LCV-variant van de elektrische Torres EVX
KGM Torres EVX Van
In afwachting van een full electric pick-up, presenteert KGM een LCV-variant van de elektrische Torres EVX. Op basis van die stoer ogende elektrische SUV, voorziet KGM zo in een in de fabriek omgebouwde, N1-gehomologeerde en fiscaal voordelige lichtevrachtuitvoering: de Torres EVX Van genaamd.

De basis van deze full electric LCV is dus gekend. De op zijn voorwielen trekkende Torres EVX kende één jaar geleden zijn Europees debuut. Een forsgebouwde SUV, waarvan het elektrisch drijfwerk energetisch bevoorraad werd door LFP-bladeaccu’s van de Chinese batterijspecialist BYD. De capaciteit van die energieopslag is 73,4 kWh, de e‑motor op de vooras levert 152 kW/206 pk en is goed voor een maximale trekkracht van 339 Newtonmeter.
Van 0 naar 100 km/u accelereert de Torres EVX in 8,8 seconden en de topsnelheid werd bewust beperkt op 175 km/u. De graad van energierecuperatie bij vertraging van het voertuig laat zich instellen met peddels achter het stuurwiel. Tot zover de technisch belangrijkste kenmerken en prestaties van de bij ons al enkele maanden rondrijdende Torres EVX waaraan – in het geval van de nu voorgestelde Torres EVX Van – niets zal wijzigen.

Tussenschot en inbraakbeveiligde laadruimte
De nu gepresenteerde, N1-gehomologeerde LCV is dus een door KGM in de fabriek omgebouwde Torres EVX. Bij die ombouw wordt de achterbank verwijderd en achter de eerste stoelrij een gesloten tussenwand gemonteerd. In de laadvloer worden sjorringen voorzien en in de laadruimte worden alle ruiten beveiligd met inbraakwerende stangen.
KGM deelt mee dat specifieke voertuiginrichtingen op maat worden uitgewerkt. Tot de uitrusting van de Torres EVX Van behoort onder andere kunstlederen bekleding van de stoelen die bovendien elektrisch verwarmd, geventileerd en elektrisch verstelbaar zijn.

Optionele warmtepomp
Aan het potente drijfwerk van de Torres EVX is niet geraakt. De prestaties van deze Van blijven zodoende vergelijkbaar met die van de Torres EVX-SUV. Voor die SUV-versie wordt wel een theoretisch elektrisch rijbereik van 462 km beloofd. Een rijafstand die voor de Torres EVX Van lager ingeschat moet worden. KGM durft alsnog van 440 km te spreken.
Het rijklaar gewicht is verhoogd door de montage van het tussenschot en de toevoeging van inbraakbeveiligende items. Van 1.900 kg voor de SUV-versie tot 1.990 kg voor de Van. Dat extra gewicht speelt deze LCV uiteraard in het nadeel wat rijbereik betreft.

Een warmtepomp zou hier gunstig kunnen zijn voor het aantal kilometers dat kan worden gereden tussen twee laadbeurten. Wat voor een LCV-bedrijfsvoertuig belangrijk blijft. Maar, net als voor de reguliere personenwagenuitvoering, blijft een warmtepomp ook in het geval van deze Van een optioneel item.
Speciale aandacht daarom voor de snelheden waarmee de energieopslag kan worden bijgeladen. Aan de gelijkstroomsnellader en dankzij een DC-boordlader die tot 120 kW laadvermogen verteert, wordt de BYD-batterij in goed een half uur van 20 tot 80% herladen. De AC-boordlader heeft 11 kW aan maximumlaadvermogen. Daardoor kan een bijna uitgetelde batterij aan een driefasige AC-lader in ongeveer 8 uur compleet gechargeerd worden.

KGM Torres EVX Van, kort technisch
- Batterij: BYD LPF Blade – 73,4 kWh
- Max. vermogen: 152 kW/206 pk
- Max. koppel: 339 Nm
- Topsnelheid: Begrensd op 175 km/u
- Opgegeven WLTP-rijbereik: 441 km
- Afmetingen (l x b x h): 4,72 x 1,89 x 1,72 m
- Afmetingen laadruimte: 1,8 x 1,3 x 0,885 m
- Rijklaar leeggewicht: 1.990 kg (incl. bestuurder)
- Nuttig laadvermogen: 420 kg (MTM: 2.410 kg)
- Max. sleepvermogen (geremd): 1.500 kg
- Prijs Torres EVX Van, inclusief ombouw, exclusief btw: € 39.248
- Garanties: 10 jaar (voertuig), 1.000.000 km (batterij)