Zo geeft u koplampen en autoruiten een glasheldere uitstraling
Stuur uw klanten met een veilige en stijlvolle wagen de baan op

Door de stijgende autoprijzen en het groeiend duurzaamheidsbesef neemt de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark toe, waardoor professionele herstellingen of beschermingen in toenemende mate nodig of wenselijk zijn. Zo ook voor de koplampen en de autoruiten. Enkele nieuwe technieken helpen om de veiligheid en esthetiek bij deze onderdelen naar een hoger niveau te tillen, al gelden er hier wel wettelijke beperkingen.
Koplampen herstellen
Veiliger en mooier
Er zijn verschillende redenen te bedenken om koplampen te laten reinigen en zo de originele staat te herstellen.
De belangrijkste is natuurlijk de verkeersveiligheid. Wanneer de kunststof koplampen door de jarenlange inwerking van regen, hagel, zout of uv-licht dof of vergeeld zijn, kan dit het lichtbeeld van de lampen aantasten of dempen. 's Nachts en bij slechte weersomstandigheden vermindert dit de zichtbaarheid van de bestuurder, waardoor het risico op ongevallen toeneemt. Dit kan ook leiden tot een afkeuring door het keuringsstation.
Door koplampen te reinigen kan de restwaarde van een wagen worden opgekrikt
Daarnaast speelt ook het esthetisch aspect mee. Doffe koplampen zien er minder fraai uit dan wanneer ze helder zijn en hebben dus een lagere waarde bij doorverkoop. Een herstelling is dan een goedkopere oplossing dan een vervanging, om die restwaarde enigszins op te krikken.
Stapsgewijs schuren en polijsten
Traditioneel worden koplampen daarbij langs de buitenkant en over het volledige oppervlak gepolijst, tot hoogglans. Bij zware beschadiging wordt er eerst geschuurd en vervolgens gepolijst. Daarbij wordt de geoxideerde bovenlaag weggenomen. Dit gebeurt best door een ervaren professional en met de juiste tools, want ook deze bewerking kan het lichtbeeld aantasten. In die mate zelfs dat je tegenliggers kan verblinden, waarmee de situatie dan dus zelfs verslechtert.

Plak voorafgaand best omringende onderdelen naast de koplamp af, om eventuele beschadigingen van de autolak bij het gebruik van de schuur- of polijstmachine te voorkomen. Trek als beginner bovenop de handschoenen ook best kledij met lange mouwen aan. Het polijsten gebeurt immers met bijtende polijstmiddelen. Door de opeenvolging van schuurschijven met een steeds fijnere korrel verkleint de oppervlakteruwheid en wordt er finaal een glad oppervlak bekomen.
Belangrijk is om hierbij geen stappen over te slaan, want elk product en elke schuurpad heeft natuurlijk zijn functie. Ga hier ook zorgzaam mee om en berg deze materialen op een ordelijke manier op na elk gebruik, zodat die niet vuil raken.
Bescherming

Door vervolgens een blanke tweecomponentenlak op het kunststof oppervlak aan te brengen, die zich hecht tussen de schuurkrasjes, wordt het glanzend effect bekomen. De koplamp krijgt daarbij een transparante beschermlaag, die nieuwe vergeling tegengaat. Beide componenten van de lak versterken elkaar daarbij, voor het beste resultaat. Ook een keramische coating kan uv-bescherming bieden. Die is bovendien water- en vuilafstotend.
Nieuw is het gebruik van PPF (Paint Protection Film) in deze context. Detailers krijgen steeds meer vraag naar dit soort specialistenwerk. Dit weliswaar vooral voor wagens uit het premiumsegment, vanwege de hoge kostprijs.
Traditioneel wordt deze doorzichtige, zelfhelende folie aangewend om de lak tegen steenslag te beschermen. Je ziet die dan ook typisch op voorbumpers, wielkasten, tankkleppen of laadpoorten, klinkholtes en andere carrosserie-onderdelen die snel gebruikssporen vertonen. Maar ook koplampen kunnen hiermee dus extra en langdurig worden beschermd, tegen steenslag en uv-stralen.
Volgens de letter van de wet is het weliswaar verboden om de koplampen aan te passen of hierop zaken aan te brengen. De folie is echter quasi onzichtbaar en wordt dan ook doorgaans niet opgemerkt in keuringsstations. Dit is natuurlijk een ander verhaal in het geval van verduisterende folie, waarmee sommige klanten hun wagen een unieke look willen geven. Zo kleuren de lampen immers donker of geel.
Kits
Tegenwoordig zijn er ook reinigingskits op de markt die de nodige tools en materialen bevatten. Die zijn echter vooral gericht op consumenten. Ze zijn goedkoop, snel en eenvoudig in gebruik, maar bieden niet het langdurige resultaat van de professionele herstelling.
Glas behandelen
Water- en vuilafstotend

Dezelfde beweegredenen – veiligheid en esthetiek – zien we ook bij de behandeling van autoruiten of glazen (schuif)daken. Door hier polymeersealants of keramische coatings op aan te brengen, worden die vuil- en waterafstotend, zonder de doorzichtbaarheid aan te tasten. Het water rolt snel van de ruiten af en neemt het vuil mee. Hierdoor krijgt de bestuurder een helder en dus ook veiliger zicht; zeker in het geval van de voor- en achterruit.
Deze verzegeling wordt vaak samen met de carrosserie gedaan. Als de lak waterafstotend is, zijn de ruiten dit best ook, voor een mooi uitzicht. Belangrijk is om de glasoppervlakken voorafgaand aan de behandeling grondig te reinigen, om vuil en vettigheid te verwijderen. De coating zelf kan eenvoudig worden aangebracht mits het volgen van de nodige stappen.
Ruitenwissers
Een nadeel is wel dat de ruitenwissers na deze behandeling dikwijls over de ruit stuiteren in plaats van hierover te glijden, door het gebrek aan water. Deze rubbers worden evenwel overbodig dankzij het waterafstotend effect, waardoor de regensensoren dan ook dikwijls worden uitgeschakeld en de ruitenwissers worden verwijderd. Ook dit wordt door sommige bestuurders veiliger en mooier bevonden. Bovendien behoren veegkrasjes door de ruitenwissers dan tot het verleden.
Ook hier moeten we evenwel een juridische kanttekening bij plaatsen. Aan de achterruit zijn ruitenwissers niet verplicht, maar aan de voorruit wel. Tijdens de technische keuring wordt de aanwezigheid, werking en overeenstemming met de vereisten hiervan gecontroleerd.
Herstellen
Zitten er toch krassen of hardnekkige vervuilingen in het glasoppervlak, dan kunnen die net zoals bij de koplampherstelling worden verwijderd door te schuren en te polijsten. Dit kan zowel langs de binnenkant als de buitenkant van het glas. In navolging van de bouwsector, wordt dit nu ook in de automotive steeds vaker gedaan, om zo de helderheid van het glas te herstellen.
Autoruiten worden steeds vaker gepolijst, om zo krassen in het glasoppervlak te verwijderen
Dit moet natuurlijk zorgvuldig en met de nodige voorzichtigheid gebeuren, zodat het glas niet beschadigd raakt. Dit wordt dan ook best enkel door een ervaren specialist gedaan.
Zakelijke kansen
Door regelmatig de staat van de koplampen te controleren en de eerste tekenen van oxidatie meteen te behandelen, kunt u voor uw klant voorkomen dat er later intensievere stappen moeten worden ondernomen. Het regelmatig onderhoud van de glasoppervlakken kan helpen om de levensduur van de behandeling te verlengen. Het is dan ook aan te raden om uw klanten te informeren over het belang van regulier onderhoud, om toekomstige problemen en duurdere ingrepen te vermijden.

Er zijn dus zakelijke kansen in de vorm van terugkerende klanten die hun voertuigen goed willen onderhouden, of die bijzondere waarde hechten aan hun veiligheid en het uitzicht van hun wagen. Deze markt evolueert samen met de groeiende interesse in autoreiniging en detailing, met nieuwe producten die voordelen bieden op het vlak van kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid.
Stijgende vraag

Het vergt natuurlijk de nodige investeringen voor u deze services rechtstreeks of in onderaanneming kan aanbieden. Niet alleen in materiaal overigens, maar zeker ook in tijd. Na het volgen van specifieke opleidingen moet u ook nog praktijkervaring opdoen om dit specialistenwerk in de vingers te krijgen.
Er is evenwel veel vraag naar deze diensten en dit is een manier om u als professional te onderscheiden, dus is het zeker de overweging waard om op deze manier uw business uit te breiden en uw omzet te verhogen.
Met medewerking van Berner, DetaileD.be, Kemtex, Meguiar's Belgium, Nerta, Pacauto en WAX-IT Detail Studio