Mercedes mist als enige EU-merk CO2-doelen
Volgens de nieuwste EV Progress Report-analyse van Transport & Environment (T&E) verkochten Europese constructeurs dit jaar al 38% meer elektrische wagens. Daarmee halen BMW, Renault, Stellantis en Volkswagen hun uitstootdoelen voor 2025-2027. Alleen Mercedes-Benz dreigt tekort te schieten, met een onderprestatie van 10 gCO2/km. Om te voldoen zal het merk credits moeten kopen bij Volvo Cars en Polestar via een zogeheten pooling-deal.
De Europese Commissie besliste eerder dit jaar om de CO2-normen voor 2025 met twee jaar uit te stellen, onder druk van de industrie. Dat geeft constructeurs ademruimte, maar betekent ook dat naar schatting 2 miljoen minder EV’s zullen worden verkocht tussen 2025 en 2027. Intussen is het prijsverschil tussen elektrische en verbrandingsmodellen opnieuw toegenomen: in juni bedroeg het 40%, tegenover 30% begin 2025.
Ironisch genoeg staan de marktfactoren gunstig. Batterijkosten dalen snel (-27% sinds 2022 en nog eens -28% verwacht tegen 2027), en de laadinfrastructuur dekt ondertussen 77% van het Europese snelwegennet. Alle lidstaten halen al de EU-doelen voor publieke laadpunten.
Toch waarschuwt T&E dat de verlenging van de deadline vooral het lobbywerk van ACEA versterkt, met Mercedes als boegbeeld. Terwijl mondiale markten zoals China, Thailand en Indonesië hun EV-aandeel fors zien groeien, riskeert Europa achterop te raken. De vraag blijft of een versoepeling van de 2030- en 2035-normen de Europese industrie echt helpt, of net veroordeelt tot een achtervolgingsrace.