"Er zijn altijd opportuniteiten"
Ten huize van Antwerp Car Center, A Plus Carrosserie & Profile Kapellen
Als relatieve 'nieuwkomer' in de sector heeft Bart Eyckmans de afgelopen negen jaar al een hele weg afgelegd. Zijn initiële carrosseriebedrijf kreeg versterking én ook aanvulling met garage Antwerp Car Center en een Profile-bandencentrale. CarFix sprak met de ondernemer die techniciteit weet te koppelen aan zijn rekenmachine.
Van carrosserie tot groep

Bart Eyckmans begon in 2015 zijn carrosseriebedrijf – Carrosserie Bart Eyckmans – in Hoevenen. Twee jaar later nam hij ook Carrosserie Willemen over.
"De onderneming begon met een tweetal mensen in dienst", herinnert de zaakvoerder zich. "De zaak kwam van de grond en in 2017 kon ik Carrosserie Willemen aankopen, waardoor we een tijdlang op die twee locaties carrosseriewerk verrichtten. Vervolgens fuseerden de twee teams (11 man sterk) in 2019, op de locatie in industriezone Vloeiende (Kapellen), onder de naam A Plus Carrosserie."
Antwerp Car Center
In 2021 volgde dan de overname van de garage Antwerp Car Center. "Naast de carrosseriezaak in Kapellen was er een garage gevestigd: Antwerp Car Center. De zaakvoerder daarvan ging richting pensioen en zocht een overnemer. Wij waren geïnteresseerd en maakten van de voormalige Fiat- en Alfa Romeo-concessie een multimerkengarage. Een grondige reorganisatie (zie verder) zette deze garage terug op de rails."
Profile Kapellen
"Heel recent (eind 2023) kregen we de vraag van Profile Tyre Center om hun bandenconcept voor Kapellen te verzorgen. Dat bood voor ons wel wat synergie en kansen. Zo werden wij bijvoorbeeld op vlak van bandenaankoop een pak concurrentiëler. Na een degelijke analyse en marktstudie van de regio Noord-Antwerpen – in samenwerking met Profile – kwamen we tot de conclusie dat er veel potentieel is en dat die business zichzelf genereert. Ondertussen vonden we een plek voor een bandencentrale aan de overkant van de straat, compleet met bandenhotel voor 2.500 wielen (uitbreiding mogelijk tot 4.500), werkplaats, receptie en wachtruimte … Op vandaag zit Profile Kapellen nog onder de bv van ACC, maar op een termijn van 2 à 3 jaar kan die mogelijks op zichzelf bestaan."
One-stop-shop
"Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat er drie zaken zullen blijven werk genereren in de automotivesector", stelt Bart Eyckmans. "Banden, glas en carrosserieschade. Met de garage en het bandencentrum bij de carrosserie in de groep hebben we nu een onestopshop voor de klant: totale ontzorging. We streven er ook naar om elke auto hier terug tiptop te laten buitenrijden. Wij drukken onze receptionisten op het hart om een grondige analyse te maken van de noden en een volledige check-up van het voertuig uit te voeren. Dat is niet enkel goed voor onze activiteiten maar laat ook toe om de klant terug met vol vertrouwen in zijn voertuig de baan op te sturen."

Doordachte conceptlidmaatschappen
Voor het aansluiten bij concepten gaat Bart Eyckmans nooit over een nacht ijs. Hij maakt zijn keuzes strategisch en goed doordacht. "Ik ben een zelfstandig ondernemer, maar soms moet je ook niet het warm water willen heruitvinden. Een goed concept maakt terugkerende business makkelijker, maar het moet steeds om een goeie mix gaan van de eigen commerciële inzet en de kracht van een netwerk. Belangrijk is om te diversifiëren in de klantenportefeuille. Werk voor leasemaatschappijen is bijvoorbeeld prima voor het volume, maar de marges zijn er lager. Bovendien valt er ook heel wat werk weg als die samenwerking zou stoppen. Daarom is het goed om niet alle eieren in een mandje te leggen. Een kwestie van zekerheid in te bouwen."
Voor het aansluiten bij concepten gaat Bart Eyckmans nooit over een nacht ijs
Axial
A Plus Carrosserie is van bij het begin lid van Axial. Wat niet verwonderlijk is, aangezien Bart Eyckmans zelf ook bestuurder is bij die commerciële groepering. "Ik ben natuurlijk niet geheel onpartijdig, maar Axial is één van de meest dynamische en proactieve netwerken. Wat ik bijzonder apprecieer, is het coöperatieve aspect; elk lid is er aandeelhouder waardoor er veel rekening wordt gehouden met de leden. Elk bedrijf heeft – net als zijn zaakvoerder – zijn eigen karakter. Individuele akkoorden met leasemaatschappijen e.d. zijn daarom ook beter geschikt dan kaderakkoorden om aan ieders verwachtingen en wensen te voldoen."
Het is ook vermeldenswaardig dat A Plus de eerste was in België om de Axalta Irus Mix in dienst te nemen. "Met het digitale kleurmanagementproces mixt Irus volledig automatisch en heel nauwkeurig de exacte kleur die we eerder scanden op een voertuig. Snel, eenvoudig en lakbesparend." A Plus beschikt ook over enkele spuitcabines én een cabine specifiek voor smart repair.

1,2,3 Autoservice
Bij de reorganisatie van Antwerp Car Center na de overname koos Eyckmans voor 1,2,3 Autoservice van Doyen Auto. "Antwerp Car Center moest omgevormd worden van een concessie naar een multimerkengarage. Het vertrouwde karakter moest blijven voor het bestaande cliënteel, maar tegelijk moesten ook nieuwe klanten aangetrokken worden. Na mijn huiswerk grondig te hebben gemaakt, kwam ik terecht bij 1,2,3 Autoservice. Zij hebben overeenkomsten met (lease)maatschappijen waardoor nieuwe business verzekerd was. Daar zaten ook partners tussen die terugkomen bij Axial, dus daar is alweer synergie. Daarnaast kan je als onderneming ook terugvallen op een uitstekende ondersteuning vanuit Doyen Auto. Dankzij de talrijke trainingen en bijscholingen blijven onze medewerkers perfect op de hoogte van de laatste kennis en kunde. Ik kan mij vinden in dit concept en hoop in de toekomst misschien ook strategisch betrokken te worden bij de groepering, zoals ik dat ook bij Axial ben."

Personeelszaken
In negen jaar tijd ging het personeelsbestand van de bedrijven onder leiding van Bart Eyckmans van 2 naar 27 personen. "De meeste medewerkers zitten bij A Plus", weet de zaakvoerder. "Daar zitten 19 arbeiders en een viertal bedienden, los van mijzelf. Daarnaast telt Antwerp Car Center ook nog 3 technici en een administratieve kracht. Niet onbelangrijk is ook onze gedetacheerde medewerker bij Hedin Automotive die er het carrosserieschadebeheer organiseert voor Antwerpen."
In 9 jaar tijd ging het personeelsbestand van de bedrijven onder leiding van Bart Eyckmans van 2 naar 27 personen
Multicultuur in het atelier
Dat het vinden van geschikt personeel niet altijd eenvoudig is, weet ook Bart Eyckmans. Daarom dacht hij out of the box: "Ik verkies om een gemotiveerd iemand helemaal zelf op te leiden. Om die personen te vinden, kijken we verder dan de grenzen. Dan gaat het niet enkel over de grenzen van andere sectoren – bijvoorbeeld de bouwsector – maar ook over landsgrenzen. Wij hebben diverse migranten in dienst die in België terecht kwamen op zoek naar een beter leven. De combinatie van hun wil om te werken en onze interne opleiding zorgt ervoor dat onze equipe de klus kan klaren. Daarnaast werken wij ook mee aan de technische opleiding van jongeren via duaal leren."
"Een internationaal personeelsbestand vergt natuurlijk ook een engagement vanuit de werkgever", vertelt de zaakvoerder. "Ik ben ook sociaal betrokken met mijn medewerkers. Ik help hen waar het kan, vanuit het oogpunt dat er ook buiten de werkuren een leven is. Met een goede werksfeer probeer ik hun welzijn op het werk optimaal te houden, want dat draag je ook mee naar het privéleven. Dat lukt tot nu toe behoorlijk, want verschillende van onze nieuwe medewerkers zijn hier komen solliciteren op aanraden van hun collega’s."


Mooie stiel, direct resultaat
Dat niet meer jongeren kiezen voor een job in de automotive, en de carrosserie in het bijzonder, vindt Bart Eyckmans jammer. "Er gaat van bij de bron veel mis. Veel ouders zien hun kind al als advocaat of dokter, terwijl die daar zelf geen interesse in hebben. Beter is om die jongeren dan meteen te laten proeven van een technische vaardigheid, die ook uitdagend kan zijn en voldoening kan geven. Carrosserieherstel is een mooie stiel, waarbij ook de resultaten van het werk meteen zichtbaar zijn. Een perfect afgewerkte herstelling en de tevredenheid van de klant zorgen ook op de werkvloer voor een glimlach. De vele bijscholingsmogelijkheden – ik denk dan aan voertuigdiagnose of sensorkalibratie – zorgen bovendien voor voldoende uitdaging. Gekoppeld aan een correcte verloning beschikt onze sector zo toch niet over slechte troeven …"