
''BEDRIJVEN MOETEN KEUZE MAKEN WIE ZE ZIJN EN DAARNAAR HANDELEN"
Alles of niets bij Cor van den Heuvel
Zijn vroegere collega's omschrijven hem als charismatische selfmade man die klantfocus moeiteloos combineert met resultaatgerichtheid. En een strategisch manager die graag out of the box denkt. De belangrijkste boodschap van Cor van den Heuvel, die sinds vijf jaar de service & aftersales van Remeha aanstuurt: maak een keuze wie je wilt zijn en laat dat uit alle haarvaten van je organisatie druipen. Bij Remeha betekent dat de absolute wil om de klant centraal te zetten en continu de relatie met de klant te verduurzamen.
WERKVLOER
Selfmade is hij zeker. Na de technische school omdat techniek en sleutelen hem aanspreekt en (avond)opleidingen is hij uiteindelijk terecht gekomen in leidinggevende- en managementposities. “Dat was niet mijn ambitie, daar ben ik in gegroeid", vertelt Cor van den Heuvel. “Ik heb op de werkvloer zelf ervaren hoe het is als je wilt helpen maar niet kunt, of dat je geholpen wordt maar dat niet aansluit op je wensen. Dat heeft me geleerd hoe belangrijk het is om te weten waar je echt voor staat. Voor mij is dat het centraal stellen van de klant, een relatie aangaan met iemand."
PRETENTIE WAARMAKEN

KOSTEN
Een bedrijf kan ook een andere keuze maken. “Je kunt kiezen dat je klant de inkoper is", geeft Van den Heuvel als voorbeeld. “Dan weet je ook dat prijs in de regel dominant is en de relatie vaak ondergeschikt." Daar is niets mis mee, benadrukt Van den Heuvel, als het maar duidelijk is. Voor hem als service manager biedt dat te weinig perspectief. Bij zijn huidige werkgever Remeha staat de klant centraal. “Hier werk je samen met de klant en ben je wederzijds van elkaar afhankelijk."
VERWARMINGSKETELS
Remeha ontwerpt en produceert verwarmingsketels voor bijvoorbeeld woningen, kantoren en hotels. Het bedrijf transformeert van een leverancier van producten naar systemen. Systeemintegrator is daarom eigenlijk een betere benaming, meent Van den Heuvel. Hij maakt deel uit van het managementteam en geeft leiding aan een team van 80 medewerkers. Het opmerkelijke van deze bedrijfstak is dat de installateurs de directe klant zijn zij kopen en installeren de ketels maar dat de meeste buitendienstmedewerkers bij de eindgebruikers aan het werk zijn. “Dat gebeurt dan wel in opdracht van de installateurs", aldus Van den Heuvel, “bijvoorbeeld als ze er zelf niet uitkomen of er een verzoek tot garantie is."
KLANT CENTRAAL
Wat betekent het in de praktijk dat de klant centraal staat? “Installateurs zijn onze partners", stelt Van den Heuvel. “Ze krijgen producttrainingen of trainingen op maat. We voorzien ze van informatie, voorschriften en advies. Ook gaan we TCO-Partnership aan om samen de kosten de beheersen. Ons streven is om iedere stakeholder in de keten optimaal te bedienen."
EMPATHISCH

NOODZAKELIJK
Die focus om continu te willen verbeteren, geldt voor het hele bedrijf, dus ook voor de managers. “Dit is een van mijn speerpunten, die ik zeker overal verkondig." Die verbeteringen zijn noodzakelijk. Veranderen kan echter ook leuk zijn. “We moeten efficiënter én effectiever werken want de prijsdruk is groot. Ook de cv-ketel is een commodity geworden. Het aanbod is groot, de verschillen zijn klein dus we moeten ons als organisatie onderscheiden. Je komt er niet mee weg om alleen storingen op te lossen: melding, klant helpen, klaar. Je kunt bijvoorbeeld meteen klein dagelijks onderhoud uitvoeren als je er toch bent. We moeten waarde toevoegen, weg van de gebaande paden."
DUURZAAM EN DIGITAAL
