Retrostilistisch bezielde elektrificatie, deel II
Rijtest Renault 4 E‑Tech (52,0 kWh – 110 kW/150 pk)
Na zowat een halve eeuw presenteert Renault een nieuwe versie van een populaire, kleine break die meer dan drie decennia het straatbeeld vormde: de legendarische R4. Naar voorbeeld van de R5 E‑Tech electric valt zo dit gedenkwaardige R4-icoon eveneens retrostilistisch bezielde elektrificatie te beurt. Ook het R4 E‑Tech-design legt daarmee de nadruk op het DNA van zijn beroemde R4-oervader. Geholpen met moderne elektrotechnologie en rijdend op geraffineerd gekalibreerde onderstellen. Zo wil Renault ook met die nieuwe R4 de democratisering van het elektrisch autorijden verder aanzwengelen.

In deel 1 van de retrostilistisch geïnspireerde elektrificatie heeft Renault zijn ooit zo populaire ‘vijf’ nieuw leven ingeblazen. In deel 2 stelt Renault zich tot doel de legendarische '4L' opnieuw uit te vinden. Ook voor de nieuwe R4 E‑Tech werden daartoe de essentiële kenmerken van de originele Renault 4 geüpdatet volgens retrofuturistische designbeginselen.
De Renault 4L – destijds gecommercialiseerd als kleine 4-deurs gezinsstationwagen van amper 3,66 meter lang, met grote achterklep en neerklapbare achterbank – staat gegraveerd in het collectieve autogeheugen. Betaalbaar, multifunctioneel en praktisch. Zowel als compacte gezinswagen als handige break. Een eenvoudig concept, degelijk opgevat.

Zonder inbreng van noemenswaardige aanpassingen of updates boekte die originele Renault 4 ruim dertig jaar lang opmerkelijke verkoopsuccessen. Ruim 8.150.000 exemplaren werden aan de man gebracht. Tot vandaag is de legendarische ‘vier’ dan ook een van de bestverkochte Renault-modellen.

Tussen de elektrische R5 en Megane
In het huidige elektrische Renault-aanbod positioneert de nieuwbakken R4 E‑Tech zich met een lengte van 4,14 meter mooi tussen de R5 E‑Tech (3,95 meter) en de Megane E‑Tech (4,20 meter). De nieuwe R4 is dus langer dan de nieuwe R5 en aanzienlijk groter – zoals de foto’s tonen – dan de illustere 4L-voorgangers van weleer. Auto’s worden groter, maar de kleine 4L van weleer lijkt wel twee maten kleiner dan de wedergeboren R4.
Toch past de nu voorgereden Renault 4 E‑Tech electric perfect in het B-segment. Een marktdeel waarin de nieuwe R4 zich net boven de Renault 5 E‑Tech electric positioneert. De R4 E‑Tech is niet enkel langer dan de R5 E‑Tech, hij biedt meer interieurvolume en kost minder dan de elektrische R5. Wat illustreert dat Renault met die renaissance-R4 mikt op jonge gezinnen. Op klanten vooral die oog hebben voor de praktische kant van het hedendaagse, geëlektrificeerde autoleven. Want: voorzien van een royale kofferruimte, een breed en recht openende achterklep en een opvallend lage laaddrempel.

Leefruimte en koffervolume
Dankzij een relatief grote wielbasis en het kubusvormige koetswerkontwerp kan in de R4 E‑Tech niet gemopperd worden over levensruimte en bewegingsvrijheid. Wij ervaren voldoende ruimte, zowel vooraan als op de achterbank. Dankzij een relatief hoge grondspeling (18 cm) wordt in- en uitstappen vergelijkbaar met het plaatsnemen in een compacte SUV. Ook de zitpositie voelt iets hoger aan. Een hogere zitpositie alvast met een correct overzicht als genoeglijk gevolg.
Ook voor de koffer van de Renault 4 E‑Tech electric heeft Renault geleerd uit het DNA van de originele R4. Een niet onaardig volume van 420 liter, een kofferindeling zonder enig ruimteverlies. Zo profiteert ook de nieuwe R4 van de verticaal opgestelde achterlichten. Daardoor kan de achterklep breed en recht openen en wordt de kofferruimte beter toegankelijk. De elektrisch bediende achterklep opent zo laag, dat de laaddrempel amper 61 cm hoog is.
Uiteraard zijn de rugleuningen van de achterbank neerklapbaar, waardoor het laadvolume groeit tot 1.450 liter. Uniek voor een auto in dit marktsegment is dat de rugleuning van de passagiersstoel neerklapbaar is, zodat zelfs voorwerpen van 2,20 meter te vervoeren zijn.

OpenR link & virtuele copiloot
Ook de Renault 4 E‑Tech electric wordt rijkelijk bedacht met een mix van comfort-, connectiviteits-, veiligheids- en beveiligingstechnologie. Idem dito wat Active Driver Assist, autonoom rijden niveau 2 en een resem rijhulpsystemen (ADAS) aangaat.
Al die ADAS-“hulpkrachten” worden – naar goede Renault-gewoonte – geïnstalleerd in combinatie met een brave, manueel te bedienen ‘My Safety Switch’. Daarmee kan men tot vijf rijhulpsystemen – of moeten we zeggen, overtollige en veelal aandachtafleidende rijhulpmiddelen – na iedere herstart en in één beweging het zwijgen opleggen.
Zoals in de R5 treffen we in de Renault 4 E‑Tech electric dat openR link-multimediasysteem aan, met bijhorende toegang tot geconnecteerde Google-diensten en met artificiële intelligentie (ChatGPT) gecreëerde hulpmiddelen. Net als in de R5 worden we zo ook in de R4 E‑Tech geconfronteerd met avatar "Reno", zeg maar die virtuele copiloot.

Een vleugje R5, Megane, Clio & Captur
De R4 E‑Tech electric baseert zich op het specifieke AmpR Small-platform van de Renault-Nissan-alliantie. Zelfde platform dus dat de Renault 5 E‑Tech electric fundeert. Voor de R4 E‑Tech wordt – net als voor die R5 E‑Tech trouwens – de voorwielophanging van de Clio en Captur toegepast.
De multilink-achterwielophanging – vrij uniek in dit marktsegment – is te vergelijken met de achterwielgeleiding van de Megane E‑Tech electric. Wat die achterwielophanging betreft, moest Renault wel enkele componenten herrekenen om het geheel te doen passen onder de krapper bemeten R4 en R5.

Gamma
De R4 E‑Tech laat de keuze uit twee batterijcapaciteiten: 40 kWh voor de Urban Range en 52 kWh voor de Comfort Range. Verder zijn er twee vermogens: 90 kW/122 pk en 110 kW/150 pk. De basisversie wordt aangeboden met een energieopslag van 40 kWh. De 150 pk-varianten krijgen een 52 kWh-batterij gemonteerd.
Aan boord van alle versies zit een wisselstroomlader met een maximumlaadvermogen van 11 kW. De Urban Range-batterij wordt gecombineerd met een DC-boordlader van 80 kW, de boordlader van de Long Range- of 52 kWh-batterijversies voorziet in een maximumlaadvermogen van 100 kW.
Voor de bidirectionele toepassingen, alsook de aangekondigde Plug & Charge-ondersteuning, verwijzen we naar de technische fiche. Interessant is wel dat AC-ondersteunde V2G-toepassing in bepaalde regio’s in Frankrijk al ondersteund wordt.

Meer Megane E‑Tech
Wij reden de R4 E‑Tech electric met een energieopslag van 52 kWh en met zijn 150 pk sterke e‑motor op de vooras. Waarvan typische motoreigenschappen, prestaties, rijbereik, verbruik en laadtijden in bijgaande steekkaart zijn weer te vinden.
Zoals de R5 E‑Tech wordt de R4 E‑Tech aangedreven door een afgeleide van de e‑motor die de Megane E‑Tech aandrijft. Weet: een synchroonmotor met een gewikkelde rotor en bijgevolg niet-permanent magnetisch. Betreffende Megane-krachtbron is uiteraard aangepast voor toepassing in R4/R5. Zo ook waren er aanpassingen en updates van vermogenselektronica en reductiekast.
Belangrijke aanpassingen verder met het oog op compactere afmetingen en lager gewicht. Naast een gewichtsreductie van 15 kg maakte Renault eerder al melding van een ingekorte rotor om deze e‑motor te doen passen in de compactere R4/R5-ruimtes. Rekening houdend met die compactere ‘onderkomens’ heeft men ook de AC/DC-omvormer en de stroomdistributie in de boordlader geïntegreerd.

Rijden
Na een behoorlijk aantal testkilometers met de R5 E‑Tech laat de R4 E‑Tech nog weinig verrassingen noteren. Zoals we dat in elke EV ervaren, getuigt ook het R4-interieur tot op hoge snelheid van een aangenaam geluidscomfort. Voor een EV met dergelijk interieurvolume heeft Renault het gewicht opvallend laag kunnen houden. Wie denkt dat de 150 pk aan elektrisch vermogen te krap is, denkt totaal verkeerd. Van underpowering mag hier zeker niet gesproken worden.
Dat de R4 E‑Tech zijn gunstig in te schatten rijdynamiek en goede stabiliteit deels dankt aan die fijnzinnige achterwielophanging, hoeft niet één autokenner nader uitgelegd. Aangenaam te manoeuvreren en precies te sturen in de snellere bocht. Bij hoge snelheid is dat sturen ook ietsjes minder direct aanvoelend dan in een R5 E‑Tech.

Dankzij de relatief grote spoorbreedte voor en achter, het naar EV-normen lage gewicht en het laag gesitueerde zwaartepunt, rijdt ook de R4 E‑Tech, mede dankzij die fijnbesnaarde multilink-achterwielophanging, aangenamer dan wat van een compacte auto in dit marktdeel verwacht mag worden.
Ook op het gebied van veercomfort valt er weinig aan te merken. Wij hadden zelfs de indruk dat de achtertrein van deze R4 nog doelmatiger kort opeenvolgende wegoneffenheden absorbeert dan in de R5.

Conclusie
De Renault R4 E‑Tech electric wordt de eerste Renault die wordt voorzien van een one-pedalfunctie. Bij het loslaten van het gaspedaal maximaliseert die functie de energierecuperatie tot het voertuig volledig tot stilstand komt. Voor de toekomstige R4-rijder is dit uiteraard mooi meegenomen.
Toch vinden we dat Renaults tweede deel van die retrostilistisch bezielde elektrificatie belangrijkere troeven bijbracht. Lees: interieurruimte, koffervolume en moduleerbaarheid. Met voldoende elektropower, bevredigende prestaties en een redelijk gunstige energieconsumptie.
Om van de prima wegligging, de genoeglijke stuurinrichting en het rijcomfort nog te zwijgen. Dit laatste, met dank alvast aan een chassis dat over de ganse lijn van een schitterende instelling getuigt.