Het nieuwe vlaggenschip
Nieuwe DS N°8
De DS N°8 wordt het nieuwe vlaggenschip van DS Automobiles. Het is een statige limousine vermomd in een SUV-coupékoetswerk en geïnspireerd op de DS Aero Sport Lounge-conceptstudie. Gekenmerkt door een gunstige aerodynamica. Begunstigd met maximaal 350 elektropaarden, verkrijgbaar met 2- of 4‑wielaandrijving en met perspectief op een voortreffelijk gecombineerd rijbereik van 750 km. Meer zelfs dan 500 km op de snelweg, zo wordt beloofd.

Natuurlijk maakt dit nieuwe vlaggenschip ook dankbaar gebruik van het STLA Medium-platform van de Stellantis Group. In het geval van de DS N°8 werd deze basis zowel in de lengte als breedte geoptimaliseerd om de energieopslag met een capaciteit tot 97,2 kWh te kunnen herbergen.
De DS N°8 rijdt op extreem grote wielen (740 mm diameter) waardoor de combinatie van grote batterijcapaciteit, grote wielen en een beperkte wielbasis, voor een eerder unieke verschijning zorgt. Deze DS profiteert verder van nieuwe voor- en achterassen, een aan de N°8 elektrische technologie aangepast remsysteem en specifieke chassisafstellingen.

260 pk, 280 pk en 375 pk boostvermogen
De accucellen voor de NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) van de DS N°8 worden ontworpen en geproduceerd in Billy-Berclau Douvrin (Frankrijk) door ACC, een joint venture waarin Stellantis niet enkel een van de oprichters is maar tevens de grootste aandeelhouder. Ook de e‑motoren voor de DS N°8 werden ontworpen en geproduceerd in Trémery (Frankrijk) door NPE, nog een joint venture van de Stellantis Group.
Het nieuwe vlaggenschip van DS wordt aangeboden met de keuze uit drie elektrische aandrijflijnen, met vermogens van 230 pk, 245 pk en 350 pk. De 350pk-versie van de DS N°8 wordt trouwens aangedreven door twee e‑motoren. In dit laatste geval betreft het vierwielaandrijving. Al deze full electric-drijfwerken kunnen voorzien in een periodieke boost.
Een boost van extra 30 pk in de voorwielaangedreven versies of een periodiek maximaal vermogen van 260 pk. In de FWD Long Range-versie bedraagt die boost 35 pk of beschikt men tijdelijk over een maximaal vermogen van 280 pk. In de strafste versie – de vierwielaangedreven Long Range-uitvoering – wordt een boost van 25 pk gegenereerd of bedraagt het tijdelijk vermogen 375 pk.

74 of 97,2 kWh aan accucapaciteit
De DS N°8 wordt aangeboden met een keuze uit twee batterijcapaciteiten. In de DS N°8 FWD (230 pk) zit een energieopslag met een nettocapaciteit van 74 kWh. In de FWD Long Range (245 pk) en de vierwielaangedreven Long Range (350 pk) zit een batterij met een netto-opslagcapaciteit van 97,2 kWh.
Het laatste model claimt een rijbereik van 750 km bij een verbruik van 12,9 kWh/100 km (standaard WLTP-cyclus). Bij een constante snelheid van 120 km/u op de snelweg wordt zelfs een rijbereik van meer dan 500 km voorspeld. Het vierwielaangedreven en met twee e‑motoren uitgeruste topmodel snelt van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden. De voorwielaangedreven modellen laten in die sprint respectievelijk 7,7 en 7,8 seconden klokken. DS heeft de topsnelheid van alle DS N°8-uitvoeringen bewust beperkt tot 190 km/u.
