Fossiel aangedreven personenwagens

Nieuw in Autoland (eind juli)

De productie van de eens zo populaire Ford Capri-coupé werd in 1986 definitief stopgezet. Voor het eerst sinds dat jaar introduceert Ford nu de Capri-naam opnieuw. Dit als badge op een nieuw, full electric model. Maar, zoals de Europese (elektrische) Ford Explorer in weinig te vergelijken valt met zijn Amerikaanse grote broer en naamgenoot, heeft ook die elektrische Capri – buiten de naam – weinig of niets van doen met de legendarische Capri-coupés van weleer.

Ford Capri family

Nissan Motorsport, oftewel NISMO, bestaat 40 jaar en ter gelegenheid van dit jubileum keert Nissan Motorsport terug naar Europa. En dit met de Ariya NISMO, meteen het eerste volledig elektrische NISMO-model.

Bij Dacia blijft men met de nieuwe Spring trouw aan de oorspronkelijke EV-doelstellingen om een zo breed mogelijk publiek in een betaalbare, elektrische auto te krijgen. Kennismaking daarom met de geëvolueerde Spring, die ook zonder overheidssubsidies de meest betaalbare, puur elektrische auto blijft.

Ten slotte blijft het bij Porsche nieuwigheden regenen: het gamma van de eerste volledig elektrische Macan-SUV wordt daar verdubbeld. Dit gebeurt met de introductie van een Macan die alleen op de achterwielen wordt aangedreven en een nieuwe Macan 4S. De laatstgenoemde moet dus het gat opvullen tussen de eerder dit jaar geïntroduceerde volledig elektrische Macan 4- en Macan Turbo-versies.

Legendarische Ford Capri-coupé: een op VW MEB-platform gebouwde e-SUV

De samenwerking tussen Ford en Volkswagen beperkt zich niet tot het ontwikkelen en bouwen van bestelwagens. Ook op het vlak van EV-personenwagens bestaan er al eerder afgesproken samenwerkingsakkoorden. Dat de elektrische Ford-modellen voor Europa zich baseren op het alom gekende MEB-platform van VW is daar een voorbeeld van. Ford-modellen bezigen daardoor eenzelfde platform dat vandaag meerdere modellen uit de VW-groep (dus naast VW ook Škoda’s en Seat/Cupra’s) ondersteunt.

Ford Capri Interieur
Het interieur kan bepaalde Volkswagen-invloeden moeilijk verbergen, zoals dat compacte digitale instrumentenpaneel duidelijk maakt. Anderzijds heeft Ford voor de elektrische Capri het cabineontwerp van de e-Explorer grotendeels overgenomen

Een eerste praktische realisatie van deze (niet door iedere autokenner op alleluja onthaalde) samenwerking voor Ford is de voor de Europese markt bestemde, en op VW MEB-basis rustende, elektrische Ford Explorer. Die heeft niets van doen met de Amerikaanse Explorer, die in Europa als royale PHEV-SUV wordt aangeboden. Deze elektrische Explorer staat dus qua ontwerp een technologie veel dichter bij een VW ID.4.

Voor het eerst sinds het stopzetten van de productie van de populaire Capri-coupé in 1986, zal Ford het naamplaatje Capri opnieuw invoeren. Tenminste in Europa en als naam van een nieuw, full electric model. Maar, net zoals de Europese e-Explorer weinig gemeen heeft met zijn Amerikaanse grote broer en naamgenoot, zal die elektrische Capri – buiten de model-badge – maar in beperkte mate te vergelijken zijn met die legendarische Capri's.

Immers, de nieuwe Ford Capri wordt een met coupégenen geïnjecteerde uitgave van de Europese en elektrische Ford Explorer. Beide Ford EV’s blijven immers gebouwd op het MEB EV-platform van VW. Of zoals de Capri de Ford-versie wordt van de ID.5, zo leunt de e-Explorer nauwer aan bij een ontwerp dat lijkt op een ID.4-SUV.

Hierdoor gaat de nieuwe Ford Capri de weg op als een anders verpakte, elektrische VW-SUV. Meer dan als een herboren Capri-coupé. Dat de nieuwe Ford Capri in Keulen wordt gebouwd – waar tot 1986 alle "originele", met verbrandingsmotoren aangedreven, Capri-coupés van de assemblagelijn werden gereden – zal daar weinig aan veranderen.

Ford Capri 2
De nieuwe Capri wordt 4.634 mm lang, 2.063 mm breed, 1.626 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.767 mm. Om de herinnering aan de coupés van weleer levendig te houden, werden – zoals op de klassieke Capri’s – vier koplampen gemonteerd en zien we een (Capri-)typisch gewelfde motorkap alsook die Capri-kenmerkende C-stijl

De e-Capri zal aanvankelijk aangeboden worden met de keuze uit twee aandrijfopties. Een achterwielaangedreven versie wordt aangeboden met één e-motor van 210 kW/545 Nm op de achteras. Daarnaast is er een vierwielaangedreven model met een identieke e-motor op de achteras, gecombineerd met een 134 Nm koppelrijke tweede e-motor tussen de voorwielen.

Ariya NISMO: Nissans eerste NISMO-EV in Europa

Naar aanleiding van het 40-jarig jubileum keert Nissan Motorsport (NISMO) terug naar Europa met de Ariya NISMO, meteen ook het eerste full electric NISMO-model. Met deze dynamische Ariya NISMO wordt voor een vervolg gezorgd op Nissans sportieve NISMO-erfgoed.

Nissan Ariva NISMO
Tijdens de London E-Prix, het laatste raceweekend van het Formule E-seizoen, heeft Nissan deze Ariya NISMO voor het eerst getoond. Nissan is een vaste deelnemer aan die Formule E-races die – aldus de toonaangevende, Japanse EV-constructeur – het innovatieve laboratorium vormen op het gebied van elektrische aandrijving voor auto's

De Ariya NISMO moet de rijbeleving van de al behoorlijk presterende Ariya e-4orce (87 kWh) op een nog hoger niveau tillen. Daarom voorziet Nissan de Ariya NISMO niet enkel van een aantal sportieve uiterlijke details maar werd tevens aan technische verfijning gewerkt. Naast de aerodynamische ingrepen, die de luchtweerstand reduceren en bij hogere snelheden extra neerwaartse druk genereren, richten een aantal specifieke NISMO-afstellingen zich nog nadrukkelijker op rijdynamiek.

Bovendien blijft deze Ariya uitmuntend presteren dankzij de aangepaste Vehicle Dynamics Control, in combinatie met banden met extra hoge grip. Voor deze sportieve variant is de e-4orce-technologie nog nauwkeuriger afgestemd om een optimale krachtverdeling over de wielen te garanderen. De e-4orce-technologie optimaliseert ook de werking van de voor- en achterwielophanging.

Nissan Ariva NISMO(detail achter)
De elektrische Ariya NISMO is uitgerust met aerodynamische details om de luchtweerstand te reduceren en bij hogere snelheden extra neerwaartse druk te genereren. De sportiefste onder de Ariya’s is op meerdere technische punten verfijnd en uitgerust met specifieke NISMO-afstellingen

Nieuwe Dacia Spring: meest betaalbare EV

Ook de nieuwe Dacia Spring wil trouw blijven aan zijn oorspronkelijke doelstellingen: een zo breed mogelijk publiek een betaalbare, volledig elektrische auto bieden. Zoals dat tijdens de introductie van de eerste Spring-generatie in 2021 het geval was, zo ook blijft de thans geëvolueerde Spring – ook zonder overheidssubsidies – de meest betaalbare zuiver elektrische wagen.

Bovendien is het een EV die het grootste koffervolume in zijn klasse biedt. Met een bagagevolume van 308 liter (6% meer dan de vorige Spring) en 1.004 liter (bij neergeklapte achterstoelen), is deze ruimer dan die van – naar buitenafmetingen vergelijkbare – concurrerende modellen.

Dacia Spring 2
De nieuwe Dacia Spring voorziet in een bredere beschikbaarheid van de krachtigste 65 pk/48 kW e-motor. Die krachtbron is niet langer voorbehouden aan de Extreme-topversie, maar nu ook beschikbaar in combinatie met de Expression-uitrusting. De 45 pk sterke e-motor blijft verkrijgbaar in de Essential- en Expression-uitvoeringen

De nieuwe Spring beschikt verder over een digitaal, te personaliseren dashboard of een 7"-kleurenscherm achter het nieuw ontworpen en voortaan ook in de hoogte verstelbare stuurwiel. Het multimediasysteem Media Control, standaard beschikbaar in de Essential- en Expression-uitvoeringen, is te bedienen via toetsen op het stuur.

Het Media Nav Live-systeem (standaard op de Extreme-uitvoering, optioneel op de Expression-versies) is gekoppeld aan een centraal gemonteerd 10"-aanraakscherm. In dit laatste geval is navigatie inbegrepen, met acht jaar connectiviteit, realtime verkeersinformatie en up-to-date navigatiekaarten voor Europa.

Om aan de recentste door de EU opgelegde veiligheidsnormen te voldoen, wordt de Spring uitgerust met nieuwe rijhulpsystemen. Het omvat: een automatisch noodremsysteem (met detectie van voertuigen, voetgangers, fietsers en motoren), verkeersbordherkenning met waarschuwing bij overdreven snelheid, parkeerhulp achteraan, noodstopsignaal, rijstrookwaarschuwing, rijstrookassistent, waakzaamheidassistent en noodoproep (eCall).

Gelukkig voorziet Dacia ook een handige 'My Safety'-druktoets voor het instellen van al deze veiligheidssystemen. Waarmee configuratie van de favoriete rijhulpsystemen minder complex zal worden.

Dacia Spring 1
Met een leeggewicht van 984 kg (in de Extreme-topuitvoering) is de nieuwe Dacia Spring de enige elektrische auto in Europa die minder dan een ton weegt. Bij een vergelijkbare afwerking nam zijn gewicht met slechts 6 kilogram (of +0,6%) toe ten opzichte van het vorige model. Dit ondanks toevoeging van een aantal door de EU opgelegde, rijhulpsystemen

Porsche: verdubbeling van het pas geïntroduceerde full electric Macan-gamma

Porsche verdubbelt het modellengamma van zijn eerste volledig elektrische SUV: de Macan. Dit met een enkel op de achterwielen aangedreven Macan, waarmee Porsche de focus legt op energie-efficiëntie en rijbereik. Verder zal de nieuwe Macan 4S de leemte vullen tussen het Macan 4-model en de Macan Turbo.

Zoals de eerder dit jaar geïntroduceerde, volledig elektrische Macan 4 en Macan Turbo wordt ook de 4S uitgerust met een elektronisch gecontroleerd Porsche Traction Management-systeem (ePTM) waarmee de aandrijfkracht, zowat vijf keer sneller dan een conventioneel vierwielaandrijfsysteem, tussen de voor- en achteras wordt verdeeld.

Porsche Macan 4S
De Macan 4S heeft een nieuwe achterasmotor en een krachtige SiC-pulsomvormer van 600 ampère

De nieuwe achterwielaangedreven Macan – tevens de instapversie van het volledig elektrische SUV-gamma van Porsche – heeft een energieopslag met een brutocapaciteit van 100 kWh. Voor de aandrijving wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de achterasmotor die ook in de op de vier wielen aangedreven Macan 4 tussen de achterwielen wordt gemonteerd.

Ter herinnering: met 210 mm diameter en 200 mm actieve lengte is deze compacte aandrijfunit goed om 250 kW/340 pk aan vermogen op de achterwielen te zetten. Deze e-motor wordt aangestuurd met een 480A-pulsomvormer (PWR) met rendementsverhogende siliciumcarbide (SiC) halfgeleiders. Het zijn semiconductoren die de PWR-omvormingsverliezen helpen reduceren en hogere schakelfrequenties mogelijk maken.

Met geactiveerde Launch Control beschikt de achterwielaangedreven Macan over 265 kW/360 pk (overboost)vermogen, terwijl de maximale werkijver van dit éénmotorig instapmodel 563 Nm bedraagt. Door het weglaten van de e-motor op de vooras, weegt deze nieuwe Macan 110 kg minder dan de tweemotorige vierwielaangedreven Macan 4. Gewichtsvoordeel dat zich vertaalt in minder energieverbruik en meer rijbereik. Voor deze Macan spreekt Porsche van een gecombineerd WLTP-rijbereik tot 641 km.

Porsche Macan
Bij de achterwielaangedreven Macan ligt de focus in hoofdzaak op efficiëntie en rijbereik. De e-motor op de achteras wordt aangestuurd door een 480A-pulsomvormer met rendementsverhogende siliciumcarbide (SiC) halfgeleiders. Dit zijn semiconductoren waarmee de omvormingsverliezen worden beperkt en die tevens hogere schakelfrequenties mogelijk maken

De Macan 4S krijgt een nieuwe, nog compactere en krachtigere achterasmotor en een SiC-pulsomvormer van 600 ampère. Betreffende e-motor heeft een diameter van 230 mm en een lengte van 150 mm. Samen met de e-motor tussen de voorwielen (die ook in de Macan 4 en Macan Turbo wordt gemonteerd), beschikt de nieuwe Macan 4S over een systeemvermogen van 330 kW/448 pk. Dit met een poweroverboost tot maximaal 380 kW/516 pk. Met Launch Control bedraagt het maximumkoppel 820 Nm. Voor de Macan 4S spreekt Porsche van een gecombineerd WLTP-rijbereik tot 606 km.

Standaard wordt de Macan 4S uitgerust met de elektronische dempingregeling Porsche Active Suspension Management (PASM). De Macan 4S-onderstellen kunnen verder geoptimaliseerd worden met de adaptieve luchtvering met nivellering- en hoogteverstelling, Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en de achterasbesturing.

De twee nieuwe Macan-modellen profiteren uiteraard van de geoptimaliseerde aerodynamica (Cx = 0,25) die de eerder gepresenteerde Macan 4 en Macan Turbo ook al kenmerkte. Zo ook van de voordelen die de 800V-architectuur van het Premium Platform Electric (PPE) eigen zijn. Weet dat het DC-laadvermogen onder meer tot 270 kW kan gaan.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine