Crossland-opvolger met verwijzing naar een cult-SUV
Nieuwe Opel Frontera
Met de originele Frontera uit de jaren 90 deelt hij zijn hoekig en stoer ogend design. Die “alle-terrein”-présence ten spijt, moet deze nieuwkomer het wel zonder vierwieltractie zien te redden. Maar het nieuwe Opel-model, met de naam van een oude cult-SUV, vervangt de Crossland en die was actief in een marktdeel waarin andere dan 4x4-prioriteiten spelen.

Ook de nieuwe Frontera wordt gebouwd op het platform dat de Stellantis Group ook gebruikt voor onder meer de Citroën ë-C3 of C3 Aircross. Een platform dat zich leent voor inbouw van zowel full electric- als hybrideaandrijflijnen. Waardoor de Frontera verkrijgbaar wordt met een volledig elektrisch of batterijgevoed drijfwerk, of met een deels geëlektrificeerde hybrideaandrijflijn (MHEV) waarin een 1.2-liter turbobenzinemotor met 48-volttechnologie ondersteund wordt.
Nadrukkelijker dan Mokka en Grandland
Nadrukkelijker dan zijn Crossland-voorganger. Aanzienlijker ook dan de compactere Mokka- en de royaler bemeten Grandland-broers, kan de nieuwe Frontera zich visueel als een met terreiningrediënten getekende SUV onderscheiden. Dat wordt vooral in profielzicht benadrukt. Met een hoekige snoet en een recht aflopende achterkant.
De nieuwe Frontera wordt dus een SUV met offroadlook, zonder 4x4-terreinvaardigheid. Anderzijds zal het hoekige, naar de oude Frontera refererende koetswerk wel een functioneel en ruim cabinevolume opleveren. De Frontera wordt trouwens leverbaar als 5- of 7-zitter, waarbij de 7-zitversies met derde stoelrij voorbehouden blijven voor de modellen met hybridedrijfwerk.
De Frontera zal over flexibele laadcapaciteit beschikken. De bagageruimte met dubbele laadvloer voorziet in 5-zitsconfiguratie in 460 liter volume. Met neergeklapte achterbank (in 60:40-verhouding neerklapbaar) bedraagt het koffervolume 1.600 l. Bovendien kan de Frontera een stationaire dakbelasting tot 240 kg verdragen.

Frontera Edition of Frontera GS
De Frontera wordt aangeboden in twee uitrustingsniveaus: Frontera Edition en Frontera GS. De Edition-instapversie voorziet standaard in een 10-inchinstrumentenpaneel, een smartphonestation, OpelConnect en de bijhorende telematicadiensten, evenals Intelli-ledkoplampen met inbegrip van van de grootlichtassistent.
De GS-uitvoering wordt geleverd met de Pure Panel-cockpit en het multimedia-infotainment met 10-inchkleurentouchscreen en geïntegreerde navigatie, parkeerhulp en achteruitrijcamera. Optioneel zijn onder andere ledkoplampen en -achterlichten, evenals automatische klimaatregeling.
Naast aanraak- en spraakbesturing is het aantal haptische knoppen beperkt gebleven tot de bediening van de airconditioning. Draadloze smartphonelading is optioneel. De basisversie Edition wordt uitgerust met een handmatig in te stellen airco, 16 inch stalen velgen en de voornaamste assistentiesystemen.

Frontera Electric: krappe energieopslag
In een eerste fase zal de Frontera geleverd worden met een 44kWh-batterij. Met een beloofd rijbereik tot 305 km, mag die energieopslag vrij krap worden genoemd. Er zal dan ook snel een grotere opslag met een beloofd rijbereik van 400 km in de aanbieding zijn. De e‑motor is 83 kW/113 pk sterk. Cijfers waarmee Opel duidelijk maakt om met deze full electric-variant veeleer energiezuinigheid dan wel prestaties na te jagen. Accelereren vanuit stilstand naar 100 km/u vraagt 12,1 seconden en als maximumsnelheid wordt 140 km/u opgegeven.
Als energieverbruik wordt van een haalbare 18,5 kWh/100 km gesproken. Aan een DC-laadstation (100 kW snellaadvermogen) wordt de energieopslag gechargeerd van 20 tot 80% in iets minder dan 30 minuten. Voor wisselstroomladen (AC) voorziet Opel de Frontera standaard van een enkelfase boordlader (7,4 kW). Voor een driefasige boordlader met een laadvermogen van 11 kW wordt een kleine meerprijs gevraagd.

Frontera 48 volt MHEV: 100 of 136 pk
Naast de batterij-elektrische versie kan de Opel Frontera ook worden geleverd met 48 volt ondersteunde hybridedrijfwerken. De Frontera Hybrid heeft een direct geïnjecteerde 1,2-literturbobenzinemotor (74 kW/100 pk) die ondersteund wordt door een 21 kW/28 pk sterke e‑motor. De transmissie bestaat uit een dubbel gekoppelde, geëlektrificeerde zesversnellingsbak. Daarnaast wordt de Frontera Hybrid ook beschikbaar met een gelijkaardig MHEV-drijfwerk waarin de 1.2-turbobenzinemotor 100 kW/136 pk ontwikkelt.