bandenwisselaar steeds sneller en comfortabeler
De bandenwisselaar is een vaste waarde vanwege zijn duurzaamheid en betrouwbaarheid. De laatste jaren is daar ook heel wat meer comfort en snelheid bij gekomen. Vandaag vind je een model voor ieders wensen - al heeft dat zowel zijn voor- als nadelen.

Universeler
Elk toestel kost geld en dus wil je het maximum uit je investering halen. Dan wil je een universele bandenwisselaar waarmee je met één toestel zoveel mogelijk bandentypes kan verwerken. De gangbare range van een bandenwisselaar gaat van 10" tot 24" - van het kleine passagierswiel tot wielen voor lichte vrachtwagens of motorfietsen.
Met adapters kun je het bereik van een toestel nog uitbreiden, om bijvoorbeeld ook kleinere wielen van 4 of 6" te klemmen. Grotere wielen zijn een ander verhaal, aangezien die grotere wielen ook een groter gewicht met zich meebrengen. In dat geval zullen adapters niet langer voldoende zijn en zal overgestapt moeten worden naar een zwaardere machine die dergelijke banden kan verwerken.
Sneller
Om de werksnelheid zo hoog mogelijk te houden, wil je dat alle functionaliteiten en benodigde onderdelen op de juiste plaats zitten. Daarnaast kun je de draaisnelheid instellen met de voetpedaal; trager om bv. de zwenkarm in positie te brengen, sneller om de band van de velg te trekken.

Daarnaast zijn er toestellen op de markt die de uitgeoefende kracht aanpassen op basis van de weerstand op de band, om zo schade te voorkomen aan de band. Met name in de stugge hiel van een RFT (run-flat tyre) kunnen haarscheurtjes ontstaan als de band verkeerd of geforceerd om de velg gemonteerd wordt. Als die scheurtjes te groot worden, kan dat serieuze gevolgen hebben. Bedoeling van dergelijke systemen is dan ook om aan de maximale snelheid te kunnen werken zonder de positie van de pedaal aan te moeten passen.
Tevens zijn er montagestraten, ontworpen om het proces van demonteren sneller te laten verlopen. De tijdwinst hier wordt geboekt door minder tijd te verliezen: tijdens het opblazen van de ene band kan men de volgende band al demonteren.
Comfortabeler
Ergonomie is vaak de basis voor het ontwerp omdat een beter comfort automatisch zal zorgen voor een hogere werksnelheid. Zo zijn tal van componenten pneumatisch aangedreven zodat die het zware werk uitvoeren. Daarnaast zijn er componenten als de wiellift, die de band van de grond naar de klem heft, zodat de operator dat niet hoeft te doen.
De gangbare range van een conventionele bandenwisselaar gaat van 10" tot 24"
Voorzichtiger
Een bijkomende evolutie is de groeiende eis om krassen te vermijden op complexe velgontwerpen en gelakte wielen. Toestelfabrikanten ontwikkelen daarbij tools om de velg en de band doorheen het hele wisselproces te beschermen op mogelijke beschadiging. Zo werkt men meestal met machines met automatische opspanning.

Duurzamer
Duurzaamheid van een bandenwisselaar is een van de prioriteiten bij de ontwikkeling van een nieuw toestel. Relevante componenten als schakelaars, kleppen of cilinders worden dan vooraf dan ook uitvoerig getest, zodat ze tot 100.000 cycli kunnen meegaan. Ook de kwaliteit van het staal is belangrijk: de kleinste speling op een monteerarm kan immers zorgen voor schade aan de velg.
Daarnaast trachten de toestelfabrikanten in te spelen op de veranderingen op de bandenmarkt. Zo ziet men toenemende afmetingen en een toenemend gewicht van het wiel. Bandenwisselaars moeten voorbereid zijn op dergelijke zaken en bijgevolg zelf de nodige robuustheid en stevigheid bezitten.

De praktijk
De bandenwisselaar is een erg handig en nuttig toestel voor zij die weten hoe het toestel werkt. Het proces zelf omvat steeds dezelfde handelingen:
- de hiel breken;
- het wiel vastklemmen (bij een centrale klem gebeurt dit in een andere volgorde);
- de band verwijderen;
- de nieuwe band monteren;
- oppompen en van het toestel halen.
Het kritieke moment is steeds de montage van de nieuwe band. Je moet er immers steeds voor zorgen dat de velg, de band of het ventiel niet beschadigd raken. Een oplossing zoals inverter motorbesturing kan het gereedschap tijdens het proces positioneren en opnieuw opstarten, om zo eventuele beschadiging te voorkomen.
Absoluut af te raden: het breken van de hiel met een nog opgepompte band
Veiligheid in acht houden
Wat absoluut afgeraden wordt, is het breken van de hiel met een nog opgepompte band. Dat gebeurt soms nog wanneer men te snel wil zijn en dus niet wacht tot de band volledig leeg is. Dit is een grote fout die kan zorgen voor een snelle uitval van de machine. Bovendien kan dat erg gevaarlijk worden wanneer de band klapt en er bijgevolg stukken van de band wegvliegen.
Nochtans is de bandenwisselaar over het algemeen een veilige machine: alle vergrendelingsmechanismen en draaiende onderdelen zijn beschermd en alle bedieningselementen zijn zo ontworpen, dat de gebruiker uit de buurt blijft van potentieel gevaarlijke onderdelen.
Met dank aan Metalced, Snap-on Tools en Vandenabeele