HERSTELLEN VAN VELGEN: VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK
Voor het herstellen van een velg is geen eenzijdige methode voorhanden. De behandeling van lichte borduurschade bij een velg gespoten in één kleur verschilt namelijk van de lichte borduurschade bij een gespoten velg met een gepolijste voorzijde. Ook wordt een licht ingedeukte velg logischerwijs anders behandeld dan extremere gevallen. Volledige automatisatie van het herstellingsproces is bijgevolg niet mogelijk door een scala aan omstandigheden en eigenschappen die de mogelijke schadegevallen én bijhorende herstellingsprocedures bepalen.
Zoals besproken is borduurschade een eerste veelvoorkomend geval van schade aan de velgen. Stel dat een velg uit slechts één kleur lichte borduurschade oploopt, dan is volgende herstellingsprocedure een van de mogelijkheden:
- De schade wordt in eerste instantie geanalyseerd, de originele kleur wordt bepaald en de band wordt gedemonteerd.
- De velgen worden 100% chemisch ontlakt om volledig doeltreffend te zijn en het kleinste detail bloot te leggen.
- De velg wordt onder handen genomen en hersteld in zijn originele vorm. Een poedercoatingprimer wordt aangebracht alvorens de velg te bakken op 200 °C in de industriële oven. De keuze voor poedercoating is zeker bij aluminium velgen aan te raden, aangezien het een aantal voordelen biedt ten opzichte van natlakken. Zo zorgt de coating voor een beschermende laag over het materiaal, om beter bestand te zijn tegen chemische stoffen en invloeden van zouten. Daarnaast is het een stuk milieuvriendelijker, doordat er geen chemicaliën aan te pas komen.
- De velg wordt in zijn originele kleur gespoten. Een transparante poedercoating vernislaag wordt aangebracht en de velg wordt wederom gebakken op 190 °C.
- De kwaliteitscontrole vindt plaats om na te gaan of aan de hoge eisen is voldaan. De band wordt uiteindelijk gemonteerd en gebalanceerd.
Opgelet: de methode is niet voor elke herstellingsdienst identiek en kan dus niet als universeel worden omschreven. Afhankelijk van apparatuur, graad van beschadiging, automatisatie en services kunnen herstellingsdiensten beslissen om anders te werken.
De praktijk extra in de kijker: een kromme velg richten
Borduurschade is het meestvoorkomende geval van schade aan een velg. De meeste bestuurders komen echter ooit ook in aanraking met een deuk. De technologie heeft hier ook een antwoord op en een kromme of gedeukte velg kan dan ook in 95% van de gevallen perfect worden hersteld. Indien de schade echter te groot blijkt en de veiligheid na herstelling niet langer gegarandeerd kan worden, wordt geopteerd om de velg te vervangen in plaats van te richten.
Richten van velgen vraagt ruime expertise. Een mogelijke herstellingsprocedure gaat als volgt:
- Een eerste fase start met het demonteren van de band, om eventuele gebreken te controleren.
- Vervolgens wordt de velg geïnspecteerd op zijwaartse slag en hoogteslag. Er wordt gecontroleerd of de velg naar een veilige toestand teruggebracht kan worden.
- Met een hoogtechnologische hydraulische machine wordt de velg in de originele vorm geduwd.
- De band wordt uiteindelijk gemonteerd en gebalanceerd. Ready, set, go!
Opgelet: wederom hanteert niet elke herstellingsdienst eenzelfde procedure.
