In de antwerpse haven wordt een innovatieve mobiliteitsoplossing geïntroduceerd: op afstand bestuurde huurauto’s. deze dienst, ontwikkeld door ush en poppy mobility, wordt ondersteund door technologie van vay en biedt een nieuwe manier van autodelen binnen het havengebied.
In orlando, florida (usa) vond eind april 2022 auvsi xponential plaats. met automotive research developer mark pecqueur was er wel een heel deskundige 'vinger aan de pols' op de beurs rond autonome technologieën aanwezig.
Tijdens hypermotion frankfurt van 14 tot 16 september 2021 zullen bedrijven, innovators en start-ups een blik werpen op de toekomst van mobiliteit en logistiek op een evenement dat een vakbeurs combineert met conferenties. dit jaar wordt het multimodale innovatieplatform een hybride-evenement.
Hoe ziet de werkplaats van de toekomst eruit? voor een antwoord op de vraag vertrekt men echter beter van twee vragen. hoe ziet de mobiliteit van morgen eruit? en wie is morgen onze klant, en wat zijn diens noden en vereisten? eens we dat helder hebben, kunnen we pas gaan nadenken over de impact op de werkplaats.
De hypermotion-beurs in messe frankfurt, dat is drie dagen lang stilstaan bij mobiliteit en transport in een hypergeürbaniseerde wereld waar digitalisering de standaard is. de beurs ging door van 26 tot en met 28 november, en vormt met zijn mix van klassieke beursstanden, een start-uparea en talrijke inspiratiesessies, de place to be voor wie een blik wil werpen op de toekomst. wij bezochten de beurs, en delen graag onze key takeaways.
Docent en spreker mark pecqueur van thomas more hogeschool trok met zijn studenten autotechnologie en automotive management naar shanghai in china, de grootste stad van het land en een van de drie grootste metropolen ter wereld. samen lieten ze zich verbazen door de straffe innovaties en de vele nieuwe spelers binnen de automotive markt. china steekt dan ook met kop en schouders boven de europese automarkt uit, iets wat ontelbare keren in de gedachten schoot van mark pecqueur en zijn studenten.
Wat brengt de toekomst met auto’s die rijden zonder chauffeur? op het autosalon in brussel formuleerde renault een interessante verduidelijking bij die autonoom acterende toekomststudies. de ez-pro illustreerde immers dat groeiende verstedelijking niet alleen voor het personenvervoer ernstige uitdagingen vormt. de onlineverkoop neemt intussen monsterachtige proporties aan en vooral het leveren van goederen zal moeilijker worden in de nu al verkeerschaotische steden. naast revolutionair gewijzigd personenvervoer exploreert de renault ez-pro dan ook nieuwe, alternatieve horizonten op het vlak van goederentransport in de steden.
Is de mens de willoze speelbal van de technologie? nooit volledig, betoogt de businessfilosoof jochanan eynikel (etion). hij gelooft in technologie die ten dienste staat van de mens, en wil opnieuw ruimte scheppen voor verbeelding en creativiteit in de extra tijd die die technologie ons kan schenken. vanzelf zal dat echter niet gaan. “hoe de technologie zich ontwikkelt, hangt af van de waarden die de ontwikkelaars in de technologie stoppen. als we alleen maar op efficiëntie gericht zijn, dan zal de technologie dat nog versterken. iedereen die innoveert, moet beseffen dat zijn beslissingen op hun beurt de mens vormen.“
Bij de zelfrijdende wagen stelt zich niet de vraag of hij er komt, maar vooral wanneer hij in het straatbeeld zal verschijnen. de belg lijkt echter niet gewonnen voor dit eerder futuristisch aandoend gegeven en bekijkt de autonome functie vooral vanuit ondersteunende hoek. nochtans zou ons land, met zijn ellenlange files en rijzende brandstofprijzen de autonoom rijdende vierwieler wel kunnen gebruiken. op een volledige auto-pilot (sae 5) zal het vermoedelijk nog wachten zijn tot in 2025, maar in afwachting daarvan kan er ondertussen al lustig worden geëxperimenteerd met de autonome deugden uit sae 2.
Terwijl media en politiek weinig bereidheid tonen om het huidige, ‘consensus-wetenschappelijk’ gevoerde energie-, milieu- en mobiliteitsbeleid oprecht onder de loep te nemen, zochten we professor mark pecqueur, docent en onderzoeksleider autowetenschappen aan de thomas more hogeschool én lid van de europese adviescommissie (sae – society of automotive engineers), opnieuw op. pecqueur is overtuigd dat de zelfrijdende voertuigen realiteit zijn en neemt ook in dit domein geen blad voor de mond. “het debat rond autonome voertuigen verdraagt de technologische realiteit blijkbaar niet. het wordt tijd dat de media ook hierin hun opiniërend ‘influencing’-geklets door op feiten steunende onderzoeksjournalistiek vervangen.”
Een aantal jaren geleden leek het nog sciencefiction te zijn, maar heden ten dage zijn de zelfrijdende voertuigen zeer kortbij. de softwarefabrikanten menen dat deze voertuigen veel minder ongevallen met zich zullen meebrengen, maar toch mogen we niet vergeten dat ook de gebruikte software niet onfeilbaar is. de vraag die zich hierbij stelt, is te weten wie zal betalen in het geval dat er zich een schadegeval voordoet.