Volledig elektrisch en met een gekende doopnaam
Nieuwe Toyota Urban Cruiser
Klinkt de technische descriptie van deze nieuwkomer bekend in de oren? Twijfel dan niet. Deze nieuwe Toyota is inderdaad het zustermodel van de onlangs gepresenteerde Suzuki e‑Vitara. Een compacte crossover met full electric-aandrijving die – in tegenstelling tot een eerder voorgestelde full electric-model bij Toyota – geen algebraïsch gecompliceerd ‘bZxx’-label zal dragen. Voor dit batterij-aangedreven model bedacht men bij Toyota gelukkig een normale en bovendien al gekende doopnaam: de Urban Cruiser.

Suzuki-modellen waarvan technologisch concept en koetswerkeigenschappen als twee druppels water lijken op wat bekende Toyota’s in huis hebben? Zie de Suzuki Swace of Across. Het zijn minimaal aangepaste en met Suzuki-labels geflatteerde uitvoeringen van respectievelijk Toyota Corolla en RAV4. In die zin gaat het nu ook met de Suzuki e‑Vitara en deze Toyota Urban Cruiser. Zustermodellen dus die naast platform en drijfwerken, het merendeel van hun koetswerkcomponenten zullen delen. Alhoewel…

Een ander verhaal
Betroffen de Swace en de Across nog visueel licht aangepaste versies van de al veel eerder gelanceerde Corolla en RAV4, dan kent dit Urban Cruiser/e-Vitara-verhaal een enigszins ander verloop. Het is dus niet omdat Suzuki eerst een e‑Vitara presenteerde dat de nieuwe Urban Cruiser als een minimaal aangepaste, met de nodige Toyota-badges opgesmukte Suzuki door het autoleven zal gaan.
Toyota is van meet af aan nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Urban Cruiser en e‑Vitara. Een ontwikkelingsproces waarin Suzuki weliswaar het voortouw heeft genomen. Het platform en de e‑motoren gelden daarom als het resultaat van een gezamenlijke ontwikkeling van Suzuki en Toyota. Dit met specifieke inbreng van Toyota-dochters Daihatsu en Subaru.
Technologische inbreng was er ook van BYD. Want de in de Urban Cruiser en e‑Vitara gebruikte energieopslag wordt ingevuld door de inmiddels bekende Blade-batterijen, met lithiumijzerfosfaattechnologie, afkomstig van de ervaren Chinese batterijspecialist BYD.

Elektrisch alternatief voor de Yaris Cross
De Urban Cruiser is qua afmetingen perfect in te delen in het marktdeel van compacte en puur elektrisch aangedreven crossovers. Een relatief lange wielbasis (+140 mm in vergelijking met de Toyota Yaris Cross) vormt de garantie voor een ruim en veelzijdig interieur. Dit komt mede doordat de Urban Cruiser 100 mm langer, iets breder en bijna 50 mm hoger is dan de Yaris Cross.
Zo kan men de nieuwe Toyota een aanvaardbaar elektrisch alternatief noemen voor de Yaris Cross. Dit omdat het ook beschikt over een flexibele interieurruimte. Met een verschuifbare achterbank en een interieur dat de keuze laat tussen extra passagiersruimte of meer koffervolume.

Urban Cruiser-gamma
De Toyota Urban Cruiser wordt aangeboden met de keuze uit twee batterijcapaciteiten en voor- of vierwielaandrijving. Uitsluitend voor de voorwielaangedreven versie is een batterij van 49 kWh beschikbaar om een e‑motor van 106 kW/144 pk (189 Nm) te voeden. Er is ook een FWD-versie in het aanbod met een e‑motor van 128 kW/174 pk (129 Nm) en een energieopslag van 61 kWh.
De Urban Cruiser kan ook worden aangeboden als 4x4-model. Ook in die versie zit een 61kWh-batterij en zorgt een e‑motor van 135 kW/184 pk (300 Nm) en een extra e‑motor op de achteras (48 kW) voor de aandrijving. Alle versies zijn uitgerust met een energiebesparende warmtepomp voor de airco en manuele voorverwarming van de batterij om de prestaties bij koude weersomstandigheden te optimaliseren.