichaamsgewicht. Die schitterende acceleraties kan de Tavascan VZ niet onderlijnen met een hoge topsnelheid. Maar een top van 180 km/u lijkt ons ruim voldoende. Zeker in contreien als de onze, waar je op meer dan 90% van het wegennet aan de helft van die topsnelheid het rijbewijs levenslang ziet ingetrokken worden.
Overigens mocht voor ons die top nog iets lager liggen. Dat zou het elektriciteitsverbruik zeker drukken en het rijbereik optrekken. Een maximaal DC-snellaadvermogen van 135 kW en 11 kW AC volstaan niet om een sprintkampioen als de Tavascan VZ ook aan de laadpaal een snelle jongen te noemen.
Het rijden met deze high-performance e‑auto blijft leuk. Met pittige acceleratie en – zoals gezegd – ruim voldoende topsnelheid. Overtuigend alleszins. En voor wie het niet kan overtuigen: druk effe de Cupra-powerknop rechts op het stuurwiel in. Want zoals in alle andere EV’s, zo ook geldt het in deze Spaanse volbloed met Duitse VW-genetica: het blijft een kwestie van kiezen voor een rijprogramma dat het best aansluit bij uw persoonlijke rijstijl.

Uitgebalanceerd
We rijden met een Tavascan VZ, de snelste variant. De sportstoel met hoge rugleuning zit lekker en in het comfort-rijprogramma voelt de ‘snelste’ Tavascan aan als een vinnige maar normaal presterende elektrische SUV. Mede door zijn gewicht wat houterig geveerd, maar oncomfortabel geenszins.
Met de prestatiebevorderende Cupra-knop rechts op het stuurwiel ingedrukt ondergaat de ‘normaal’ acterende SUV een metamorfose. De reactie op de beweging van de rechtervoet gaat meteen van soepel naar resoluut. Waarna de Tavascan zijn vermogen ook agressiever op het asfalt zet. En niet alleen de werklust neemt dan stevig toe. Na het kiezen van de sportiefste modus voelt men ook het onderstel (nog) stugger worden. Al blijkt ook in de sportiefste modus het van een stevig karakter getuigende onderstel niet alle zin voor comfort te verliezen.
Comfort- of sportmodus, het doet er immers niet toe: het rijgedrag is en blijft prima. Waarbij men doorgaans weinig hinder ondervindt van het wagengewicht dat toch dik de 2 ton overschrijdt. Met het onderstel in zijn meest stugge hoedanigheid helt de koets weinig over, waardoor bochten aan hoge snelheid kunnen genomen worden.

Het rijgedrag van deze Cupra maakt dus indruk met een uitgebalanceerd en sportief afgesteld onderstel. Een eigenschap die in het bijzonder bij hogere snelheden zijn meerwaarde toont. Noteren we trouwens dat deze Tavascan als sportieve, elektrische SUV-coupé – met het oog op veeleisende en temperamentvol rijdende bestuurders – werd uitgerust met dynamische DCC Sport-ondersteltechnologie, een sportophanging en een progressieve stuurinrichting. Uitgerust dus met een adaptieve demping die zich variabel kan aanpassen en ertoe bijdraagt dat – ook onder niet-sportieve omstandigheden – het rijcomfort gegarandeerd blijft.
Geen zwakke punten? Toch wel. Trommelremmen op de achterwielen lijken ons in deze moderne e‑SUV-tijden veeleer ongebruikelijk. Al vormen die krachtig en effectief reagerende trommels niet het echte probleem. Wel de afstelling van het remsysteem, dat bij het plots indrukken van het rempedaal wat bedenktijd lijkt te vragen, om meteen daarna heftig de opgelopen vertraging goed te maken.

Conclusie
De Cupra Tavascan in zijn strafste VZ-uitvoering kan dus indruk maken met dat fijnzinnig uitgebalanceerde en sportief-dynamisch afgestelde rijgedrag. Waarbij het adaptieve dempingssysteem zich variabel aanpast en onder niet-Cup-raceomstandigheden het rijcomfort blijft garanderen. Dat toe te juichen rijkarakter en de pittige elektrische aandrijflijn illustreren ongeschonden het sportieve Cupra-DNA.
Weet alvast dat de Cupra Tavascan er niet alleen opwindend uitziet. Hij rijdt ook zo. Bovendien belooft Cupra – zoals wij dat overigens ook hebben vastgesteld – een elektrisch rijbereik waarmee best valt te leven. Tot slot kan de Tavascan VZ, het aanzienlijke lichaamsgewicht en de sportieve prestaties ten spijt, bezwaarlijk excessieve energieconsumptie worden aangerekend.