Banden voor bestelwagensPremium

HOE DE JUISTE BAND VOOR DE JUISTE BESTELWAGEN KIEZEN?

BANDEN VOOR BESTELWAGENS

De rolweerstand van een autoband moet beperkt blijven om de brandstofzuinigheid van het voertuig niet te benadelen. Anderzijds moeten die banden - naast grip- en slijtvastheid op zowel droog als nat wegdek - voldoende rijcomfort en remvermogen demonstreren. Ze mogen verder het veercomfort niet nadelig beïnvloeden en moeten - (ook) bij hogere rijsnelheden - hun efficiëntie in ruisonderdrukking kunnen bewijzen. Met banden voor bestelwagens is dat in principe niet anders maar - in vergelijking met de gemiddelde autoband - moeten dergelijke rubberschoeisels een groter draagvermogen aankunnen en zullen ze meestal een lagere snelheidsindex hebben.Bestelwagenbanden

STERKER EN SLIJTVASTER

Banden voor bestelwagens worden extra versterkt om eventuele vervorming onder de zwaarder te transporteren lasten te beperken. Die versterkte en extra stijve banden mogen evenwel geen negatieve impact hebben op de dynamische rijeigenschappen. Wat wil zeggen dat ze rijcomfort, wegvastheid en de remkarakteristieken niet mogen limiteren. Omdat de gemiddelde bestelwagen veel meer kilometers moet afhaspelen dan het merendeel van de personenwagens blijven eigenschappen als slijtvastheid, grip en brandstofeconomie (rolweerstand) gewichtige keuzeparameters. Dat laatste is trouwens de reden waarom banden voor bestelwagens anders of speciaal getekende loopvlakpatronen meekrijgen. Patronen die naast slijtvastheid en extra grip door een lage rolweerstand gekenmerkt worden.

loopvlakdetailZEKER NODIG OM TE WETEN

Naast P-Banden (P = banden voor personenwagens) en rubbers voor SUV's en 4x4-voertuigen onderscheiden we LT-banden (light trucks) en C-banden (commercials of bestelwagens). Banden voor bestelwagens zijn dus wat men noemt C-banden die bestemd zijn voor laadvermogens tot en met 3,5 ton. Met het oog op laadvermogen krijgen die banden meestal een dubbele indicatie. De eerste aanduiding wijst dan op het draagvermogen van de band indien die geschoeid wordt op dubbele velgen. Het tweede cijfer heeft dan betrekking op laadvermogen bij bandenmontage voor bestelwagens die niet op dubbele maar enkele wielen rijden. Voor banden bestemd voor caravans, campers en bestelwagens gelden doorgaans nog indicaties die refereren aan de sterkte van de band (R, 6PR, 8PR of 10PR). Verstevigde banden die hogere draaglasten aankunnen worden aangeduid met de codes EL (extra load), RF (reinforced) of XL (extra-extra load).

Ook voor bestelwagenbanden bestaan zomerbanden, winterbanden, alleseizoenenbanden of - voor specifieke professionele toepassingen - ook banden die zich beter lenen voor veelvuldig gebruik op een niet-verharde weg:

DE JUISTE (BESTELWAGEN)BANDENKEUZES

BestelwagenbandenDe brandstofzuinigheid primeert, de rolweerstand moet dus omlaag, de levensduur en het rijcomfort moeten echter omhoog, het remvermogen op zowel nat als droog wegdek moet optimaal zijn, te veel bandenruis is uit den boze en - speciaal voor bestelwagens - de band moet sterk, stevig en stabiel zijn en het draagvermogen moet ruim voldoende zijn. Dit bestek illustreert dat de bandenkeuze voor een bestelwagen moeilijk is en niet zelden leidt tot het zoeken naar een compromis. Een band die past bij elk type bestelwagen en voor elke toepassing - dit bovendien voor een aantal gevoelig uit elkaar liggende gewichtsklassen - bestaat nu eenmaal niet.

Dé juiste bandenkeuze voor een bestelwagen dient dus geïnspireerd te worden door parameters als veiligheid, duurzaamheid, brandstofzuinigheid en kostprijs. Bandenmaat, de sterkte van een band en zijn draagvermogens zijn uiteraard niet minder gewichtig. Ook al zijn de profieltekeningen in het loopvlak van een bestelwagenband verschillend van personenwagentoepassingen en nadrukkelijker afgestemd op frequent en intensief gebruik, dan nog dient de vraag gesteld te worden of de bestelwagen in specifieke seizoenen of gedurende het ganse jaar wordt ingezet.

Zomer- en winterbanden hebben - net als bij personenwagens - specifieke voor- maar ook nadelen. Een zomerband wordt hard wanneer de temperatuur 7 °C bereikt en heeft dus een zeer slechte grip en meer slijtage in de winter. Idem voor een winterband in de zomer; door de hitte hardt de winterband uit, slijt de band sneller en heeft het een slechte grip. Het profiel van een winterband voorziet dan weer in extra afvoerruimtes voor modder en sneeuw.

 

BANDENMERKEN

  • ACCELERA
  • APLUS
  • APOLLO
  • ARMSTRONG
  • BARUM
  • BFGOODRICH
  • BRIDGESTONE
  • CONTINENTAL
  • COOPERTIRES
  • DOUBLESTAR
  • DUNLOP
  • FALKEN
  • FEDERAL
  • FIRESTONE
  • FULDA
  • GENERAL TIRE
  • GOLDLINE
  • GOODYEAR
  • GRIPMAX
  • GT RADIAL
  • HANKOOK
  • HIFLY
  • KENDA
  • KLEBER
  • KUMHO TYRE
  • MASTERSTEEL
  • MAXXIS
  • MICHELIN
  • NANKANG
  • NEXEN TIRE
  • NOKIAN TYRES
  • NOVEX
  • OVATION
  • PETLAS
  • RIKEN
  • SEMPERIT
  • SONAR
  • TIGAR
  • TOYO TIRES
  • PIRELLI
  • UNIROYAL
  • VREDESTEIN
  • YOKOHAMA
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine