Technische opleidingenPremium

HEV4-risk expert stelt veilige procedures op

Risico's van werkzaamheden aan elektrische voertuigen 

Educam HEV4 risk expert batterijpakket accu
Zelfs na een lichte brand kan het wenselijk zijn om de accu nog te herstellen, uiteraard na de nodige maatregelen

De elektrificatie brengt nieuwe skills én risico's met zich mee, voor wie hybride- of elektrische voertuigen wil onderhouden of herstellen. Denk maar aan kortsluitingen of isolatiefouten in het batterijpakket, wat dan weer tot brandgevaar kan leiden wanneer de kritische temperatuur van de Li-ionaccu overschreden wordt. Wie over het nieuwe HEV4-certificaat beschikt, mag na een risicoanalyse procedures opstellen, zodat de werkzaamheden op een veilige manier kunnen worden uitgevoerd. 

Vier niveaus

De werkzaamheden aan hybride- of elektrische voertuigen (HEV) worden sinds 2011 ingedeeld in opleidingsniveaus, afhankelijk van de aard van de werkzaamheden en de daaraan gekoppelde gevaren. Hiervoor zijn er overeenkomstige certificaten, die worden toegekend door Educam, het kennis- en opleidingscentrum van de autosector en aanverwante sectoren. Nieuw in het opleidingsaanbod is HEV4. 

  • HEV1: gesensibiliseerd medewerker. Deze persoon mag enkel werkzaamheden aan het voertuig uitvoeren zonder aan het hoogspanningssysteem te werken. Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van banden of het verversen van olie. 
  • HEV2: vakbekwaam medewerker. Hij werkt wel aan het hoogspanningssysteem, nadat hij dit stroomvrij heeft gemaakt. 
  • HEV3: werken onder spanning. Wie over dit certificaat beschikt, mag in het onder spanning staande batterijpakket werken, bijvoorbeeld om een relais te vervangen. Hierbij bestaat het risico op vlambogen of elektrische schokken, waartegen de medewerker zich moet beschermen middels handschoenen, een vizier of arc flash-kledij.  
  • HEV4 : risico's analyseren. De Risk Expert Garage & Heavy Duty met het HEV4-certificaat voert werkzaamheden uit - of kan die laten uitvoeren door een HEV3-gecertificeerde medewerker - op basis van zijn eigen risicoanalyse. Hierbij kan het zijn dat hij niet terug kan vallen op procedures; omdat deze niet bestaan, of omdat de toestand van het voertuig zodanig is veranderd dat de oorspronkelijke procedures niet meer toepasbaar zijn.  

Voorbeelden

Styn Van Bogaert​ Coordinator Certification
Styn Van Bogaert, certificeringscoördinator bij Educam

Voorbeeldsituaties waarbij de HEV4-Risk Expert in actie treedt, zijn terugroepacties van autofabrikanten, of ongevallen met grote blik- of brandschade.

Hoe veilig werken aan hybride- en elektrische voertuigen
12 artikels
Alles over onderhoud elektrische wagensOntdek ons digitaal magazine over onderhoud elektrische wagens
Lees magazinechevron_right

"In dit laatste geval maakt de risico-expert een uitgebreide risicoanalyse van de specifieke situatie, om in de eerste plaats in te schatten of het - uit veiligheidsoogpunt - wel verantwoord is om aan het voertuig te werken. Als dat het geval is, moet hij vervolgens beoordelen of de standaardprocedures nog kunnen worden toegepast of zelf een ad-hocprocedure voor de herstelling opstellen, rekening houdend met de eventuele extra risico's die ontstaan zijn door het ongeval", legt Styn Van Bogaert uit, certificeringscoördinator bij Educam.

"Risicobeoordeling op basis van de waarschijnlijkheid en de mogelijke gevolgen"

De batterij vertegenwoordigt zo'n 50% van de waarde van een elektrische auto. Zelfs na een brand kan het daarom wenselijk zijn om de accu nog te herstellen, indien mogelijk. "Na zo'n brand bepaalt de expert welke maatregelen er te treffen zijn, zoals het inrichten van een quarantainezone om eerst de thermische stabiliteit van het voertuig te verzekeren, alvorens de reparatie aan te vatten. Vervolgens moet het accupakket worden verwijderd en geopend, om daarna de interne schade te bekijken en een nieuwe risicoanalyse te maken voor de vervanging van cellen."

Opleiding

Risicoanalyse HEV4 risk expert Educam
Tijdens de opleiding tot HEV4-Risk Expert leer je onder meer een risicoanalyse te maken

De HEV4-opleiding kan vanaf januari 2024 klassikaal worden gevolgd in de Educam-trainingscentra, met maximaal zes deelnemers per sessie. "We richten ons hiermee tot een specifiek profiel, omdat er hiervoor naast de technische kennis ook een sterk analytisch vermogen vereist is. Daartoe hebben we een profielbeschrijving uitgeschreven van de ideale kandidaat; als leidraad voor werkgevers, zodat zij hiervoor de juiste kandidaten kunnen selecteren. Wie zich wil inschrijven, moet bij aanvang van de opleiding ook over een geldig HEV3-certificaat beschikken", zegt Van Bogaert.

De opleiding duurt zelf drie dagen. "Bij deze opleiding leer je allereerst risico's herkennen en gevaren inschatten, om op basis van waarschijnlijkheid en mogelijke gevolgen een goede risicobeoordeling te maken. Vervolgens moet je dit formaliseren in een document, zodat je hier achteraf op kan terugvallen. Je leert dus ook duidelijke en volledige procedures te schrijven, zodat die makkelijk en eenduidig te volgen zijn. Daarnaast wordt in de procedures ook de werkzone beschreven en worden de te gebruiken persoonlijke beschermingsmiddelen opgelijst."     

Certificaat

"Na afloop van deze driedaagse volgt er een theoretische test en krijgen de deelnemers ook een opdracht mee die deel uitmaakt van hun eindwerk. Dat moeten ze anderhalve week later komen verdedigen. Daarna krijgen ze nog een praktijktest voorgelegd rond een andere case-opstelling", overloopt Van Bogaert.

"Wie slaagt, krijgt een HEV4-certificaat, dat zoals alle andere HEV-certificaten zes jaar geldig is, en dit voor alle mogelijke voertuigen. Wie daarentegen niet slaagt, kan indien gewenst feedback krijgen over zijn afgelegde proeven, en kan zich volgens zijn eigen inschatting eventueel opnieuw inschrijven." 

Inschrijven
Interesse in deze nieuwe opleiding, of de andere HEV-certificaten? Meer info vindt u op www.educam.be

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door ing. Wouter Verheecke

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Opleiding (h)ev4 bijna in de running om veilige werkplek te garanderen

In 2011 startte opleidingscentrum educam met drie hev-niveaus om veiligheid op de werkvloer te kunnen vrijwaren. elf jaar later is er een vierde niveau in de maak, voornamelijk gericht op de ‘speciale gevallen’ die weleens voorkomen.

Educam publiceert praktische gids rond waterstofvoertuigen

Het werken aan waterstofvoertuigen brengt nieuwe veiligheidsrisico's met zich mee. educam stelde een certificeringsstructuur op voor technici en publiceert ook een praktische gids voor autobedrijven die 'waterstofproof' willen werken.

Rijtest honda hr-v e:hev

Na jazz en cr-v pakt nu ook honda’s hr-v uit met een deels elektrische aandrijving. resoluut zowaar, omdat de derde generatie hr-v enkel nog ‘e:hev’-gemotoriseerd wordt. bij honda staat die e:hev-aanduiding voor een van alle stekkergedoe bevrijde hybridisering.

Veiligheid voor alles bij werken aan hev

Voertuigen die rijden op alternatieve brandstoffen, zoals (plug-in) hybride voertuigen, elektrische voertuigen of auto's op cng zijn intussen goed ingeburgerd. dat moet ook, wil men de doelstelling halen om 3% marktaandeel te krijgen van volledig elektrische voertuigen op de belgische wegen. dat betekent dat die hybride en volledig elektrische wagens ook meer en meer hun intrede zullen doen in garages, waar ze onderworpen zullen worden aan onderhoud en herstellingen. dat gebeurt met speciaal ontwikkelde gereedschappen alsook met persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm's).

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine