Nieuwe generatie bestelwagens
Maxus eDeliver 5
De eDeliver 5 wordt de eerste bestelwagen van Maxus die op het modulaire MILA-platform wordt gebouwd. Hij is verkrijgbaar in één koetswerklengte (L1), met 6,6 kubieke meter aan laadvolume en een laadvermogen van 1.125 kg. Hiermee moet hij in het huidige Maxus-gamma de kloof dichten tussen de kleinere eDeliver3 en zijn twee grotere broers, de eDeliver 7 en de eDeliver 9.

In ons land, Luxemburg en Duitsland, wordt Maxus, een dochteronderneming van de Chinese autoreus SAIC, verdeeld door Astara. Maxus Europe, gevestigd in Luxemburg, is als Europese verkooporganisatie van de SAIC-groep ook verantwoordelijk voor het merk Maxus.
De eDeliver 5 werd gepresenteerd tijdens de IAA Transportation in Hannover. De eerste exemplaren kunnen intussen geleverd worden. Het betreft een nieuwe Maxus die gebouwd wordt op het MILA-platform. Deze modulaire, intelligente en lichtgewichtarchitectuur vereenvoudigt niet enkel de integratie van batterijen en het e‑drijfwerk. Op het gebied van laadvolume, laadvermogen, connectiviteit en rijgedrag kan die modulaire MILA-basis ook meerwaarde opleveren.
Veelomvattende rijassistentie
De eDeliver 5 is dus verkrijgbaar in één koetswerklengte. Dit in combinatie met een single cabine, die plaats biedt aan maximaal drie personen. Maxus belooft dat een eDeliver 5 met crew cabine later het eDeliver 5-gamma komt aandikken.
Naast het digitaal instrumentenpaneel, vinden we centraal op de boordplank een 12,3-inch touchscreen voor het infotainment. Dat fungeert als bediening van onder meer multimedia. Smartphonekoppeling kan via Apple CarPlay of Android Auto.

De veiligheidsuitrusting omvat een waslijst aan bijdetijdse assistentiesystemen. Daarbij onder meer ABS + EBD + ESC, bandenspanningscontrole (TPMS), 360°-camera, automatische noodrem (AEB) met Front Collision Warning (FCW), adaptieve snelheidsregeling (ACC), Lane Departure Warning (LDW), verkeersbordherkenning (TSR) en een grootlichtassistent (HBA).
1.5 ton geremd sleepgewicht
Als L1-model met single cab biedt de eDeliver 5 een laadvolume van 6,6 kubieke meter. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.125 kg. Als elektrische bestelwagen verdraagt de eDeliver 5 een maximaal geremd sleepgewicht tot 1.500 kg aan de trekhaak.
De laadruimte meet 2,65 m in de lengte en – tussen de beide wielkasten – tot 1,25 m in de breedte. Een doorlaadluik in het tussenschot maakt dat ook langere voorwerpen vervoerd kunnen worden. Achteraan kunnen de twee verticaal scharnierende achterdeuren in een hoek van 180 graden geopend worden. Links en rechts is de laadruimte toegankelijk via een schuifdeur.

CTP-energieopslag van 64 kWh
De aandrijving van de eDeliver 5 wordt verzekerd door een e‑motor van 120 kW/163 pk die 240 Nm aan trekkracht ontwikkelt. Volgens Maxus verbruikt die krachtbron 21,0 kWh/100 km (WLTP-gecombineerd). Deze motor wordt energetisch bevoorraad uit een lithiumijzerfosfaatbatterij met 64 kWh aan opslagcapaciteit. Maxus voorspelt dat de eDeliver 5 tussen twee laadbeurten 335 km ver kan (WLTP-gecombineerd). In stedelijk gebied wordt zelfs een rijbereik van 489 km beloofd.
Het DC-snellaadvermogen bedraagt 70 kW. De AC-boordlader verteert 11 kW. In de eDeliver 5 zit een CTP-hoogspanningsbatterij. Wat is het verschil tussen (CTP) cell-to-pack- en (CTC) cell-to-chassis-batterijontwerpen? Bij cell-to-pack (CTP)-accu’s worden de batterijcellen rechtstreeks in het batterijpakket geïntegreerd, waardoor de tussenliggende modules wegvallen, energiedichtheid kan toenemen en het volume iets gereduceerd wordt.
Zo is de accu in de eDeliver 5 tien centimeter dunner uitgevallen dan een – naar opslagcapaciteit – vergelijkbare, conventionele batterij. Bij cell-to-chassis (CTC)-ontwerpen maken de batterijcellen rechtstreeks deel uit van het voertuigchassis. Daardoor wordt het accuvolume nog verder geoptimaliseerd, daalt het batterijgewicht en wordt de structurele integriteit nog verder verbeterd.
De CTP-hoogspanningsbatterij van de eDeliver 5 wordt standaard voorzien van een vloeistofgekoeld en -verwarmd circuit om een optimale bedrijfstemperatuur te garanderen. Wat garantie betreft nog dit: Maxus voorziet ook voor de eDeliver 5 in een acht jaar (of 200.000 km) durende batterijgarantie.
Maxus Deliver 7 en Deliver 9: XTL-compatibele diesels
Maxus heeft zonet aangekondigd dat al hun voertuigen met dieselmotor in Europa nu volledig XTL-compatibel zijn. Diesel XTL is de verzamelnaam voor paraffinische synthetische diesels. Die brandstoffen hebben een lagere densiteit en een lager zwavel- en aromatengehalte. Naast de Deliver 7- en Deliver 9-bestelwagens, beide aangedreven door een 2,0 liter common rail (108 kW/148 pk) geldt die XTL-compatibiliteit ook voor de nagelnieuwe e-Maxus T60 Max. Een nieuwe pick-up die weldra ook in België en Luxemburg begroet kan worden. XTL- of HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) biedt vergelijkbare prestatiekenmerken als fossiele diesel maar zorgt voor lagere CO2-uitstoot. Maxus deelt nog mee dat de garantie voor alle Maxus-modellen die in Europa in omloop zijn, geldig blijft bij gebruik van HVO-brandstof en dat klanten deze paraffinische synthetische dieselbrandstof met onmiddellijke ingang mogen tanken.