Elektrische personenwagens

Een urgente midlife-facelift

Doorontwikkelde Opel Mokka

Vier jaar na zijn introductie ondergaat de Mokka een midlife-facelift. Geen onnodige ingreep, want de concurrentie van Opels succesnummer in het B-SUV-marktdeel is moordend. Met kleppers als de Renault Captur of de Peugeot 2008 bijvoorbeeld. En met de zich inmiddels tot marktleider gekroonde Toyota Yaris Cross. Met prijstechnisch niet weg te cijferen kandidaten als de Kia EV3 of Škoda Elroq. Een doorontwikkeling van de Mokka komt dus niets te vroeg. Ook al omdat die Mokka in zijn eigen showroom concurrentie van de Frontera op de nek heeft gehaald.

Doorontwikkelde Opel Mokka 1
Het exterieur van het compactste model van Opels Mokka, Frontera en Grandland SUV-trio onderging minimale aanpassingen, al blijft het moeilijk om bij een eerste aanblik de nieuwe van de oude te onderscheiden

Het exterieur van het compactste model uit het SUV-trio van Opel, de Mokka, Frontera en Grandland, onderging minimale aanpassingen. Uitermate subtiele ingrepen zowaar. Want je moet echt al een gedreven Opel-liefhebber zijn om die exterieuraanpassingen bij een eerste aanblik te kunnen duiden. Wat volgt kan daarbij helpen.

Vooreerst zijn de chromen applicaties verdwenen, die de vorige Mokka nog sierden. Het persdossier maakt ook melding van een nieuwe Opel Blitz centraal in het Opel Vizor-logo. Naar voorbeeld van de nieuwe Frontera zien we op de vernieuwde Mokka een vleugelsignatuur van de ledlampen voor en achter.

Bovendien zal op elke vernieuwde Mokka een zwarte designlijn te zien zijn die begint op de motorkap en boven de zijruiten verder naar achteren loopt. Zwarte wielkastbekledingen worden aangevuld met een hoogglans zwarte sierstrip die over de onderste portiervlakken naar achteren loopt. De Mokka Electric wordt bovendien verkrijgbaar met luchtweerstandsverlagende aerovelgen en een hertekende aerodynamische voorbumper.

Doorontwikkelde Opel Mokka 2
Opel kan de gemodificeerde Mokka ook aanbieden met ChatGPT. Dit dan in combinatie met Connected Navigation waarna generatieve AI-technologie ook Mokka-inzittenden toegang verschaft tot een breed scala aan informatie- en entertainmentvoorzieningen

Auto Connectivity Platform van Qualcomm Technologies

Het interieur toont dat Opel zijn grondstoffenbesparende strategie blijft aanhouden. Alle interieurstoffen betreffen overigens gerecycled materiaal. Zelfs het aan de boven- en onderkant afgevlakte stuurwiel, is vervaardigd uit veganistisch materiaal.

De cockpit is gebaseerd op het Snapdragon Cockpit Platform en het Auto Connectivity Platform van Qualcomm Technologies. Met uitzicht dus op een volgende generatie infotainment en een (opnieuw) verder reikend connectiviteitsperspectief. Met – en dat wordt niet door iedereen toegejuicht – het gevolg dat voorheen via fysieke knop te regelen instellingen via het centrale aanraakscherm moeten gebeuren.

Of de weinig nog resterende schakelaars – zoals voor de elektrische parkeerrem en het selecteren van de rijmodi – dezelfde zijn als die worden gebruikt in de nagelnieuwe Opel Grandland, zal antagonisten van alsmaar verder ‘lijdende’ cockpitdigitalisatie nauwelijks kunnen opbeuren.

Doorontwikkelde Opel Mokka 3
De doorontwikkelde Mokka krijgt standaard een 10 inch digitaal instrumentenpaneel en een even groot aanraakkleurenscherm voor het infotainment gemonteerd. Beide monitorschermen kunnen gepersonaliseerd worden ingesteld

Artificiële intelligentie en Connected Navigation

Naast inductieve lading voor smartphones heeft de Mokka ook een USB-C-stekker in de middenconsole. Het gemoderniseerde multimedia- en navigatie-infotainment brengt in een compacte SUV als de Mokka, alvast digitale toepassingen die we tot voor kort enkel in duurdere, grotere of premiummodellen kregen aangeboden. Zoals state-of-the-art graphics, een onbeperkt multimedia-aanbod en overvleugelende wifi, bluetooth en 4G-connectiviteitsmogelijkheden.

De doorontwikkelde Mokka krijgt standaard een 10 inch digitaal instrumentenpaneel en een even groot aanraakkleurenscherm gemonteerd. In combinatie met het navigatiesysteem (optioneel) kan men spraakherkenning gebruiken. Zowel het instrumentenpaneel als het infotainmentscherm kunnen gepersonaliseerd worden ingesteld.

Bij het optionele geïntegreerde navigatiesysteem worden OTA-kaartupdates beschikbaar gesteld. Op basis van gewoonten van het gekoppelde bestuurdersprofiel zal dit navigatiesysteem zelfstandig bestemmingen en routes voorstellen. Verder biedt Opel de nieuwe Mokka aan met ChatGPT. Dit dan in combinatie met Connected Navigation. Dankzij die generatieve AI-technologie krijgen nu ook Mokka-inzittenden toegang tot een breed scala aan informatie en entertainment.

Doorontwikkelde Opel Mokka 4
Mede dankzij het – voor een batterijwagen – betrekkelijk lage gewicht, durft Opel voor de doorontwikkelde elektrische Mokka met zijn 54kWh-energieopslag een rijbereik van 403 km te voorspellen

Drijfwerken

Voor de aandrijving biedt de vernieuwde Mokka de keuze uit een deels geëlektrificeerd en volledig geëlektrificeerd drijfwerk. Die laatste is dan de geüpdatete Mokka met de 115 kW/156 pk en 260 Nm sterke e‑motor en een 54kWh-energieopslag. Mede dankzij het voor een EV betrekkelijk lage lichaamsgewicht van 1.615 kg, belooft Opel een rijbereik van 403 km.

De deels geëlektrificeerde Mokka Hybrid met 48-volttechnologie gebruikt het hybride eDCT-drijfwerk zoals we dat in andere modellen van de Stellantis-familie kunnen begroeten. Ook hier wordt een 1.2-literturbobenzinemotor van 100 kW (136 pk) gecombineerd met een generator-startmotor van 21 kW/28 pk en 55 Nm en een dubbelgekoppelde, geëlektrificeerde zesbak.

Voor wie het allemaal niet begrepen heeft op elektrificatiepoeha, blijft de vernieuwde Mokka aangeboden met puur op verbrandingstechnologie rijdende versies. Dit met een 1,2-literturbobenzinemotor (96 kW/130 pk en 230 Nm) en een achttrapsautomaat. Of met een versie van die 1.2-turbobenzine met 100 kW/136 pk en 230 Nm, gecombineerd met een handgeschakelde zesbak.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine