EV-rijders betalen liever voor gemak dan omweg
Voor Europese elektrische rijders is gemak belangrijker dan goedkope stroom. Uit een nieuwe bevraging van Gilbarco Veeder-Root, uitgevoerd naar aanleiding van World EV Day 2025 bij 5.500 bestuurders in Europa en de VS, blijkt dat laadpunten vooral gekozen worden op basis van nabijheid en beschikbare voorzieningen.
40% van de Europese BEV-rijders kiest simpelweg de dichtstbijzijnde lader. Meer dan de helft (54%) haakt af bij een omweg van meer dan tien minuten, en 72% rijdt niet verder dan twintig minuten van de route. 11% weigert élke omweg.
Tijdsefficiëntie heeft een prijs: bestuurders betalen gemiddeld 36% meer om een omweg van vijf minuten te vermijden. Slechts 23% laat zich afschrikken door hogere tarieven. Amerikaanse bestuurders zijn opvallend prijsgevoeliger: 46% vermijdt dure laadpunten, terwijl 51% een omweg van twintig minuten niet ziet zitten.
Tijdens een kwartier snel laden blijft amper 25% in de wagen. 39% bezoekt de toiletten en 74% koopt iets in shop of restaurant. Voor uitbaters betekent dit extra omzet. Winkels en restaurants (52%), toiletten (36%) en wifi of werkplekken (21%) zijn dan ook populaire selectiecriteria voor laadlocaties. Ook betaalmogelijkheden in de shop (34%) en getrouwheidsprogramma’s (32%) winnen terrein.
Toch maken bestuurders slechts een omweg van gemiddeld 8,6 minuten voor alle gewenste faciliteiten. Onbetrouwbare laders (27%) of locaties met slechts één toestel (24%) worden expliciet vermeden.
“EV-bestuurders verwachten dat laden even eenvoudig wordt als tanken”, zegt Merrick Glass, president Konect eMobility bij Gilbarco Veeder-Root. “Tankstations zijn ideaal gelegen en beschikken over de juiste voorzieningen om bestuurders te laten rusten, verfrissen en verbinden.”
Volgens de laatste prognose van het Internationaal Energieagentschap (IEA) zal het Europese EV-wagenpark tegen 2030 bijna verviervoudigen tot 39 miljoen voertuigen. Voor brandstofretailers is dit een kans die ze niet mogen missen.