Auto rijtestenPremium

Elektrisch rijplezier à la Mustang

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range

De Mustang Mach-E lijkt meer op een SUV-coupé dan wel op de sportwagen waaraan hij zijn naam dankt. Het is dus geen hoger op de poten pronkende heruitgave van de gerenommeerde Mustang. Wel een typisch voor e-aandrijving ontworpen SUV waarop identificeerbare details moeten herinneren aan de sportcoupés die decennialang Fords sportieve imago betuigden.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang

Natuurlijk werd dit SUV-coupékoetswerk gedirigeerd door, voor EV’s, gewichtige aerodynamische vereisten. Dat betreffende carrosserievorm bij een veel ruimer publiek beter in de smaak valt, zal ook meegespeeld hebben. Misschien is dat de reden waarom Ford de sportief voorkomende Mach-E met sterk contrasterende kleuren nog nadrukkelijker op een SUV-coupé deed lijken.

Mustang als symbool

De Mach-E’s hebben nog weinig van de Mustangs die vele jaren het sportieve autohart sneller deden kloppen. Met enkele details wordt wel verwezen naar de roemruchte sportauto’s die al een halve eeuw Fords sportieve gedachtegoed tentoonspreiden.

Zoek alvast niet naar Ford-emblemen. Die zijn er niet. Wat badging betreft ligt de nadruk volkomen op Mustang, het zinnebeeld van sportief rijplezier. Symbool ook waarmee Ford het EV-publiek wil duidelijk maken dat auto-elektrificatie en sportief rijplezier best te verzoenen zijn.

Zoek ook niet naar deurgrepen. Zelfs verzonken deurgrepen kregen geen kans in het streven naar optimale luchtstroomgeleiding. Een druk op een discreet verzonken knop in de B-stijl en de deur wordt lichtjes naar buiten gedrukt. Een klein haakje moet je helpen om de deur verder te openen. Toch maar liever verzonken deurgrepen …

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Met verwijzing naar roemruchte sportauto’s die al een halve eeuw Fords sportieve gedachtegoed tentoonspreiden ...

Geen baby’s in de “frunk”

Een SUV-koets en een lange wielbasis: royale interieurruimte verzekerd. Ook al omdat er geen middentunnel in de voetruimte zit. Vijf volwassenen vinden hier een comfortabel onderkomen. Aan kofferruimte heerst evenmin gebrek. Dat bewijzen de cijfers in de technische fiche. We zien een koffer met dubbele bodem. De vlakke en (te los) liggende scheidingsplaat tussen die twee compartimenten is echter te licht en zweeft bij de eerste verkeersdrempel lustig door de kofferruimte.

De Mustang Mach-E beschikt ook over een 81 liter grote frunk (front trunk). Goed om laadkabels of kleine voorwerpen in op te bergen. Met nadruk op klein, want iet of wat boekentas, of beautycase, krijgt men er niet in. De frunkopening werd bewust krap gehouden. Uit veiligheidsoverwegingen ... Om te voorkomen dat “weetnieten” kinderen of baby’s in die frunk laten meereizen.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Een SUV-koetswerk, een lange wielbasis en het ontbreken van een middentunnel: royale interieurruimte verzekerd!

Houston … Come in please

Achter het stuurwiel zit een klein infoscherm. In het dashboard steekt een soundbar van de Bang & Olufsen-geluidsinstallatie. Alle aandacht gaat meteen naar het centraal en verticaal opgesteld, gigantisch (15,5 duim) groot infotainmentscherm. Dat bezorgt de cockpit een overweldigende indruk. Het heeft iets van de commandopost in een ruimtecapsule. Met herinnering aan de door NASA geschreven Gemini-en-Apolo-geschiedenis en ongewilde memorie aan het legendarische “Houston ... Come in”.

Wie een probleem heeft met overengineering en overdreven cockpitdigitalisering kunnen we geruststellen. Onder het grote scherm pronkt een opvallende ronde draaiknop. Verlossend voorteken dat lang niet alles digitaal te bedienen valt. Ook het stuurwiel of de directe omgeving daarvan blijft rijkelijk voorzien van fysiek te bedienen knoppen. Dus ook hier moet men voor de simpelste functie niet door de digitale menukeuzes. Zo bijvoorbeeld voor het uitschakelen van ingrijpende rijstrookbewaking. Een druk op een knop bij het stuurwiel volstaat om die technologische, niet door eenieder geapprecieerde bemoeizucht het zwijgen op te leggen.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Een wijselijk op 180 km/u begrensde top doet geen afbreuk aan rijplezier en acceleraties

Het elektrische Mustang-gamma

Achterwiel- (RWD) of vierwielaandrijving (AWD), meer of minder batterijcapaciteit en hoger of kleiner rijbereik. Standard Range (SR) of Extended Range (ER). Keuze uit 68 kWh bruikbare energieopslag met SR, 88 kWh in ER-versies. Voor modeljaar 2022 voorziet Ford in over-the-air-updates van die energieopslag. Waarna de accucapaciteit stijgt van 68 tot 70 kWh, respectievelijk 88 tot 91 kWh. Die upgrade is “downward compatible”. Dus ook mogelijk in de intussen verkochte modellen.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Zoek niet naar Ford-badges want over het hele koetswerk ligt de klemtoon op Mustang: het zinnebeeld van sportief rijplezier

Individuele prestaties en systeemcijfers

De RWD-versies krijgen een 210 kW/282 pk (415 Nm) e-motor op de achteras. In de AWD-versies wordt daarbij een 50 kW/67 pk (150 Nm) e-motor op de vooras gemonteerd. Zowel voor als achter betreft het AC synchrone motoren van het PMS-type. Permanent magnetische rotor in combinatie met gewikkelde stator. Uiteraard wordt het systeemvermogen van de AWD-versies niet bepaald door de optelsom van de individuele e-motorprestaties voor en achter. Want ook de batterijcapaciteit speelt daarin een rol. Zo is de Mach-E met RWD en strafste batterij goed voor een systeemvermogen van 210 kW/282 pk (415 Nm). Dezelfde batterij in samenspel met de tweemotorige AWD-aandrijving resulteert in maximale systeemcijfers van 258 kW/351 pk en 560 Nm aan werklust.

Intussen is ook een vierwielaangedreven en 487 pk sterke Mustang Mach-E GT voorgereden. In deze topversie, die we in de rand van deze test beter leren kennen, ruimt de 50 kW/67 pk e-motor vooraan de plaats voor een veel krachtigere 210 kW/282 pk e-motor. In de GT zit dus zowel voor als achter de e-motor gemonteerd die in alle versies de achterwielen aandrijft.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Onder het grote scherm pronkt een opvallende grote ronde draaiknop. Het bevrijdende voorteken dat niet alle bedieningen volstrekt gedigitaliseerd zijn

Rijden

Wij testten de Mustang Mach-E AWD, voorzien van de (88 kWh) Extended Range (ER) batterij. Met maximumsysteemvermogen van 258 kW/351 pk en 560 Nm aan werklust snelt de Mustang Mach-E AWD ER in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De tussenacceleraties stellen niet teleur. Zeker niet voor een auto die 2,2 ton weegt. Dat Ford de topsnelheid wijselijk heeft begrensd op 180 km/u doet alvast geen afbreuk aan rijplezier en vinnigheid.

Haarfijn te sturen. Spoorvast in de rechte lijn. Alhoewel … Wie de rijdynamische limieten te nadrukkelijk tart, zal snel ervaren dat, het sportief getrimd onderstel ten spijt, ook deze EV het wagengewicht moeilijk kan verbergen. Gelukkig is deze auto voorzien van een degelijk stel remmen waarmee alvast één nadeel van het hoge gewicht perfect wordt opgevangen.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Geen Ford-emblemen en geen klassieke deurklinken. Zelfs geen verzonken deurgrepen. Een druk op een discreet verzonken knop in de B-stijl en de deur wordt lichtjes naar buiten gedrukt. Met een klein haakje moet de deur verder geopend worden

Toch moeten we erkennen dat deze Mustang – zijn SUV-karakter, het hogere en aanzienlijke powerarsenaal ten spijt – al bij al een sportief rijgedrag dient toegeschreven te worden. Van een overhellende koets in snelle bochten is nauwelijks sprake.

Eerder reden we een achterwielaangedreven variant en daarbij voelden we ons minder gevleid met het gedrag van ophanging en wielgeleiding. Achteraan leek die ophanging ons oké, maar de voortrein reageerde vrij zenuwachtig. Dat gevoel hebben we nooit gekend in deze AWD-versie. Een gevolg van het meergewicht (extra e-motor) op de vooras?

De AWD-variant is exacter te sturen en perfect onder controle te houden als je hem de bocht omgooit. Op nat wegdek en bij het snel uitaccelereren van een bocht durft de achterpartij van de AWD Mustang Mach-E al eens uit te breken. Onbegrijpelijk is dat niet, ook al gaat het hier om een vierwielaangedreven auto. Maar er bestaat een duidelijk verschil in aandrijfvermogen tussen voor- en achteras. Zoals de individuele karakteristieken van de beide e-motoren duidelijk maken, is de Mustang Mach-E AWD dus veeleer een achterwielaangedreven auto die vooraan op wat minimale aandrijfsupport kan rekenen.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
Uit veiligheidsoverwegingen werd de frunk onderverdeeld in kleine compartimenten. Om te voorkomen dat “weetnieten” daarin kinderen of baby’s laten meereizen ...

Besluit

Alhoewel dat verschil in het geval van deze Mustang Mach-E zeker binnen de perken blijft, consumeert een AWD-versie altijd meer energie dan een gelijkaardige éénmotorige RWD-variant. Wat wel opviel is dat – zoals de meeste EV’s – de door de fabrikant beloofde rijafstanden moeilijk te evenaren zijn.

Ons gemiddeld testverbruik bedroeg 21,3 kWh/100 km, wat aanmerkelijk meer is dan het opgegeven WLTP-voertuigverbruik (niet het normverbruik!) van 16,3 kWh/100 km. Voorzichtig rijdend en met de zwaarste batterij kan men – rekening houdende met ons testgemiddelde – toch een dikke 400 km ver. Zodat we alsnog kunnen spreken van een geruststellend rijbereik.

Wat ons betreft mag deze Mustang Mach-E AWD er dus best wezen. Ook al kost hij zoveel of zelfs meer dan een – sorry voor de klimaatactivisten – “echte” Mustang. Ook in zijn elektrische uitvoering kan men van een sportieve en altijd met plezier te rijden Mustang spreken. Van een technisch zeker niet te onderschatten e-auto zowaar. Met een sportief voorkomen en beschikkende over alle ingrediënten die een moderne EV moet hebben.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la Mustang
In het geval van de Mustang Mach-E blijft het verschil zeker binnen de perken, maar het is niet te beletten dat de AWD-versies meer energie consumeren dan de éénmotorige RWD-variant

 

Ford Mustang Mach-E GT: Effectieve vierwielaandrijving
Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range: Elektrisch rijplezier à la MustangDe Mach-E AWD ER die we in deze test beschrijven, noemen we liever een hypothetische vierwielaandrijver. De strafst gepeperde Mustang Mach-E GT brengt een ander verhaal: dat van een nog krachtigere maar échte elektrische vierwielaandrijver.
De GT deelt zijn platform met dit van de Mustang Mach-E RWD of AWD. Moeten de vierwielaangedreven Mach-E-varianten het stellen met een sobere (50 kW) e-motor op de vooras, dan krijgt de GT vooraan dezelfde e-motor gemonteerd als achter, te weten eentje met 210 kW/282 pk en 415 Nm. Identiek dus aan de motor die de Mach-E RWD en AWD tussen de achterwielen krijgen. Deze opstelling met twee stevige e-motoren levert de GT-versies een gecombineerd vermogen van 358 kW/487 pk op bij een maximaal koppel van 860 Nm.
Ook de elektrische Mustang GT beschikt over een energieopslag van 88 kWh (bruikbaar). Daarmee accelereert deze (voorlopige?) topversie van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. Zijn topsnelheid werd bewust beperkt op 200 km/u. Het zwaartepunt van deze snelle GT situeert zich 1 cm lager dan in onze Mach-E AWD ER-testwagen. Bovendien beschikt hij over een magnetisch gecontroleerde ophanging (MagneRide). Over een uitstekend stel Brembo-remmen ook. Met duidelijk op hun taak berekende grote schijven voor- en achteraan en vaste, van vier zuigers voorziene, remklauwen.

Rijtest Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine