Geslaagde sprong
Rijtest MG Marvel R Performance AWD
De Marvel R Electric is een vijfpersoons crossover die rust op een specifiek ontwikkeld EV-platform en naast de EHS Plug-in Hybrid de tweede MG binnen het C-SUV-segment wordt. Op het vlak van design, technologie en afwerking legt MG met deze elektrische Marvel R de lat opnieuw hoger. Om de stevige prestaties hierbij nog even terzijde te laten. Vlugger dan verwacht mochten we het vierwielaangedreven en strafst gepeperde Tri-Motor-model proefrijden voordat het zijn showroomdebuut maakt.
Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC ) – de grootste autofabrikant van China – besloot al vlug dat MG een gedroomde merknaam was om een ‘commerciële beweging’ naar Europa te wagen. Mocht met de komst van de ZS EV en de EHS PHEV van een nog enigszins ingetogen introductie gesproken worden, dan pakt SAIC het met dit nieuwe topmodel beslist anders aan. Vergeleken met die eerste Europese MG’s, bewijst de Marvel R dat er in Shanghai enorme stappen werden gezet. In een kort tijdsbestek nog wel. Zowel op technologisch vlak maar ook qua design en – niet in het minst – wat interieurarchitectuur en afwerkingskwaliteit betreft.
Moeilijke markt
Als full electric SUV staat hij weldra bij de Europese MG-dealers. Leverbaar als achterwiel- of vierwielaangedreven variant en met de keuze uit de afwerkingsniveaus Comfort, Luxury of Performance. Mogelijke concurrenten worden o.m. de Volvo C40 Recharge die wel duurder is en minder energiezuinig maar zich sneller laat herladen. Ook de duurdere en langzamer te laden Mercedes EQB 350 mag een Marvel-concurrent worden genoemd. Net als de minder dure Kia EV6 Standaard. Die laatste met een kleinere actieradius maar wel met een stuk sneller te herladen accu. Of de VW ID.4, de Škoda Enyaq en de veel duurdere (premiums) Porsche Taycan of Audi e-tron GT. Waarmee is aangetoond dat in dit geëlektrificeerde C-SUV-marktsegment de concurrenten talloos zijn en dat MG met deze Marvel een moeilijke markt binnenrijdt. Een markt waarin we voor deze MG de grootste oppositie verwachten van de ook al spectaculaire (Hyundai) IONIQ 5.

Ruimteaanbod
De stoelen zitten goed maar achter het stuur vonden we – als lange Europeaan – zelfs de (laagste) zitpositie nog wat hoog uitvallen. Het ruimteaanbod – ook achteraan – voldoet wel en hier hoeft deze MG zeker niet onder te doen voor de in deze discipline goed scorende concurrenten zoals de IONIQ 5, de Škoda Enyaq of de VW ID.4. Wat bagageruimte betreft scoort de Marvel wel iets krapper dan zijn belangrijkste opponenten. Van 357 tot 1.396 liter met neergeklapte achterbank. Voor wie dat niet mocht volstaan: weet dat de MG naast de traditionele bagageruimte ook voorziet in een royale ‘Frunk’. Lees: ‘Front Trunk’ of laadruimte onder de (motor)kap vooraan.
MG iSMART & MG Pilot

In de Marvel R trekt het centraal zwevend opgesteld 19,4" aanraakscherm meteen de aandacht. Hiermee wordt het MG iSMART-infotainment bediend. Ook met stembediening is intuïtieve en zelfs handsfreecontrole mogelijk en via over-the-air-firmware blijft de software voortdurend up-to-date. Met iSMART kunnen met een smartphone vanop afstand meerdere onlinefuncties en de verschillende connectiviteitstoepassingen beheerd worden. Zoals Zoek mijn voertuig, Statuscontrole, Voertuiginfo met betrekking tot onderhoud, Routeplanning, Kalender synchronisatie oplaadbeheer en MG Touchpoint.
DAB+, bluetooth, USB-connectie en wifihotspot zijn er om mobiele apparaten aan boord toegang tot internet te verschaffen. Apple CarPlay of Android Auto zijn uiteraard compatibel. Een greep uit de beschikbare onlinefuncties: realtimeverkeersnavigatie, zoeken naar parkeermogelijkheid, MG-touchpoint zoeken, weersvoorspelling en Amazon Prime-muziekstreaming.
MG Pilot biedt in de Marvel de meest recente ADAS-rijhulp. Naast waarschuwing voor aanrijdingsgevaar wordt voorzien in intelligente technologie om onder alle omstandigheden tractie en stabiliteit van het voertuig te handhaven. Nieuw voor de MG Marvel R Electric zijn ELK (Emergency Lane Keeping) en het DWS (Drowsiness Warning System).

Minder (brand)gevaarlijke 70 kWh lithium-ionbatterij
De MG Marvel R Electric laat de keuze uit twee aandrijflijnen. In de krachtigste Tri-Motor-uitvoering van onze testwagen zorgen drie e-motoren voor de vierwielaandrijving. Deze opstelling – met twee e-motoren op de achteras en één e-motor vooraan – voorziet in een systeempiekvermogen van 212 kW (288 pk) en in een theoretische WLTP-actieradius van 370 km. De achterwielaangedreven versie wordt gepowerd met twee e-motoren op de achteras die een gezamenlijk max. vermogen van 132 kW (180 pk) voor een theoretische WLTP-actieradius van 402 km leveren.
Zowel de strafste Tri-Motor- als de achterwielaangedreven variant puurt zijn energie uit een lithium-ionbatterij (70 kWh), wat meteen het theoretische verschil (± 30 km minder voor onze testwagen) in actieradius verklaart. Deze batterij zit onder de vloer en maakt gebruik van een van de mainstreamprincipes afwijkende accuchemie. Volgens MG wordt daarbij minder nikkel gebruikt, wat de accu minder gevoelig maakt voor brandgevaar. Noteren we nog dat MG een geïntegreerde warmtepomp monteert die bij lage omgevingstemperaturen het interieur efficiënt (met minder stroomverbruik) verwarmt, hetgeen ook in winterse omstandigheden de reikwijdte niet te nadrukkelijk benadeelt.
Met behulp van een geïntegreerde driefasige lader van 11 kW kan aan een publieke AC-lader de batterij herladen worden. Ook DC-snellading is uiteraard mogelijk (zie tabel onderaan). De Marvel voorziet trouwens in V2L-(vehicle-to-load)-technologie. Waardoor de lithium-ionbatterij – als er tenminste voldoende batterijcapaciteit voorradig is – energie kan leveren aan externe systemen zoals luchtpompen, elektrische fietsen of zelfs om andere batterijgedreven auto’s uit de energienood te helpen.

In 5 seconden van 0 tot 100 km/u
Niet enkel de afwijkende accuchemie doet de Marvel onderscheiden van het merendeel van zijn concurrenten. Zo krijgt hij – in tegenstelling tot de meeste EV’s – een tweeversnellingsbak gemonteerd. Daarmee draaien de e-motoren bij hogere en constante snelheden op lagere toerentallen en verbruiken ze minder stroom. Anderzijds staat die 2-trapstransmissie in de kortere overbrenging een snellere acceleratie toe. Dergelijke transmissie vinden we trouwens ook in de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT. Zoals we dat nu in de Marvel ervaren, voel je bij snelle acceleraties niet of nauwelijks wanneer deze transmissie de langere overbrenging inschakelt.
In de Marvel Tri-Motor combineert deze transmissie flitsende acceleraties – van 0-100 km/u in 4,9 seconden – en een royale topsnelheid van 200 km/u met redelijk lage verbruikscijfers. Wij noteerden een gemiddeld verbruik (80 km) van 202 Wh/km. Dat lage energieverbruik dient deels ook toegeschreven aan de altijd onmiddellijk beschikbare, indrukwekkende werklust van 665 Newtonmeter. Waardoor in normale verkeersomstandigheden nooit om hogere – en extra energieverlangende – toerentallen wordt gevraagd. De Marvel R Tri-Motor heeft zoveel kracht (te over) dat inhalen, hernemen en accelereren plezierige herinneringen oproept aan de strafst gepeperde en met kolossale verbrandingsmotoren aangedreven sportwagens uit lang vervlogen en minder lang geleden testtijden.
Maar de powertoelevering kan eveneens subtiel verlopen. Veilig dus, want bij plots inkomende vermogensstormen blijft de onderstelelektronica haar werk doen en het voertuig op zijn rijstrook houden. Intelligente tractiecontrole utiliseert dan de drie elektronisch aangestuurde e-motoren voor de intelligent gecontroleerde ‘torque vectoring’. Waarbij supersnel en subtiel de aandrijfkrachten over de vier wielen verdeeld worden en de Marvel steeds een veilige koers wordt opgelegd.

Lichter en stijver alu-subframe
Het is plezierig vast te stellen dat het onderstel moeiteloos het aanzienlijke power- en koppelarsenaal van de vierwielaandrijflijn op de straatstenen zet. Niet enkel in de rechte lijn maar vooral ook in snelle bochten wordt de opgelegde rijlijn gevolgd.
De wielophanging van de Marvel R bestaat uit een alu-subframe. Dat is niet alleen lichter, maar stijver en samen met de geavanceerde onderstelelektronica draagt dit bij tot de zonet aangehaalde stuur- en wegliggingeigenschappen waarmee de Marvel R beter scoort dan menig (veel duurdere) sportwagen. Wat ook niet wil zeggen dat deze MG beenhard geveerd wordt. Comfortabel zelfs … en naar onze (sportieve) mening zelfs een beetje te comfortabel, of zacht. Waarbij kort opeenvolgende wegoneffenheden de achteras doen deinen. Vering en demping mogen dus iets effectiever op elkaar afgestemd worden.
Zonder van een luidruchtige wagen te spreken, mogen we stellen dat de geluidsisolatie minder efficiënt lijkt dan wat we in recent gereden elektrische voertuigen mochten ervaren. Ook al is het niet echt storend te noemen, toch heeft de Marvel bij hogere snelheid wat meer moeite dan zijn opponenten om de rol- en rijwindgeluiden compleet uit het interieur te weren.

Besluit
Supersnel, ruim. Plezierig te rijden. Haarfijn en zonder complexen te sturen. Resoluut weggedrag, comfortabel afgeveerd. Iets te zacht zelfs, voor ons sportievelingen. Stil onder normale gebruiksomstandigheden. Gezien zijn hoog aan te schrijven prestatieniveau: opvallend energiezuinig. Een absolute meevaller. Maar dat verhaal hebben we al verteld. Met deze Marvel bewijst SAIC andermaal er goed aan te hebben gedaan met de merknaam MG de sprong naar onze contreien te wagen. Een geslaagde sprong mag men zeggen.