“REMANUFACTURING VOLWAARDIG PROCES"
Clepa breekt een lans voor remanufacturingsindustrie

REMANUFACTURING
Om een artikel over remanufacturing goed in te zetten, moet het onderwerp natuurlijk exact gedefinieerd worden... Wat is remanufacturing?
Gemeenschappelijke definitie
Met diezelfde vraag worstelde ook CLEPA. Daarom werkt de organisatie vandaag samen met Europese en Amerikaanse vakorganisaties zoals o.a. APRA (Automotive Parts Remanufacturer Association), FIRM (International Federation of Engine Remanufacturers and Rebuilders), MERA (Motor & Equipment Remanufacturers Association) en ook RIC (Remanufacturing Industries Council) in de REG (Remanufacturing Enterprise Group) aan een gemeenschappelijke definitie.
Processtandaardisering
Belangrijke kanttekening bij die definitie is dat een remanufactured onderdeel verschilt van een product dat wordt hergebruikt, hersteld, opnieuw gebouwd, gereinigd, herwerkt of gereviseerd. Wolfgang Meyer, senior advisor aftermarket bij CLEPA: “Remanufacturing onderscheidt zich duidelijk van andere producten door het 'gestandaardiseerde industriële productieproces'. Reman kent momenteel geen typegoedkeuring, dus moeten wij gaan kijken naar het proces dat gestandaardiseerd moet worden. Er zijn een drietal standaarden voor productie. Bij het hoge prijssegment gaat het om een 'automotive standaard' die al in de conceptuele fase mogelijke fouten elimineert. De 'industriestandaard' detecteert fouten tijdens of aan het einde (kwaliteitscontrole) van het productieproces. Er bestaan nochtans producten met een niet gestandaardiseerde semiprofessionele specificatie. Deze producten worden niet beschouwd als remanproducten. Fabrieken met een semiprofessionele standaard produceren en brengen producten op de markt waarvan een bepaald percentage terugkeert voor reparatie. Reman zit tussen de automotive en de industriestandaard."
Productiestappen
“Het proces begint met het inzamelen en sorteren van de 'cores'," steekt de senior advisor van wal. “Daarna worden die (compleet) ontmanteld, waarna een grondige reinigingsbeurt volgt. Vervolgens worden indien nodig componenten gerestaureerd of vervangen. Aan het einde van de 'productie' ondergaan de onderdelen nog een test, volgens industriële standaard. Bij goedkeuring worden ze verpakt en zijn ze klaar voor distributie."
Identificatie
“Zoals vastgesteld in de definitie, is een remanproduct steeds herkenbaar en traceerbaar. Een markering duidt de remanufacturer aan."
Kwaliteitslabeling
“Op de markt is er geen officiële erkenning voor remanufactured producten", vertelt Wolfgang Meyer. “Er is dan ook een aanbod van onderdelen van verschillende kwaliteit. Daarom zou het een goede zaak zijn dat we een kwaliteitslabel tot stand kunnen brengen. Daar werkt de REG momenteel ook op. Zodra de blauwdruk voor dat label er is, proberen wij met CLEPA het verhaal op wetgevend vlak er door te krijgen, door het te presenteren aan de Europese Commissie. Op politiek niveau kunnen wij die labelwetgeving opvolgen. Maar het wordt een moeilijke taak, want het gaat om een onderdeel dat al op een auto zat, gedemonteerd werd en daarna opnieuw gemonteerd... Het politieke proces achter een label voor een dergelijk product kan meerdere jaren duren."
REMAN ACTUEEL
Voordelen

onbestaande zijn. “Bij reman gebruiken we grondstoffen die al onderdeel waren van een product. We verbruiken dus geen nieuwe grondstoffen. Dat maakt dat de prijs van een remanproduct economisch interessanter is. Ook op de uitstoot van koolstofdioxide en het verbruik van energie wordt bespaard door remanufacturen van producten. Daarnaast stellen de vele bedrijven die zich specialiseren in reman heel veel mensen tewerk."
TOEKOMSTMUZIEK
'Urban mining'
Reman gaat, wanneer men de steeds stijgende vraag naar schaarser wordende grondstoffen in beschouwing neemt, een rooskleurige toekomst tegemoet. “'Urban mining' is daarbij het modewoord", verklapt Wolfgang Meyer. “Het recupereren van grondstoffen die in een stedelijke omgeving kunnen gevonden worden. Metalen uit gebouwen, kunststoffen uit afval… Voor de automotive is dat reman. Het kan beginnen met een heel lokale onderneming, maar er zijn bedrijven die met reman al uitgroeiden tot globale spelers."
Relatie met crisis
“We merken bij de remanufacturing wel een beïnvloeding door het huidige economische klimaat. In landen die het moeilijk hebben, boert de remanufacturing achteruit. Reparaties floreren daar dan weer, ook omdat de arbeidskosten in die regio's lager liggen. In landen die het economisch betrekkelijk goed doen, en waar de arbeidskosten hoger zijn, is de stijgende curve van reman opmerkelijk. Europa en de VS zijn de voornaamste reman-markten. Indië en China opteren nog voornamelijk voor reparaties. Oost-Europa bevindt zich tussen de twee."
Meer producten
“Vandaag worden naast traditioneel 'reman material' zoals starters, alternatoren, turbochargers .. ook al motormanagementonderdelen (ECU's) geremanufactured. Dit omdat er soms voor oudere wagens geen correcte wisselstukken kunnen worden gevonden. Stuursystemen, remsystemen, dieselpompen, common rail injectiepompen, airco-compressoren... zijn onderdelen die vandaag aan hun opmars in de reman bezig zijn. Iets wat in de toekomst hoogstwaarschijnlijk nog enkel zal toenemen."
TIPS
Tot slot geeft de senior advisor van CLEPA nog een tip mee voor de garagebedrijven: “Koop uw remanproducten van een betrouwbare firma. Zolang geen kwaliteitslabels ingevoerd worden, heeft u de verantwoordelijkheid om de klant niet enkel economisch tevreden te stellen, maar ook om de veiligheid van het voertuig te garanderen."