Auto rijtestenPremium

Meesterlijke auto-elektrificatie

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Een elektrisch aangedreven luxelimousine die het begrip ‘batterijauto’ een nieuwe dimensie bezorgt. Het eerste niet fossiel gedreven Mercedes-topmodel. Niet Mercedes’ eerste BEV, wel de eerste van Das Haus die rijdt op het Modular Electric Architecture-platform. Niet zoals de EQA, EQB, EQC of EQV die rijden op bestaande – voor elektroaandrijving aangepaste – platformen. Neen, deze EQS is gebaseerd op een specifiek voor EV-toepassing ontwikkeld platform, dat een wielbasis meekreeg, zo lang als deze van een verlengde S-Klasse. En toch laat deze EQS zich korter om de hoek zetten dan een compacte A-Klasse.

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Meesterlijke auto-elektrificatie

De Modular Electric Architecture zal een nieuwe generatie elektrische topmodellen typeren. Zo bv. de EQE, maar ook de EQG en een SUV-versie van de EQS. De EQS is intussen het vlaggenschip uit het EQ-gamma van Das Haus. Gezegend met een uitzonderlijke actieradius. Rijk aan bijdetijdse en innovatieve technologie. Bedacht met aerodynamisch ‘gedroomlijnd’ design. Met uitzonderlijk comfort, heel veel luxe en – verrassend toch voor een wagen met deze afmetingen en 2,5 ton lichaamsgewicht – een opzienbarende wendbaarheid. Excellente handling die de EQS dankt aan een standaard gemonteerde achteras met meesturende achterwielen.

350, 450 & 580 4Matic

Het EQS-instapmodel is de EQS 350. Met een maximumvermogen van 215 kW/292 pk en dito koppel van 565 Nm om in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u te snellen. Met een WLTP-actieradius (fabrieksopgave) van 624 tot 529 km. De EQS 450 heeft 245 kW/333 pk en 568 Nm als max. vermogen en koppelcijfer en accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden. Beloofde actieradius? 640 km. Ons testmodel is meteen ook het topmodel: de EQS 580 4Matic. Goed voor 385 kW/523 pk en 855 Nm aan max. werklust. Snel? In 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u. In de EQS 350 en 450 wordt één e-motor gemonteerd op de achteras. Achterwielaangedreven dus. In de EQS 580 zit zowel op de voor- als de achteras een e-motor. Vierwielaandrijving bijgevolg, of 4Matic.

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Meesterlijke auto-elektrificatie
Met opvallend gemak laat de 2,5 ton zware en 5,22 m lange EQS met een wielbasis zo lang als die van een verlengde S-Klasse zich manoeuvreren

Aerodynamische efficiëntie

Met een Cx-waarde van 0,2 is de EQS kampioen in aerodynamische efficiëntie. Tenminste wat productiewagens betreft. Want er zijn studiemodellen die nog gunstiger scoren. Met sculpturale vormen, nauw aansluitende koetswerkpanelen, naadloze overgangen en aerodynamisch gunstige boogvormen onderscheidt de EQS zich duidelijk van klassieke (met ICE uitgeruste) Mercedes-modellen. Zie ook de uitgesproken cabforwardarchitectuur. In het ijveren naar optimale luchtgeleiding werd gekozen voor een niet te openen motorkap. Geen frunk dus en vergeet de toegang tot de motorruimte. Wie daar absoluut wil zijn, moet langs de dealer. Via een apart luikje aan de zijkant kan men wel ruitensproeistof bijvullen. De scherpe snoet wordt gekenmerkt door een black panel waarbij de koplampen via een lichtband met elkaar verbonden zijn. Optioneel is dat black panel leverbaar met een 3D (Mercedes-Benz) sterpatroon. Optioneel ook kan de EQS voor en achter comfortportieren hebben. Bij het naderen schuiven de deurklinken dan uit en scharniert het bestuurdersportier open. Eens ingestapt volstaat een druk op het rempedaal om het portier te sluiten.

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Meesterlijke auto-elektrificatie
In de EQS 350 en 450 drijft één e-motor de achterwielen aan. Deze EQS 580 heeft op de voor- en achteras een e-motor. Vierwielaandrijving dus, of zoals dat bij Mercedes heet: 4Matic

Zoals in een S-Klasse, of zelfs beter

Met zijn 5,2 m is hij iets langer dan een S-Klasse. Een wielbasis van 3,21 meter – te vergelijken met een lange S-Klasse – resulteert in een royale interieurruimte. De kofferruimte bedraagt 610 l. Een frunk wordt dus niet gemist. Trouwens, een S-Klasse die het ook zonder frunk moet stellen, heeft een koffer van 550 l. Of we in de EQS minder armslag of beenruimte ervaren dan in een S-Klasse? We dachten het niet. Op papier biedt de laatste meer ruimte maar in de EQS worden we voor- noch achteraan gehinderd door een middentunnel. Een vlakke bodemplaat verhoogt het ruimtegevoel en dat is meer dan een illusie … Immers: extra bewegingsvrijheid voor voeten en benen.

Nieuwe accuchemie & geoptimaliseerde recuperatie
In de EQS zitten nieuwe batterijen met hogere energiedichtheid. Met een capaciteit van 120 kWh (107,8 kWh bruikbaar). Volgens Mercedes zou de energie-inhoud 26% hoger zijn dan de accu van de EQC 400 4Matic. De opgevoerde energiedichtheid is te danken aan aangepaste accuchemie waarbij het kobaltgehalte op de kathodes met 10% zou gereduceerd zijn. Verder zal middels nieuwe software de energie-inhoud efficiënter beheerd worden. Zo worden over-the-airupdates (OTA) gebruikt waardoor het batterijbeheer gedurende de EQS-levenscyclus up-to-date blijft. Ook de energierecuperatie werd geoptimaliseerd. Van de maximale vertraging in het recuperatieprogramma DAuto van 5 m/s² wordt volgens Mercedes 3 m/s² gerealiseerd door recuperatie. De resterende 2 m/s² door de remmen. Zonder het rempedaal te gebruiken, kan men remmend tot stilstand komen en profiteren van een hoog recuperatievermogen (tot 290 kW).

MBUX Hyper-beelscherm

Standaard is de EQS 580 4Matic voorzien van het MBUX Hyperscreen. Een gewelfd display dat zich uitstrekt over de volledige breedte van de boordplank. Dit (Mercedes-Benz User Experience) MBUX Hyper-beeldscherm vormt de ‘eyecatcher’ in dit weelderige interieur. Het gaat hier om drie beeldschermen die geïntegreerd zitten achter één transparante afdekking en samen een gigantisch beeldscherm vormen. Inbegrepen het 12-duimsbeeldscherm en bedieningspaneel voor de voorpassagier. Met adaptieve software (zie randstuk: OTA-functies) kan MBUX zich aanpassen aan de gebruiker en worden gepersonaliseerde voorkeuren met betrekking tot infotainment, comfort- en voertuigfuncties gememoriseerd.

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Meesterlijke auto-elektrificatie
Het gewelfde display strekt zich uit over de volledige breedte van de boordplank. Ziehier het Mercedes-Benz User Experience (MBUX) Hyper-beeldscherm, de ‘eyecatcher’ in een weelderig interieur

Achterasbesturing & Intelligente ‘piloten’

Standaard wordt de EQS uitgerust met een achterasbesturing met een stuuruitslag van 4,5°. Optioneel wordt een achteras met een stuuruitslag van 10° voorzien. Resultaat? Een indrukwekkend manoeuvreerbare auto die ondanks een koetswerklengte van meer dan 5 meter een draaicirkel van minder dan 11 meter laat optekenen. Met de Digital Light-verlichting worden hulplijnen en waarschuwingssymbolen op de weg geprojecteerd. Daarbij zien we twee assistenties die het begin van de rijstrookwissel weergeven en waarschuwings-/richtingsinstructies geven zodra spoor- of dodehoekassistenten gevaar detecteren. De Digital Light-verlichting voorziet in een lichtmodule met drie uitzonderlijk krachtige leds, waarvan de lichtopbrengst met 1,3 miljoen microspiegels gefluctueerd en gericht wordt. Met de optionele Drive Pilot kan de EQS bij hoge verkeersdichtheid of in fileverkeer (tot een snelheid van 60 km/u) autonoom rijden. Intelligent Park Pilot zal weldra in remote parkeerfuncties voorzien. In samenspel met supplementaire Mercedes-meconnectdiensten kan de EQS dan zonder bestuurder in en uit een parkeergarage rijden. Dit in parkeergarages die over AVP-infrastructuur (Automated Valet Parking) (AVP, SAE-level 4) beschikken.

Nieuwe over-the-airupdates (OTA)
De EQS is de eerste Mercedes-Benz die toelaat om meerdere voertuigfuncties met over-the-airupdates (OTA) te activeren. Die updates behelzen niet enkel individualiseringen zoals bv. de sound expertise ‘Roaring Pulse’ of de Digital Light-animaties (bij vergrendelen en ontgrendelen van het voertuig). Ook speciale rijprogramma’s kunnen via OTA-updates geïnstalleerd worden. Idem voor de highlightmodus waarbij de auto zichzelf voorstelt en uitrustingen worden toegelicht. OTA-updates maken het dus mogelijk om na de aankoop van de auto een aantal functies in te voegen of aan te passen. Het activeren van de achterasbesturing met een stuuruitslag tot 10° is daar alvast één voorbeeld van.

350 sensoren

Naar voorbeeld van de S-klasse mag deze EQS ook een onvervalste technologiedrager worden genoemd. Compleet uitgerust beschikt hij over 350 sensoren. Die registreren afstanden en meten snelheden, acceleraties, temperaturen en neerslag. Ze onderzoeken de verlichtingsomstandigheden en merken of de aandacht van de bestuurder verslapt. Alle data worden verwerkt door processoren die, aangestuurd door algoritmen, snelle beslissingen nemen, waarschuwen of zelf corrigerende acties ondernemen.

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Meesterlijke auto-elektrificatie
Inbegrepen … het 12-duimsaanraakscherm voor de voorpassagier

De stilte overheerst

Het zicht rondom is uitstekend. Wie daar achter het stuur toch problemen mee zou kennen, weet dat op het Hyper-beeldscherm dankzij een stel camera’s en sensoren een duidelijk beeld van de voertuigomgeving geprojecteerd wordt. Wat dat aanraakscherm betreft nog dit: duidelijk, goed afleesbaar, logisch opgevat en eenvoudig te bedienen.

Voor de prestaties, energieverbruik, ophanging en onderstel tot de (fenomenale) acceleraties en de perspectieven om e-energie op te slaan, verwijzen we graag naar de bijgaande technische fiche.

Niet dat we de EQS 580 een sportwagen willen noemen. Alles wijst erop dat Mercedes met deze auto vooral comfort en luxe heeft nagestreefd. Hoewel … Met een elektrisch vermogen van 385 kW/523 pk – en 855 Nm aan werklust – kan men hier niet van gebrek aan sportiviteit spreken. De acceleraties zijn nu eenmaal wat ze zijn. Bovendien blijft er – dankzij die meesturende achteras – het opvallende gemak waarmee deze 2,5 ton zware en 5,22 m lange EQS – rijdend met een wielbasis zo lang als die van de verlengde S-Klasse – te manoeuvreren is. Zowel in de drukke stad als tijdens het parkeren, maar ook bij hogere snelheid.

Tot slot rest er dat akoestisch nauwelijks te optimaliseren comfort. Dat leidt tot een ontspannen rijbeleving in een ‘oorverdovend’ stille omgeving. Elektrische aandrijving en doorgedreven geluidsisolatie doen de stilte overheersen. Aangevuld met een subliem werkende luchtvering, maakt dit van het EQS-rijden een onvergetelijke (elektrische) rijbeleving.

Rijtest Mercedes-Benz EQS 580 4Matic: Meesterlijke auto-elektrificatie
Bij het naderen van de EQS schuiven de deurklinken uit en scharniert het bestuurdersportier open. Plaatsgenomen achter het stuur volstaat een druk op het rempedaal om het portier te sluiten

Besluit

Het indrukwekkend (geluids)comfort, de weelderige uitrusting, de royale interieurruimte, het grote rijbereik en die markante hanteerbaarheid. Een hoogst luxueuze e-limousine. Naar voorbeeld van wat we met nieuwe S-Klassers altijd mochten ervaren: ‘dragers’ van bijdetijdse, innovatieve technologie. Plezierig om rijden, oorverdovend stil, bijzonder krachtig … en prijzig, helaas. Is deze EQS de correctste e-auto van het ogenblik? Dat antwoord laten we in het midden. Maar blijkgevend van een meesterlijke auto-elektrificatie is de EQS volgens (nog) weinigen misschien niet de beste. Wat ons betreft is diezelfde EQS alvast een van de allerbesten tussen de zeldzame e-toppers.

Holistische air & sound control
Met Energizing Air Control gaat Mercedes voor een holistische benadering van de luchtkwaliteit in de EQS. Het systeem baseert zich op luchtfiltering, sensorsturing, airco en een displayconcept. Een HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) filtert fijnstof, microdeeltjes, pollen en andere stoffen. Actieve koolstofcoating reduceert zwaveldioxide en stikstofoxiden. Een extra interieurfilter filtert virussen en bacteriën. De fijnstofniveaus buiten en binnen de EQS worden in het Air Quality-menu (MBUX) gedetailleerd weergegeven. In de EQS maakt holistische sound-enscenering een verscheidenheid aan individuele akoestische instellingen mogelijk. Met het Burmester® surround sound system beschikt de EQS over Silver Waves- en Vivid Flux-geluidsvorming. Die geluidsgolven kunnen op het centrale display geselecteerd worden. Weet dat in de EQS het Burmester® surround sound system 15 luidsprekers heeft en het systeemvermogen 710 watt bedraagt.

Technische fiche Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens

Meer weten over

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine