Elektrische componentenPremium

Het belang van toerental- en positiesensoren

sensor
De toerental- en positiesensoren voorzien de ECU van de motor van de meest essentiële informatie om de brandstofinspuiting en ontsteking exact te kunnen timen

Om een verbrandingsmotor goed te laten draaien, is timing uitermate belangrijk. In de motor zijn dan ook verschillende sensoren aanwezig om een soepele en efficiënte werking te verzekeren. Daar­toe behoren ook toerental- en positiesensoren, die de ECU van de motor van de meest essentiële informatie voorzien om de brandstofinspuiting en ontsteking exact te kunnen timen.


Werkingsprincipe

Toerental- en positiesensor op de krukas

De krukas, die is verbonden met de zuigers en – via vliegwiel en koppeling – met de versnellings­bak, zet de lineaire op- en neerwaartse bewegingen van de zuigers om in een draaiende beweging. Die draaiende beweging van de krukas drijft de motor aan en laat het voertuig rijden. De sensor die is voorzien op de krukas meet het toerental en de positie van die as.

Positiesensor op de nokkenas

De nokkenas wordt aangedreven door de krukas – door middel van een distributieriem of -ketting – en draait met de helft van het toerental van de krukas. Op die manier opent en sluit de nokkenas de ventielen van de verbrandingsmotor. De nokkenassensor is vlakbij geïnstalleerd en meet de positie van die as.

sensor
De toerental- en positiesensor op de krukas meet het toerental en de positie van die as

 

Signaal toerental- en positiesensor

De signalen die worden uitgestuurd door de sensoren op de kruk- en nokkenas, worden gebruikt om de slag van elke zuiger te bepalen. De ECU heeft die signalen nodig om vast te leggen wanneer brandstof moet worden ingespoten en wanneer de ontsteking moet plaatsvinden.

Twee basisprincipes

Toerental en positiesensoren zijn beschikbaar volgens twee principes. Beide principes hebben elk hun voor- en nadelen.

Hall sensor (zie tabel 1)

  • geïntegreerde elektronica;
  • externe voeding 5 V;
  • blok golf uitgangssignaal (0 V / 5 V);
  • kan een positie detecteren, zelfs al staat het wiel stil (tand of opening);
  • drie pins.
hall sensor
Tabel 1

 

Inductieve sensor (zie tabel 2):

  • genereert zelf een signaal, geen externe voeding;
  • golflengte uitgangssignaal;
  • geeft alleen een signaal als het wiel draait;
  • de spanning stijgt met de wielsnelheid en deze is afhankelijk van de afstand tot het wiel;
  • twee of drie pins.
inductieve sensor
Tabel 2

 

Gevolgen van defecten

Krukas

De toerental- en positiesensor op de krukas levert het belangrijkste signaal voor de ECU. Want in tegenstelling tot vele andere sensoren – waarbij de ECU bij een storing een standaardwaarde kan berekenen en zo de motor draaiende kan houden – zorgt een defect in die sensor sowieso voor autopech. Bij gebrek aan dat signaal kan de ECU immers geen standaardwaarde berekenen en kan de motor niet langer draaien.

Toerental- en positiesensoren hebben geen specifieke vervangingsintervallen

Nokkenas

Bij een storing in de positiesensor op de nokkenas zijn de gevolgen minder ernstig. Er kunnen zich echter toch nog steeds enkele vervelende defecten voordoen, zoals een vertraagde start. Is de motor bovendien uitgerust met een variabele ventieltiming, zal ook die worden verstoord. Dat komt omdat het signaal van de positiesensor op de nokkenas wordt gebruikt om die functie te controleren. De motor zal blijven draaien, maar met een veel lager vermogen.

rijdende auto
Een defect in de toerental- en positiesensor zorgt sowieso voor autopech, want bij gebrek aan een signaal van die sensor kan de motor niet langer draaien

 

Sensoren vervangen

Toerental- en positiesensoren hebben geen specifieke vervangingsintervallen. Het is echter wel aangeraden om ze steeds te controleren en tijdig te vervangen bij problemen. Denk maar aan water in de connector of in de sensor, gebroken draden of ouderdom. Al die factoren kunnen er immers voor zorgen dat de toerental- en positiesensoren defect raken, met alle gevolgen van dien.

tijdig vervangen
Het is aangeraden om toerental- en positiesensoren steeds te controleren en tijdig te vervangen bij problemen

 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Lien Goethals
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine