Waarom en hoe interieurfilter onderhouden?

Het belang van een goede luchtkwaliteit kan, zeker sinds de start van de coronacrisis, niet onderschat worden – ook binnenin een voertuig. Een interieur- of pollenfilter houdt vervuiling buiten en zorgt zo ook dat andere onderdelen (langer) in goede staat blijven. Om de optimale werking ervan te garanderen, is het belangrijk dat de filter steeds tijdig wordt onderhouden.
BELANG VAN FILTERS
Een interieurfilter, ook bekend als pollenfilter, zit na de interieurventilator. Die blaast koude lucht van de verdamper of warme lucht van de kachelradiateur in het interieur. De filter dient om vervuiling buiten te houden, zodat enkel schone lucht de auto binnenkomt. Hij filtert tot 300 m³ buitenlucht per uur.
De filter haalt allerlei vervuiling uit de lucht: stof, pollen, allergenen, schadelijke stoffen zoals asbest, roet en bacteriën, vieze geuren … Zo worden allergische reacties voorkomen en wordt de bestuurder behoed voor sneller optredende vermoeidheid en een afname van de concentratie.
Daarnaast voorkomt een interieurfilter een beslagen voorruit. Bij een schone filter komt er minder snel een vette laag op de binnenzijde van de voorruit, waardoor de ruit minder snel beslaat.
De pollenfilter vermindert vuilaanslag op de ventilatoren en het ventilatiesysteem, waardoor airconditioning- en ventilatiesystemen langer goed presteren. Een verstopte filter kan leiden tot een doorgebrande ventilatormotor omdat het systeem zijn lucht niet kwijt kan.
FILTEROPBOUW
Hoe groot de stofdeeltjes zijn die de filter uit de lucht haalt, wordt aangeduid met PM (Particulate Matter), gevolgd door een getal dat hun diameter aangeeft in µm (een duizendste van een mm). Fijne en ultrafijne deeltjes tot 2,5 µm (klein genoeg om tot in de longblaasjes door te dringen) kunnen met een interieurfilter uit de lucht worden gefilterd. Het filtermedium is meerlaags. Er zijn verschillende soorten filters.

STANDAARDFILTER
De standaardfilter bestaat uit drie lagen: een voorfilter, een microvezellaag en een steunlaag:
- voorfilter: filtert de grofste deeltjes (in het bijzonder vuildeeltjes);
- microvezellaag: zit tussen de steunlaag en de voorfilter, en houdt de kleinere deeltjes tegen (zoals pollen en bacteriën);
- steunlaag: verzekert de stevigheid van de filter.
FILTER MET ACTIEVE KOOLSTOF
Deze specifieke filter bestaat uit vier lagen vezels: een voorfilter, een microvezellaag, een laag met actieve koolstof en een steunlaag. De laag van actieve kool vangt in uitlaatgassen aanwezige stoffen als benzeen, tolueen en ozon op.
ANTIALLERGIEFILTER
De antiallergiefilter bestaat uit vier lagen vezels: een antiallergielaag, een laag met actieve koolstof, een microvezellaag en een steunlaag. De antiallergielaag houdt de allergenen tegen en neutraliseert ze.
HEPA-FILTERS
HEPA-filters zijn de nieuwste ontwikkeling binnen interieurfilters. Ze bestaan uit maar twee lagen: een prefiltratielaag en een smeltgeblazen HEPA-laag. De laatste filter is gerangschikt in de vorm van een accordeon, waardoor hij een groter vermogen heeft om de deeltjes op te vangen. De HEPA-filter verwijdert 99,97% van de ziekteverwekkers groter dan 0,3 micron.

FILTER VERVANGEN
WANNEER?
De interieurfilter moet vervangen worden volgens de aanbevelingen van de fabrikant. In het algemeen geldt dat de filter elke 15.000 km moet worden vervangen, of minimaal eenmaal per jaar. Veel nieuwere wagens komen pas om de 20.000 à 30.000 km op onderhoud. Dan mag het vervangen van de interieurfilter dus niet vergeten worden.
WELKE FILTER?
Hooikoortslijders kunnen gebaat zijn met een antiallergiefilter, maar moeten natuurlijk voor de keuze worden gesteld. Praat met je klanten en geef hun mee welke types filters er op de markt zijn en welke voordelen elk type filter heeft.
PLAATS VAN DE INTERIEURFILTER
De filter kan vanuit het interieur bereikbaar zijn (bijvoorbeeld als hij zich achter het handschoenenkastje bevindt), maar er zijn ook modellen waarbij hij onder het dashboard, de motorkap of de parafaan zit. Om te weten op welke locatie de interieurfilter zich in het voertuig bevindt, is het belangrijk de montagehandleiding van de filter of de gebruiksaanwijzing van het voertuig te raadplegen.

ONDERHOUD
De interieur/pollenfilter vervangen is een vaste werkzaamheid bij elke onderhoudsbeurt. Het is belangrijk om de handelingen uit het technische dataprogramma of het diagnosetoestel stap voor stap te volgen.
BENODIGD GEREEDSCHAP
Om een interieurfilter te vervangen, zijn een schroevendraaier, een ratelsleutel, handschoenen en een veiligheidsbril nodig. Aan te raden is ook om een vochtige doek en een stofzuiger te gebruiken om het stof te verwijderen uit het filtercompartiment.
Het kan helpen om de filter te laten zien, want vaak beseft een klant niet hoe vies die kan worden
STAPPENPLAN
- Als de plaats van de interieurfilter is gelokaliseerd, kan die worden verwijderd. Dat gebeurt door de filter langzaam en voorzichtig uit zijn compartiment te trekken.
- Als er zich in het filtercompartiment bladeren, stof of vuildeeltjes bevinden, worden die met een stofzuiger of een vochtige doek verwijderd vooraleer er een nieuwe filter wordt gemonteerd.
- De oude filter wordt verwijderd uit zijn behuizing. Bij het plaatsen van de nieuwe filter moeten de pijlen die de richting van de luchtstroom aanwijzen in dezelfde richting staan als de pijlen op de oude filter. De randen van de nieuwe interieurfilter moeten gelijk komen met de randen van de behuizing.
- De interieurfilter wordt weer in zijn compartiment geschoven en vastgezet.
AANDACHTSPUNTEN
Let erop dat de montagerichting juist is. De juiste montagerichting staat in de handleiding van de filter (en vaak op de filter zelf) vermeld.
Zorg ervoor dat de bestelde filter en de originele filter dezelfde maten hebben. Vergelijk de nieuwe interieurfilter met de oude filter, om er zeker van te zijn dat ze dezelfde grootte en vorm hebben. Als de filter niet past, komt de werking in gedrang.

GEZONDHEID
Gezondheid en milieu spelen een steeds grotere rol in onze samenleving, niet het minst door de pandemie. Toch is niet elke klant overtuigd van het nut van filters en speelt voor hij/zij de factuur een grotere rol. Het kan helpen om de filter te laten zien, want vaak beseft een klant niet hoe vies die kan worden.
Luchtvervuiling komt echter in vele vormen voor, waardoor het belang van goede filters moeilijk onderschat kan worden. Bovendien zorgen ze ervoor dat andere onderdelen langer goed blijven werken. Daarnaast reageren vuildeeltjes die vastraken in de filter met vochtigheid in de wagen en dat leidt tot bijkomende vorming van allergenen, bacteriën, slechte geuren en beslagen ruiten. Dat laatste is zeker in de herfst en winter een aandachtspunt.
INNOVATIES
Filterfabrikanten zitten uiteraard ook niet stil en zoeken voortdurend naar innovaties om de kwaliteit van de filtering te verbeteren. Zo zien we dat de inspanningen zich nu vaak richten op de gevaren van bacteriën, schimmels en fungusvorming. De achtergrond van die evolutie hoeven we niet ver te zoeken: een stijgend aantal personen heeft last van allergieën, en het zijn de genoemde verontreinigingen die aanvallen kunnen triggeren. Daarnaast is de innovatie gericht op het vangen van steeds kleinere deeltjes. Met HEPA-filters komen fabrikanten daar weer een stap dichterbij.
Met dank aan Bosch en LKQ Belgium