Carrosserie-inrichtingPremium

HOGE SERVICEGRAAD EN FLEXIBILITEIT ONDERSTEUNEN ONAFHANKELIJKHEID

GARAGE RABAEY STAAT HAAR MANNETJE

CarFix-lezers hebben de boodschap ondertussen wel begrepen. Wie in tijden zoals deze wil overleven, moet zich of een specialisatie aanmeten of aansluiten bij een (garage)concept. Een ander vaststaand feit is dat West-Vlamingen harde werkers zijn en laat dat nu net de 'specialisatie' zijn waarmee het Ichtegemse Garage Rabaey de gangbaarheid doorbreekt. Met een afgelijnde merkenfocus, een hoge flexibiliteit en een uitmuntende servicegraad houdt zaakvoerder Hervé Rabaey de uniformiteit op afstand en laat hij de onafhankelijkheid zegevieren.

Garage Rabaey

SUCCESVOL ONAFHANKELIJK

Standhouden als onafhankelijke garage is vandaag de dag geen sinecure. Onmogelijk is het evenwel niet, zo bewijst Hervé Rabaey, zaakvoerder van de gelijknamige Ichtegemse garage. Autonomie lijkt voor hem een vanzelfsprekend gegeven dat bovenal geen voorkeurstraject hoeft worden toegewezen. Met een gedegen service en een zweem flexibiliteit kom je al heel ver, zo blijkt.
Hervé: “Met Garage Rabaey bieden wij een grenzeloze service aan. Zo zijn we open van zeven tot zeven en zijn we ook op zaterdagvoormiddag beschikbaar voor onze klanten. Een dienst die onze vele zelfstandige klanten weten te appreciëren. Bovendien kunnen we als Iveco-servicepunt en onze voorliefde voor Mercedes klanten van deze merken gericht voorthelpen én slagen we erin onze merkenfocus afgelijnd te houden. Een keuze die noodzakelijk is om rendabel te blijven in tijden zoals deze."

AFGELIJNDE MERKENFOCUS

Iveco-Servicepunt

Iveco Garage RabaeyGarage Rabaey is sinds drie jaar erkend Iveco-servicepunt, een opportuniteit die destijds met open armen werd ontvangen. Hervé: “De keuze voor Iveco kwam er niet toevallig. De Iveco-hoofdverdeler in West-Vlaanderen was reeds actief in Brugge, Ardooie en Deinze, maar zocht nog concessies die ook andere regio's voor haar rekening kon nemen. Aangezien onze regio nog niet bediend werd, zagen we onze kans en dichtten we met ons servicepunt het gat in de markt. Dat het bedrijfswagensegment elk jaar stijgt, is bovendien heel mooi meegenomen. Omdat onze garage een Iveco-servicepunt is, hang ik ook aan niets vast en heb ik de kans om andere merken te onderhouden."

Mercedes-Minded

Mercedes Garage RabaeyHervé verkoopt en herstelt zowel nieuwe als tweedehands Mercedes-bestelwagens én -personenwagens. Een keuze die enkel en alleen te verklaren valt door een voorliefde voor het merk. Hervé: “Als je met één partner in zee gaat, moet je je schikken naar hun regels en geef je automatisch ook een stuk van je vrijheid op. Door ons toe te spitsen op twee merken en ons te 'beperken' tot servicepunt verbinden we ons evenwel tot enige verplichtingen, maar ontvangen we mede dankzij opleidingen ook heel wat voordelen. Een win-winsituatie dus."

HET BELANG VAN OPLEIDINGEN

Door zich toe te spitsen op enkele merken, kan er bij Garage Rabaey extra aandacht besteed worden aan specifieke opleidingen. Toch blijkt het tegenwoordig niet altijd even eenvoudig om te bepalen welke opleiding precies moet worden gevolgd teneinde er pakweg rendement uit te halen. Hervé: “Vandaag is het aanbod opleidingen enorm uitgebreid, maar wanneer een mecanicien een opleiding volgt voor iets wat hij maar één keer per jaar zal uitvoeren, kan je je afvragen waar de meerwaarde ervan zit. Bovendien vinden opleidingen ook vaak 's avonds plaats. Als je een hele dag gewerkt hebt, heb je 's avonds vaak de energie niet meer om nog een opleiding te volgen." Benoit Dezutter, zaakvoerder Autoparts Dezutter en grossier van Garage Rabaey erkent het probleem: “Als grossier is het aanbieden van op maat gemaakte opleidingen eerder moeilijk. Wanneer er gestart wordt met een traject is het al snel duidelijk dat de ene persoon verder gevorderd is dan de andere. Door te focussen op één bepaalde productgroep, verdwijnt dit niveauverschil echter al snel en kan er vaak een hogere kennisname worden bekomen." “Tegenwoordig worden veel opleidingen ook overdag gegeven. Het nadeel is dan wel dat de garage het even met minder werknemers moet doen. Door lokaal opleidingen aan te bieden, kan de afwezigheid van personeel echter tot een minimum beperkt worden en komt men veel gegadigden ook al tegemoet."

TURBOPARTNER 2.0

Turbo-partner Garage Rabaey
Mede dankzij TH Turbos en Autoparts Dezutter staat Garage Rabaey stevig in zijn schoenen

Garage Rabaey nam dankzij Autoparts Dezutter deel aan zo'n productspecifieke opleiding en mag zich sinds kort TurboPartner 2.0 noemen. Hervé: “Een turbo vervangen doe je niet dagelijks en als TurboPartner hebben we voortaan een heel team turbospecialisten aan onze zijde. Op die manier weten we zeker dat we de juiste diagnose stellen en dat we de kans op herhaalschade minimaliseren. Dankzij onze deelname aan de TurboPartner 2.0-formule reduceren we de risico's tot een minimum en werden we specialist in het vervangen van turbo's. Door het volgen van de technische TurboTraining kregen we ook toegang tot de turbokennisbank waardoor we ook artikelspecifieke instructies kunnen raadplegen en ons precies getoond wordt wat de oorzaak en oplossing van een turbostoring kan zijn. Wanneer er onverhoopt toch nog iets misgaat met de pas geïnstalleerde turbo dan ontvangen we van TH Turbos een gratis vervangende turbo, ongeacht wat de oorzaak was. Dankzij de TurboInsurance worden de extra arbeidsuren die we in de garantie steken ook gedekt. Zelfs wanneer deze veroorzaakt zijn door een montagefout." 

TOEKOMSTPERIKELEN

Automatisatie, connectiviteit en elektrificatie. Het zijn drie ontwikkelingen waar de automotivesector vandaag de dag niet meer omheen kan. Zo ook Garage Rabaey, die steeds vaker geconfronteerd wordt met dergelijke technieken. Hervé: “Hoewel we vandaag al Tesla's mogen verwelkomen in de werkplaats, gebeurt de overgang naar dergelijke ontwikkelingen eerder traag bij ons. Niettemin moeten we in staat zijn om de toekomst te verwelkomen en daarom hou ik voorlopig alle pistes open. We hopen natuurlijk dat de huidige aandrijfvormen nog een tijdje mogen blijven, maar het blijft vandaag voorlopig koffiedik kijken. Onze voorliefde voor Mercedes zorgt ervoor dat ik met het merk ondertussen wel een standvastige relatie heb opgebouwd waardoor ik steeds kan terugvallen op hun expertise mocht ik op een onoverkomelijk probleem stoten. Bovendien zijn we met onze focus op bestelwagens ook min of meer zeker van een toekomst. Ik kan mij immers niet inbeelden dat de zeventonner van morgen puur elektrisch zal gaan rijden." 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Babette Soetaert

Gerelateerde artikels

Toekomst emissievrije mobiliteit: flexibiliteit of vertraging?

De europese auto-industrie staat op een kantelpunt in de transitie naar emissievrij vervoer. terwijl fabrikanten pleiten voor flexibiliteit om concurrentiekracht te behouden, waarschuwen critici dat versoepelde co2-doelen innovatie en ev-adoptie vertragen. hoe verzoent europa ambitie met realisme?

Taken van de mens in industrie 4.0

Industrie 4.0 (i4.0) is hét containerbegrip van de voorbije jaren, al dan niet in combinatie met het andere buzzword ‘internet of things’ (iot). iedereen vult het anders in, maar wat vaststaat, is dat werken in een smart factory anders zal zijn. machines zullen veel van het geestdodende repetitieve werk uit handen nemen, maar vereisen wel een hogere scholingsgraad en andere competenties van de werknemers. gelukkig biedt het werken met machines ook ergonomische kansen. zo wordt het volledig instellen van de werkplek op maat van de operator mogelijk.

Automotive shift werkt werkplaatsconceptualisering in de hand

Disruptieve ontwikkelingen zoals elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten, veranderen de automotivesector in een ongekend snel tempo. het credo eten of gegeten worden is vandaag dan ook actueler dan ooit in de autobranche en steeds meer onafhankelijke herstellers schikken zich bijgevolg almaar vaker naar de wet van de grote getallen. conceptgarages zien derhalve massaal het licht en bieden onafhankelijke garages houvast in onzekere tijden. carfix ontwart in dit artikel alvast het kluwen aan garage­formules en schetst een stand van zaken.

Lastoestellen steeds sneller, betrouwbaarder en energiezuiniger

Lastoestellen zijn door de jaren heen geëvolueerd. innovaties in de elektrotechniek, digitalisering en robotisering hebben daarbij keer op keer tot stappen voorwaarts geleid ten aanzien van zaken als benodigd vermogen, lassnelheid, energieverbruik, betrouwbaarheid, flexibiliteit en levensduur.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine