Auto rijtesten

De troefkaarten van een gezamenlijk ontworpen e‑platform

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk)

In de Audi Q6 e‑tron worden we begroet door techniek die deels door Porsche is ontwikkeld. Deze elektrische SUV is trouwens de eerste Audi die gebruik maakt van dat gezamenlijk met Porsche ontwikkelde PPE-platform. Meteen na de introductie klonk het een tikkeltje minachtend, dat deze nieuwkomer een in vermogen ‘afgeroomde’ concretisering was van een Porsche Macan Electric. In het Audi-gamma nestelt nieuwkomer Q6 e‑tron zich tussen Q4 e‑tron en Q8 e‑tron. Wij reden de tweemotorige, 387 pk straffe Q6 e‑tron quattro en ondervonden al snel dat ‘afgeroomd’ – zeker in het geval van deze versie – van veel te weinig respect getuigt.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 1
Comfortabel? Ontegensprekelijk! Zeker als men weet dat men bij EV’s van dit kaliber vaak hoort mopperen over een te stramme vering

De Q6 e‑tron is dus het eerste model dat wordt gebouwd omheen het PPE-platform, dat gezamenlijk met Porsche is ontwikkeld en specifiek voor elektrische toepassingen is bedoeld. Dit platform dient overigens ook als basis voor de Audi A6 e‑tron en de Sportback-modellen van de Q6 e‑tron die in deze test aan bod komen.

Nieuwe SUV

Als compleet nieuwe elektrische Audi-SUV, is de Q6 e‑tron dus groter en ruimer dan een Q4 e‑tron. Hij is echter compacter dan de royaal bemeten Q8 e‑tron, met afmetingen die nauw aanleunen bij die van de thermisch gepowerde Audi Q5. Ter herinnering: Audi gebruikt voortaan de even modelnummers voor de elektromagnetisch aangedreven voertuigen. De oneven nummers hebben betrekking op de thermische modellen.

Rijtest Renault 4 E‑Tech (52,0 kWh – 110 kW/150 pk)
31 artikels
Alles over elektrische personenwagensOntdek ons digitaal magazine over elektrische personenwagens
Lees magazinechevron_right
Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 2
De kwaliteiten van het, samen met Porsche ontwikkelde, PPE-platform laten zich op meer dan één punt positief evalueren. Vooreerst tijdens het rijden. Want met een systeemvermogen van 387 pk en een lichaamsgewicht van 2.325 kg (rijklaar meer dan 2.400 kg) presteert de Q6 e-tron quattro prima

De Q6 SUV e‑tron wordt aangeboden met de keuze uit meerdere vermogensvarianten, beginnend met een achterwielaangedreven en 252 pk rijke instapversie. Vervolgens is er de achterwielaangedreven Performance-uitvoering van 306 pk.

Ons testmodel is de tweemotorige Q6 e‑tron quattro. Op de vier wielen aangedreven dus en gezegend met een systeemvermogen van 387 pk. Wie nog meer pk’s verlangt: top of de range is de 490 pk sterke SQ6 e‑tron quattro. Sneller alvast dan een Porsche Macan 4. Iets minder snel dan de elektrische Macan Turbo. Zo snelt de SQ6 e‑tron quattro van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden en scoort hij een top van 230 km/u.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 3
Met een systeemvermogen van 387 pk, een rijklaar gewicht van meer dan 2.400 kg en quattro-vierwielaandrijving

Duitse e‑tenoren

Terug naar onze Q6 e‑tron quattro SUV S line (285 kW/387 pk). Deze is minder snel uit de startblokken dan de elektrische Macans en trager dan zijn met meer pk’s begaafde SQ6 e‑tron-tweelingbroer. Maar met een lichaamsgewicht van meer dan 2.300 kg en geholpen met vierwieltractie toch voldoende snel om in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u te flitsen.

Wie de in de hogere middenklasse acterende, premiumconcurrenten zijn? We beperken ons tot de Duitsers. Vanwege eerder aangehaalde redenen kunnen we niet omheen de geëlektrificeerde Macans van Porsche. Ook kan deze nieuwkomer uit Ingolstadt niet omheen de gelijkaardige, elektrisch eveneens goed gepeperde tenoren uit Stuttgart of München, te weten: Mercedes EQE SUV of BMW iX3.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 5
Zowat alle autofuncties moeten worden bediend via het aanraakscherm. Wie daar geen voorstander van is: weet dat Audi ook voorziet in een ‘verlossende’ sneltoets, waarmee alle ongewenste rijhulp en ander afleidend piep-en-fluitadvies kundig het zwijgen worden opgelegd

Duidelijke wegschilderingen

Net als bij het exterieur volgt Audi voor het interieur een vernieuwde en – zo horen we toch van de meeste omstaanders – gesmaakte designstrategie. In dat interieur hoeft Audi op gebied van architectuur, materiaalgebruik of afwerking van niemand lessen te krijgen. Strakke vormgeving, verzorgde afwerking en stevig van opvatting. Met als hoogtepunt, een breed uitgestrekt, licht gebogen en alles overheersend MMI-oled-panoramascherm.

Overheersend? Absoluut, want dit scherm wordt gecombineerd met een alsmaar afnemend aantal fysieke knoppen en schakelaars, waardoor praktisch alle autofuncties via het aanraakscherm bediend moeten worden. Voor wie daar niet meteen een voorstander van is, laat het een troost zijn dat Audi ook in een 'verlossende' sneltoets voorziet. Een toets die alle ongewenste rijhulp of ander afleidend piep-en-fluitadvies kundig verstomt.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 44
Het S line-uitrustingsniveau van ons testmodel voorziet onder meer in een afzonderlijk aanraakscherm voor de bijrijder

Verder strekt het Audi tot eer dat de bediening van de airco altijd in beeld blijft. En, nu we toch de lovende toer op gaan: we maken kennis met één van de absoluut betere head-up displays. Bij Audi spreekt men van een Pack MMI Experience Pro. Met heldere en duidelijke info. Softwaretechnisch verrijkt met augmented reality (AR). Alles keurig in het gezichtsveld van de bestuurder verschijnend. Waar te nemen voor het voertuig, als het ware kunstrijk en met heldere kleuren op het asfalt geschilderd.

Het uitrustingsniveau S line (testwagen) voorziet naast het Pack interior S line (zwart leder), in een glazen panoramadak, Bang & Olufsen Premium sound system met in de hoofdsteunen geïntegreerde speakers, een aanraakbeeldscherm voor de bijrijder en perfect aansluitende, verwarmde kuipstoelen.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 6
Alles verschijnt keurig in het gezichtsveld van de bestuurder. Duidelijk en met heldere kleuren op het asfalt geschilderd, goed waarneembaar voor het voertuig

Zonder kabelgevechten

Hij mag dan al kleiner zijn dan een Q8 e‑tron, in deze Q6 e‑tron valt niet te klagen over een te weinig aan leefruimte. Want, een behoorlijke bewegingsvrijheid voor en achter. Natuurlijk kan het altijd ruimer maar de dag moet nog komen dat auto’s binnen groter zullen zijn dan hun buitenafmetingen. Voor wie een Q6 e‑tron te klein vindt, is er nog altijd een Q8. Vergeet ook niet dat deze Q6 e‑tron ongeveer 15 cm langer is dan een VW Tiguan. Een model overigens dat ons – in zijn jongste uitgave – evenmin teleurstelde in de discipline ‘leefruimte’.

De koffer varieert van 526 liter (met opgestelde achterbank), tot 1.529 liter in tweezitsconfiguratie. Vooraan treffen we bovendien een frunk van meer dan 60 liter. Deze is zodanig gevormd dat het opbergen van steeds dikker wordende laadkabels minder kopzorgen veroorzaakt. We bedoelen dat de slanggevechten van weleer om altijd tegenwringende kabels zo klein mogelijk opgerold te krijgen, niet langer aan de orde zijn.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 7
Vooraan treffen we een frunk met meer dan 60 liter inhoud, zodanig gevormd dat het stouwen van de alsmaar dikker wordende en tegenwringende laadkabels minder kopzorgen baart

Inwendig gekoelde rotorassen

In de Q6 e‑tron quattro worden de voorwielen aangedreven door een asynchrone e‑motor. De achterwielen worden gepowerd met een synchrone e‑motor met permanente magneten. De e‑motor op de vooras ontwikkelt maximum 140 kW/190 pk aan vermogen en een maximumkoppel van 275 Nm. De sterkere e‑motor op de achteras genereert maximum 280 kW/381 pk en 580 Nm. Zoals de technische fiche ons leert, resulteert die opstelling in een systeemvermogen van 285 kW/387 pk en een maximale systeemtrekkracht van 600 Newtonmeter.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 8
Vooraan zit een asynchrone e-motor met gewikkelde rotor. De holle rotoras en de hairpinwikkelingen in de stator zijn oliegekoeld

Omdat de voorste en achterste e‑motor nooit gelijktijdig pieken bij 580 Nm (achter) en 275 Nm (voor), kan er ook geen sprake zijn van meer dan 800 Nm systeemkoppel, zoals sommige brochures melden. Vandaar dat de nominale maximumkoppelwaarde in de praktijk 200 Nm lager uitvalt dan het theoretisch beschouwde maximale systeemkoppel.

Technische bijzonderheid in dit tweemotorige drijfwerk? Zowel de asynchrone e‑motor vooraan als de permanent magnetische synchrone e‑motor achteraan, hebben holle rotorassen. Dit om doorstroming van koelende olie mogelijk te maken. Oliekoeling wordt in beide gevallen ook gerealiseerd in de stator. Meer bepaald bij de met ‘haarpinnen’ gerealiseerde statorwikkelingen.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 9
Een synchrone e-motor met een permanent magnetische rotor voorziet de achterwielen van aandrijfkracht. Ook hier wordt de rotoras inwendig met olie gekoeld en zien we hoe de statorwikkelingen volgens de hairpinmethode met olie gekoeld blijven

Rijden

De kwaliteiten van het samen met Porsche ontwikkelde PPE-platform laten zich op meer dan één punt positief voelen. Vooreerst tijdens het rijden. Want, met een systeemvermogen van 387 pk en een lichaamsgewicht van 2.325 kg (rijklaar meer dan 2.400 kg) presteert de Q6 e‑tron quattro voortreffelijk. Dit mede dankzij een door de quattro-vierwielaandrijving gegarandeerde gripvastheid voor zowel voor- als achterwielen. Acceleraties en topsnelheden, zoals weergegeven in de technische fiche, vragen geen verdere uitleg.

Maar dit PPE-platform biedt meer: naast een 100kWh-batterijpakket of een netto-energieopslag van 94,9 kWh krijgt de elektrisch rijdende Audi-klant een boordlader mee die tot 270 kW aan DC-laadvermogen verteert.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 10
De Q6 e-tron is het eerste Audi-model dat gebouwd wordt op het, samen met Porsche ontwikkelde en specifiek voor elektrotoepassingen bestemde, PPE-platform. Een platform dat nu ook de A6 e-tron- en de Q6 e-tron Sportback-modellen als basis dient

Voeg daarbij nog – zeker voor een met concordant powerarsenaal acterende SUV van Q6 e‑tron quattro-kaliber – een weinig exorbitant energieverbruik. Zoals vastgesteld tijdens testritten bij omgevingstemperaturen rond het vriespunt en zoals afgelezen op de boordcomputer (zie technische fiche). Met een bevredigend elektrisch rijbereik als aangenaam gevolg. Snelladen en verder kunnen rijden… We hebben andere elektrische tijden gekend.

De Q6 e‑tron evolueert naar minder tijdverlies bij het snelladen, afnemende laadstress en minder zorgen over potentieel tekortschietend rijbereik. Nog een vastgestelde PPE-troef is het voorbeeldige samenspel of het nooit waar te nemen verschil tussen regeneratief vertragen en traditioneel afremmen met schijven voor en achter.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 11
Naast een 100kWh-batterijpakket met een netto-energieopslag van 94,9 kWh wordt voorzien in een DC-boordlader die tot 270 kW aan gelijkstroomlaadvermogen kan verteren

Vierwielsturing?

De Pack-comfortvering behoort tot de S line-uitrusting. Wat wil zeggen dat onze Q6 e‑tron quattro een luchtgeveerd onderstel heeft meegekregen. Comfortabel? Ontegensprekelijk. Want bij EV’s van dit gehalte en met dit gewicht hoor je al snel over een te stramme vering mopperen. Te stram kunnen we deze ophanging niet noemen. Al kan een in zijn comfortstand geprogrammeerde Q6 e‑tron quattro bij hogere snelheid moeilijk dat hoge lichaamsgewicht verbergen.

Niet dat het koetswerk dan gevaarlijk gaat overhellen. Laat ons zeggen dat wie de comfortabele instelling kiest, rekening moet houden met een voortdurend in beweging zijnde koets. Maar dat lichtjes verroerend koetswerk heeft geen negatieve impact op koersvastheid en recht-uitstabiliteit.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 4
Precies te sturen en ondanks zijn afmetingen goed te manoeuvreren in krappe ruimtes… Al vinden we dat vierwielsturing hem niet zou misstaan

Ook de stuureigenschappen worden niet beïnvloed door die comfortabel afgeweerde koets. De Q6 e‑tron rijdt altijd waar je hem wilt hebben. Precies in de sturing en ondanks zijn afmetingen, eenvoudig te manoeuvreren in de krappe ruimte.

Toch een bedenking. Een week eerder werden we aangenaam verrast door de manoeuvreercapaciteiten van een achterwielgestuurde Renault Rafale. Dergelijke vierwielsturing zou deze Audi alvast niet misstaan. Vandaar onze vraag: waarom niet op deze Audi? Temeer daar de Q6 e‑tron op een platform rijdt waarop ook de Porsche Macan is gebaseerd. Als we ons goed herinneren, is die Porsche wél uitgerust met meesturende achterwielen.

Conclusie

Deze elektrische SUV accelereert van 0 naar 100 in minder dan 6 seconden en scoort een top van meer dan 200 km/u. Praxis van overeenkomende sprints en topsnelheden vormen niet enkel een aanslag op batterijcapaciteit en rijbereik. Ze bedreigen gegarandeerd ook het rijbewijs.

Rijtest Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk) 13
Vergeet niet dat deze Q6 e-tron 15 cm langer is dan een VW Tiguan, en dat die laatste ons evenmin teleurstelde in de disciplines ‘leefruimte’ en ‘koffervolume’

Belangrijker is daarom te beseffen dat wie een normale rijstijl hanteert, met een gemiddeld verbruik van 19,7 kWh/100 km wordt beloond. Nauwelijks meer dan de 19,6 kWh/100 km die Audi opgeeft als WLTP-verbruik. Nog leuker daarbij is – zoals wij mochten ervaren bij temperaturen rond het vriespunt – dat een rijbereik van 500 km als zeer realistisch moet worden beschouwd.

Dit alles wordt aangevuld met een tijdbesparend snellaadvermogen, mocht dit nodig zijn tijdens langere reizen. Wetende ook dat we hier met de modernste aandrijftechnologie te maken hebben. In deze gevormd door een totaliteit van permanent en niet-permanent gemagnetiseerde elektrodrijfwerken.

Tot zover de troeven van een gezamenlijk ontwikkeld, specifiek elektrisch en schaalbaar platform. De basis alvast voor een nieuwe Audi, die wat ons betreft een te duchten mededinger is binnen dat specifieke marktsegment van de in de hogere middenklasse acterende, elektrische premium-SUV’s.

Technische fiche Audi Q6 e‑tron quattro (100 kWh – 285 kW/387 pk)

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.