Auto rijtestenPremium

Batterijauto met zonne-energie als rugsteun

Presentatie Lightyear 0

Lightyear, het hightechbedrijf uit Eindhoven, lanceert 's werelds eerste gezinswagen die een deel van zijn elektrische aandrijfenergie fotovoltaïsch opwekt. De Lightyear 0 is bijgevolg een elektrische wagen die, met de in het koetswerk geïntegreerde zonnecellen, twee pijnpunten van de hedendaagse batterijauto mitigeert. Want door de opbrengst aan zonne-energie kan het aantal laadbeurten worden teruggeschroefd en het elektrische rijbereik worden opgedreven.

Presentatie Lightyear 0

De Lightyear 0 is dus geen volbloed zonneauto. Mocht hij dat wel zijn, dan puurde hij alle aandrijfenergie fotovoltaïsch uit zijn zonnepanelen. Het is dus een elektrische auto met een 60kWh-batterij die een deel van zijn aandrijfenergie aan zonneopbrengst heeft te danken. Het is vooral een energiezuinige, elektrische gezinswagen die op deze wijze minder vaak aan de stekker moet en – afhankelijk van de zonneopbrengst – een groter tot aanmerkelijk groter rijbereik laat optekenen. Dit dankzij vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen en in het koetswerk geïntegreerde zonnepanelen waarmee het voertuig fotovoltaïsch kan opladen. Dit zowel tijdens rijden of stilstand overdag.

Presentatie Lightyear 0 1
Dankzij de in het koetswerk geïntegreerde zonnecellen mitigeert deze Lightyear 0 twee pijnpunten van de batterijauto: door de opbrengst aan zonne-energie zijn minder laadbeurten nodig en wordt het elektrische rijbereik opgedreven

Duurzaamheid en comfort

Vanaf de eerste pennentrek heeft men bij Lightyear rekening gehouden met minimalisme en duurzaamheid. Dit zonder de voor autogebruikers belangrijke comfortfactor uit het oog te verliezen. Dat bewijst onder meer het gestroomlijnde dashboard met zijn 10,1"-aanraakscherm en een infotainment met cloudgebaseerde updatevoorzieningen. Verder bestaat het interieur volledig uit veganistische en natuurlijke materialen en zien we ecologische microfiber, suède stoelbekleding en detailafwerking in rotanpalm.

Presentatie Lightyear 0 2
De productierijpe en voor het verkeer gehomologeerde Lightyear 0 kan al in november e.k. geleverd worden. Onder bepaalde gebruiksomstandigheden en als het weer niet te fel tegenzit, kan deze auto tussen twee oplaadbeurten 1.000 km ver

1.000 km tussen twee laadbeurten

Nog in 2016 was de Lightyear 0 niet meer dan een stout idee. Drie jaar later echter bolde in het Eindhovense een eerste labovariant. Vandaag, na zes jaar testen, ontwerpen, verbeteren, opnieuw ontwerpen en het overwinnen van menig technisch obstakel, is de Lightyear 0 de eerste elektrische gezinswagen die een steun in de rug krijgt van zonne-energie.

Volgens de ontwerpers van de Lightyear 0 zouden automobilisten tot elfduizend kilometer per jaar kunnen rijden met zonne-energie. Dit kilometeraantal is natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden. In 2019 lanceerde Lightyear zijn eerste rijdende prototype. In juni 2022 werd een productierijpe versie onthuld, de Lightyear 0. Die versie zal nog voor het eind van dit jaar in beperkte aantallen geproduceerd worden. Later volgt de Lightyear Two, die – zo wordt bij Lightyear verkondigd – eind 2024, begin 2025 in het verkeer begroet kan worden.

Presentatie Lightyear 0 3
Vanaf de prille ontwerpfase werd rekening gehouden met minimalisme en duurzaamheid zonder de voor autogebruikers gewichtige comfortfactor uit het oog te verliezen

De huidige en productierijpe Lightyear 0 is inmiddels gehomologeerd voor het wegverkeer en kan al in november e.k. geleverd worden. Volgens Lightyear voorziet die versie in een elektrische actieradius van 1.000 km tussen twee oplaadbeurten. Ook hier dient opgemerkt dat dit sterk afhankelijk is van weers- en rijomstandigheden.

Er zullen maximaal 946 Lightyear 0's worden gebouwd. Die zullen € 250.000 kosten. De Lightyear Two, ontworpen voor massaproductie (gepland voor 2024/2025), toont dat elektrisch rijden met rugsteun van zonneopbrengst ook gedemocratiseerd zal worden. Vanaf € 30.000, zo wordt in Eindhoven gefluisterd.

Presentatie Lightyear 0 4
Het gestroomlijnde dashboard bevat een 10,1"-aanraakscherm en infotainment met cloudgebaseerde updatevoorzieningen

Rijden zonder "stekkeren"

De Lightyear 0 is dus voorzien van vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen zonnepanelen die in het koetswerk geïntegreerd zitten. Bij optimale weers- en rijomstandigheden (lees: zoals we dat van onze zonnepanelen op het dak al mochten ervaren, in volle zon dus, niet te hete buitentemperatuur of niet nadrukkelijk door schaduwinval gehinderd) zou de Lightyear 0 zichzelf van voldoende zonne-energie kunnen voorzien om dagelijks de actieradius met 70 km te verlengen. Dit bovenop de geschatte 625 km WLTP-actieradius.

Theoretisch zou de Lightyear 0 jaarlijks tot 11.000 km kunnen rijden, louter op de zonne-energie die hij capteerde. Voor dagelijks woon-werkverkeer (35 km heen en weer) zou dat volstaan om tot zes maanden elektrisch te rijden, zonder de batterij via de huishoudstekker te moeten bijladen. Wie vandaag zonnepanelen "in dienst heeft" beseft meteen dat dit voor de gekende Belgische weersomstandigheden eerder twee maanden zal zijn. Daar waar voor Spanje en Portugal tot zelfs zeven maanden wordt voorspeld door Lightyear.

Presentatie Lightyear 0 5
In theorie zou men in deze passagiersverblijfplaats jaarlijks 11.000 km kunnen reizen, louter op zonne-energie. Wie vandaag in onze contreien zonnepanelen op het dak heeft, begrijpt dat hij/zij in ons land met de Lightyear op zonne-energie minder ver zal zal geraken dan bv. in Spanje of Portugal

Wielmotoren

Bij de aanvang van het auto-elektrotijdperk was er herhaaldelijk sprake van, maar massale toepassing bleef uit: wielen met elektromotoren. Met de komst van de Lightyear 0 worden we er opnieuw aan herinnerd. De architectuur verklapt dat er gebruik wordt gemaakt van vier in-wheel e-motoren. Dat tekent niet enkel voor de meest efficiënte en elektronisch perfect te controleren elektrische aandrijflijn: dergelijke architectuur zorgt er ook voor dat het af te veren gewicht gereduceerd wordt.

Presentatie Lightyear 0 6
Het interieur bestaat volledig uit veganistische en natuurlijke materialen. We zien ook ecologische microfiber, suède stoelbekleding en detailafwerking in rotanpalm

Met een energieconsumptieverbruik van 10,5 kWh/100 km en bij snelheden van maximum 110 km/u wordt de Lightyear 0 een uiterst efficiënte en energiezuinige batterijauto. Iets wat deels ook moet toegeschreven worden aan een bijzonder gunstige luchtweerstandscoëfficiënt (0,19) die van de Lightyear 0 zowat de best aerodynamisch gestroomlijnde gezinsauto van vandaag maakt. Bovendien bleef ook het gewicht beperkt en is het rijdynamisch voordeel van een lager af te veren massa niet weg te cijferen. Dit dankzij de in de niet afgeveerde wielen stekende e-motoren. De Lightyear 0 is uiteindelijk een batterij-auto van vijf meter lang, die in totaal en met inbegrip van de 350 kg zware batterij maar 1.575 kg op de weegschaal zet.

Presentatie Lightyear 0 7
In de vier wielen ondergebrachte e-motoren tekenen niet enkel voor de meest efficiënte en elektronisch perfect te controleren elektrische aandrijflijn. Dergelijke architectuur draagt bovendien bij tot het reduceren van het af te veren gewicht


Technische info Lightyear 0

Aandrijving

  • All-Wheel Drive: 4 onafhankelijk gestuurde e-motoren
  • Max. koppel: 1.920 Nm
  • Max. vermogen: 130 kW

Batterij

  • Capaciteit: 60 kWh
  • Gewicht: 350 kg

Prestaties

  • 0–100 km/u: 10 sec.
  • Max. snelheid: 160 km/u
  • Rijbereik tussen twee laadbeurten: 1.000 km
  • Actieradius batterij: 625 km, excl. 70 km max. zonnebereik/dag
  • Snelwegbereik met 110 km/u: 560 km
  • Energieverbruik: 10,5 kWh/100 km

Duurzaamheid

  • 5 m2 dubbel gekromde zonnepanelen
  • Geregenereerde koolstofvezel carrosseriepanelen
  • Veganistisch interieur met materialen van natuurlijke oorsprong
  • Ecologische microfiber suède stoelen
  • Rotan palmhout-details
  • Thermisch geïsoleerd spaanschuim

Opladen met zonne-energie

  • Zonneopbrengst: tot 11.000 km/jaar
  • Tot 7 maanden zonder opladen via de stekker
  • Maximaal bereik na 1 uur opladen
  • Zonneopbrengst: 1,5 kW of 10 km/u zonneladen

Opladen via stekker

  • Maximaal bereik na 1 uur laden aan stopcontact: 32 km
  • Maximaal bereik na 1 uur openbaar laden: 200 km
  • Maximaal bereik na 1 uur snelladen: 520 km

Aerodynamica

  • Cd-waarde: < 0,192

Afmetingen & gewicht

  • Lengte x breedte x hoogte: 5.083 x 1.972 x 1.445 mm
  • Gewicht: 1,575 kg

Rijhulp

  • Zijaanzichtcamera
  • Continu-achteruitkijkcamera
  • Cruisecontrol
  • Snelheidsbegrenzer
  • Bandenmonitoring
  • Regensensoren
  • Parkeersensoren
  • Parkeercamera achter
  • Regeneratief remmen
  • Elektrische handrem

Infotainment

  • 10,1"-display en -aanraakscherm
  • Over-the-air (OTA) softwareupdates
  • Android Automotive OS
  • Flexibele oplaadinstellingen
  • Lightyear Connect app (Android & iOS)
  • Ontgrendelen via smartphone & sleutelhanger
  • Geïntegreerd navigatiesysteem
  • DAB/FM-radio
  • Bluetoothstreaming
Presentatie Lightyear 0 8
Zes jaar geleden was deze auto niet meer dan een stout idee. Drie jaar daarna bolde de eerste laboversie en vandaag – na ontelbare testen, proposities, herontwerpen, modificeren, corrigeren, optimaliseren en het overwinnen van vele technische obstakels – is de Lightyear 0 de eerste elektrische gezinswagen die rugsteun geniet uit zonne-energie
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens

Meer weten over

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine