Auto rijtestenPremium

De eerste in Europa gebouwde e-Ford personenwagen

Presentatie Ford e-Explorer

De e-Explorer wordt Ford’s eerste elektrische personenwagen die op grote schaal geassembleerd zal worden in het nieuwe Ford Cologne EV Centre in Duitsland. Na de Amerikaanse Mustang Mach-E wordt die e-Explorer zo de eerste in Europa gebouwde full electric Ford personenwagen. Noem het een Europese wegbereider voor het merk met het blauwe ovaal. Want de eerste uit een serie in Europa geassembleerde elektrische personenwagens, waarmee Ford tegen 2030 een compleet gamma elektrische modellen op het Oude Continent hoopt te commercialiseren.

Presentatie Ford e-Explorer

De eerste in Europa gebouwde elektrische Ford personenwagen wordt een midsize-cross-over die plaats biedt aan vijf inzittenden en daarbij nog 470 liter aan koffervolume offreert. Dat Ford met zijn Europese “wegbereider” mikt op dit marktsegment mag niet verbazen.

We kennen immers geen ander marktdeel in Europa waarin de voertuigelektrificatie zo door de constructeurs wordt aangemoedigd. Ofschoon diezelfde autobouwers de voertuigelektrificatie aanvankelijk in koor de compacte stadswagen voorschreven, forceren ze vandaag royaler bemeten en zwaarder wegende SUV’s en cross-overs tot de stroomstekker.

Presentatie Ford e-Explorer 1A
De eerste in Europa gebouwde (elektrische) personenwagen van Ford
Presentatie Ford e-Explorer 1B
Geheel binnen de (opgelegde) krijtlijnen van een tot elektrificatie gedwongen strategie
Presentatie Ford e-Explorer 1C
Dat Ford de Europese trend volgt, kan niet één kenner verbazen
Presentatie Ford e-Explorer 1D
Wie niet meegaat met de EV-trend krijgt de wind van voor
4/4

Energiehonger

Dat Ford die Europese trend volgt, valt te begrijpen. Want constructeurs die niet meegaan met die elektroflow krijgen de wind van voor. Ook al verloochent die bewuste “flow” de oorspronkelijk met voertuigelektrificatie nagestreefde betrachtingen. Te weten: het elektrificeren van de compacte stadswagen moest op korte termijn een gunstige invloed hebben op onze leefomgeving. Niet dus.

De compacte stadswagen ziet vandaag niet enkel dat stopcontact aan zich voorbijgaan. Intussen wordt hij zowaar bedreigd in zijn bestaan. Of zien we niet steeds meer autobouwers de productie van hun meest compacte personenwagens beëindigen? Die moeten in de drukke stad en nog drukkere voorsteden – blijkbaar – plaats ruimen voor SUV’s en cross-overs die hun energiehonger aan het stopcontact kunnen stillen.

Presentatie Ford e-Explorer 2A
Gebouwd op een platform dat specifiek werd ontwikkeld om een veelvoud aan elektrische auto’s tot basis te dienen
Presentatie Ford e-Explorer 2B
Futuristisch design
Presentatie Ford e-Explorer 2C
Karig met specifieke technische info maar Ford claimt wel een rijbereik van 500 km
Presentatie Ford e-Explorer 2D
Een koets die qua kaliber precies past tussen Puma en Kuga
3/4

Niet dat de naam belangrijk is

De introductie van de e-Explorer past dus volslagen binnen de krijtlijnen van onze tot elektrificatie gedwongen strategie. Volkomen te begrijpen dus. Minder voor de hand liggend vinden we de naam die Ford op zijn eerste in Europa gebouwde e-model kleeft.

Het is trouwens een midsize-cross-over die dezelfde naam draagt als de (Amerikaanse) Explorer die hier ook al een poos rondtoert. Dat is geen compacte of midsize-SUV. Wel een (naar Europese maatstaven) imposante SUV met plaats voor (tot) zeven. En die Amerikaanse Explorer blijft in Europese contreien zeker nog een poos gecommercialiseerd. Niet als een elektrische SUV, wel als een potente deels elektrische variant of een plug-inhybride-SUV.

Presentatie Ford e-Explorer 3A
Zowel interieur als exterieur werden geslaagd vormgegeven
Presentatie Ford e-Explorer 3B
Een joekel van een beeldscherm… Met herinnering aan de Mustang Mach-E
Presentatie Ford e-Explorer 3C
Een midsize-SUV waarvan het interieur de allures heeft van een highsize-SUV
Presentatie Ford e-Explorer 3D
Zonder ‘frunk’ (zoals in de Mustang Mach-E) maar wel met een middenconsole waarin een 17 liter grote opslagruimte werd geïntegreerd
3/4

In de Ford-showrooms zal de nieuwe en kleinere e-Explorer dus zij aan zij pronken met de bestaande en ruimer bemeten semi-elektrische Explorer. Zelfde of toch bijna dezelfde naam voor twee totaal verschillende SUV’s die bovendien in twee compleet verschillende marktsegmenten aan de slag moeten.

Niet dat een naam belangrijk is. Maar indien Ford met die e-Explorer zijn Europees (elektrisch) personenwagenoffensief aankondigt, dan zou een “e” voor de naam van een bij ons populaire midsize Ford SUV hem – volgens ons – beter passen.

Tenzij er in het Ford-hoofdkwartier in Detroit (ongekende) redenen bestonden om deze SUV een voor Europa beter passende naam te geven: e-Kuga of e-Puma bijvoorbeeld. De Ford e-Explorer zal 4,46 meter lang zijn. Bedacht dus met een koetswerk dat qua kaliber precies tussen Puma en Kuga te positioneren is. Dichter alvast bij Puma en Kuga dan bij de veel royaler bemeten Amerikaanse Explorer.

Presentatie Ford e-Explorer 4A
Compacter dan de “Amerikaanse” Explorer maar als midsize-SUV – zeker naar Europese normen – toch royaal bemeten
Presentatie Ford e-Explorer 4B
Dichter bij de Puma en Kuga dan bij de grote Amerikaanse Explorer
Presentatie Ford e-Explorer 4C
Een “e” voor de naam van de bij ons populaire compacte of midsize-SUV’s van Ford zou hem beter passen
Presentatie Ford e-Explorer 4D
Dezelfde naam als die van de Amerikaanse “grote” die bij ons ook al een poos rondtoert
3/4

Futuristisch

De comfortvoorzieningen zullen compleet zijn. Stoel- en stuurwielverwarming, massagefunctie voor de bestuurder, afzonderlijke klimaatzones voor bestuurder en voorpassagier, keyless toegang, “handsfree” te bedienen achterklep ...

Zowel exterieur als interieur getuigen van een futuristische vormgeving. Geslaagd, zonder meer. In het interieur worden we meteen herinnerd aan onze eerdere testritten met de ID.3- en ID.4-creaties van VW. De samenwerking tussen Ford en VW heeft zich dus niet beperkt tot gedeelde technologie.

CLEAR EXIT ASSIST
De e-Explorer is de eerste Europese Ford die wordt uitgerust met Assisted Lane Change, een rijhulpsysteem waarmee de auto autonoom van rijstrook kan wisselen. Deze elektrische Ford SUV wordt ook voorzien van Clear Exit Assist of een waarschuwing voor achteropkomende fietsers van zodra men de portieren wenst te openen om uit te stappen.

Naast VW-inbreng van e-technologie, energieopslag en energiebeheer, kunnen een aantal elementen van de interieurarchitectuur de familiaire VW-banden niet verdoezelen. Bedieningshendels, aanraaktoetsen en het compacte instrumentarium boven het stuurwiel … Waar hebben we dit nog gezien?

Toch is het lang niet alles VW wat in dit futuristisch interieur de klok slaagt. Met een joekel van een centraal beeldscherm wordt de herinnering aan onze testen met de Ford Mustang Mach-E levendig gehouden. Een scherm van 15 duim en kantelbaar zodat de display altijd goed afleesbaar blijft. Met dit aanraakscherm wordt ook het infotainment bediend. Het betreft trouwens het meest recente infotainment van Ford dat we al kennen onder de naam SYNC Move (zie kader).

Presentatie Ford e-Explorer Kader 1SYNC MOVE-INFOTAINMENT

Het 15 duims-aanraakscherm kan op- en neergeschoven worden om toegang te krijgen tot een kleine ruimte waarin waardevolle spullen op te bergen zijn.
Van zodra het voertuig wordt afgesloten vergrendelt die locker. Inzittenden van de e-Explorer zullen altijd “geconnecteerd” zijn.
Zo beschikt men standaard onder meer over een compartiment waarin twee grote smartphones draadloos geladen worden en SYNC Move maakt draadloze verbinding met Android Auto of Apple CarPlay mogelijk.
Verder is er een compleet uitgerust infotainment, zijn er de draadloze integratie van apps en talloze rijassistentes.

Achter het grote aanraakscherm werd trouwens een opbergruimte voorzien waarin waardevolle stukken kunnen worden ondergebracht. Het beeldscherm kan dus fungeren als een vergrendelbare kluisdeur. Die deur vergrendelt van zodra het voertuig op slot gaat.

Aan opbergvakken en koffervolume heeft de e-Explorer niets te kort. In tegenstelling tot de Amerikaanse Mustang Mach-E wordt de e-Explorer wel niet voorzien van een frunk maar de kofferinhoud varieert wel van 1.400 liter (tweezitsconfiguratie) tot 450 liter (vijfzitsconfiguratie). Bovendien zien we dat de middenconsole liefst 17 liter aan opbergruimte heeft. Genoeg om een laptop en drie 1,5 liter grote flessen te herbergen.

Presentatie Ford e-Explorer
Genoeg ruimte voor een laptop en drie drinkflessen van 1,5 liter

Karig met technische info

Moet de benaming de Amerikaanse roots van het merk van het blauwe ovaal in ere houden dan barst diezelfde e-Explorer van Duitse technologie. Verborgen achter een – dat geven we grif toe – geslaagd getekende, fors gespierde en futuristisch ogende carrosserie, treffen we elektro- en platformkarakteristieken waarmee we als Europese autoliefhebbers al enige tijd vertrouwd zijn geraakt.

De elektrische Explorer werd trouwens in Duitsland ontwikkeld en wordt in Keulen gebouwd op het modulaire MEB-platform van de Volkswagen-groep. De samenwerking tussen Ford en VW brengt overigens niets nieuws. Ook de nieuwe VW Amarok en Ford Ranger zijn twee pick-ups die nauwe technische familiebanden hebben. En dat de Ford Tourneo Connect zich deels baseert op de VW Caddy is ook geweten.

TOT WAT HET VW-MEB-PLATFORM LEIDEN KON
De Ford e-Explorer werd voor de Europese markt in Duitsland ontwikkeld en zal bij Ford in Keulen geassembleerd worden op het door VW gedeelde modulaire MEB-platform. Een platform dat specifiek ontwikkeld werd om full-electric-auto’s tot basis te dienen. Op dat platform worden intussen de Volkswagens ID.3, ID.4 en ID.5 gebouwd. Maar ook de VW EV-neven Cupra Born, Skoda Enyaq iV en Audi Q4 e-Tron worden op dat modulaire MEB-platform gebouwd. De Ford e-Explorer zal overigens niet lang de enige Ford zijn die op dat MEB-platform rijdt. Er komt snel een tweede op deze MEB-fundering rustende Ford. Wordt dat een 7-zitsvariant van de e-Explorer? Of wordt het een iets compactere elektrische Puma, zoals Ford al eerder liet doorschemeren?

Detroit blijft voorlopig wel erg karig met de technische data van deze e-Explorer. Wat wel is geweten is dat deze Amerikaanse Europeaan met e-aandrijftechniek en accupakketten wordt bedacht waarvan Detroit de fijnafstelling op zich heeft genomen.

Zo spreekt men van e-motoren die tot 340 pk/454 Nm aan maximale power en dito werklust ontwikkelen. Wat alvast meer is dan de maximumcijfers van de e-motoren waarmee de VW Group de topversies van haar op het MEB-platform gebouwde EV-personenwagens aandrijft.

Presentatie Ford e-Explorer 5A
Powertrains tot 340 pk
Presentatie Ford e-Explorer 5B
Twee- of vierwielaandrijving
Presentatie Ford e-Explorer 5C
Op de exacte technische data blijft het nog even wachten
1/3

Achterwielaandrijving en vierwielaandrijving

Wetende dat Ford deze – naar Amerikaanse maatstaven – “compacte” e-SUV baseert op het VW-MEB-platform, mogen we ook veronderstellen dat (naar capaciteit) identieke batterijen onder de vloer gemonteerd zullen worden. Identiek aan de accu’s zoals we die in de modellen van de VW Group zien ondergebracht. Al blijft het ook hier nog gissen naar de exacte capaciteiten.

Zo ook wat vermogenniveaus betreft waarmee Ford zijn e-Explorer zal aanbieden. Volgens een aantal bronnen is er sprake van 170 pk, 286 pk of 340 pk en zouden de beide laagste vermogens achterwielaangedreven e-Explores worden. Het hoogste vermogen wordt voorbehouden voor vierwielaangedreven varianten.

Voorlopig moeten we het echter stellen zonder officiële technische data wat vermogen en batterijcapaciteit betreft. Wel wordt bij Ford intussen geclaimd dat het maximale rijbereik 500 km bedraagt en dat de batterijen – aan een gelijkstroomsnellader – in 25 minuten van 10 tot 80% bij te laden zijn.

Presentatie Ford e-Explorer 6
Steeds meer constructeurs tonen minder tot geen interesse meer in de productie van compacte personenwagens en concentreren zich in toenemende mate op het assembleren van elektrisch gepowerde SUV’s en cross-overs
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens

Meer weten over

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine