Vanzelfsprekend strategisch verlengstuk
Rijtest VW ID.7 Tourer GTX 4MOTION (86,0 kWh – 250 kW/340 pk)
De elektrische SUV-mode tiert weelderig. Het aanbod van elektrisch aangedreven SUV’s is eindeloos, de lijst met full electric breaks mateloos te kort. Maar daar komt stilaan verandering in. Niet dat de e‑SUV bedreigd wordt, maar ook niet alle EV-constructeurs veronachtzamen wat niet-SUV-kwalificerend is. Volkswagen heeft het geloof in de stationwagen nooit afgezworen. Zie de Estate-uitvoering van de onlangs gefacelifte Golf en een nieuwe Passat die uitsluitend als break wordt aangeboden. Als elektrische break vormt de ID.7 Tourer dan ook een logische stap in de te verwachten evolutie van VW’s verdere EV-strategie.

De eerste ID-creaties hebben VW’s gereputeerde merkvertrouwen kortdurend in vraag doen stellen. Met een auto als de ID.7 werd die incidenteel verbleekte VW-faam echter resoluut in ere hersteld.
Goedgezinder EV-toekomst
De ID.7 stond elektrotechnisch een stapje hoger dan die eerste, moeilijk debuterende ID-modellen. Het was een aangenaam te rijden, goed uitgeruste en – naar goede VW-traditie – degelijk afgewerkte nieuweling. Leuk ogend ook en – eindelijk, volgens sommigen – de SUV-trend doorbrekend.

De ID.7 was een leuk en verfrissend ogende hogere middenklassesedan. Het nieuwe elektrische VW-vlaggenschip dat voldoende talent aan boord had om – zelfs dweepzieke EV-criticasters – een goedgezinde elektrotoekomst te doen voorspellen. Het was de basis van wat ID.7 Tourer een succesrijk verlengstuk maakt.
Een verlenging die ook met nieuwe functies werd bedacht. Zoals – in het geval van deze test – een GTX-model. Uitgerust met een nieuwe 86 kWh-energieopslag, aangedreven door twee ijverige e‑motoren, geprezen met 4MOTION-vierwielaandrijving en 340 pk aan elektropower.

Allesdoend aanraakscherm
De ID.7 GTX Tourer onderscheidt zich optisch van de overige ID.7 Tourer-broers door een specifieke bumper met honingraatrooster en typische verlichting. Verder zijn alle (mat)zwarte koetswerkelementen op de GTX afgewerkt in hoogglans. Zo ook de zijskirts, het deel onder de achterbumper en de daksierlijsten. Het interieur onderscheidt zich door stoelen met geperforeerd GTX-logo en rode stiksels, het GTX-specifieke multifunctionele stuurwiel en rood stikselafwerking op dashboard en deuren.
Naar voorbeeld van de ID.7 bleef men ook voor dit Tourer-interieur aandacht hebben voor de kritieken die de eerste ID-creaties teweegbrachten. Lees vooral: goedkoop aanvoelende afwerkingsmaterialen. De ID.7 moest die debuteerklachten al weghalen, deed dat trouwens voorbeeldig en doet dat ongetwijfeld ook in het Tourer-verlengstuk.

Ook op de boordplank van de ID.7 prijkt dus dat gigantische 15-inch touchscreen. Een multifunctioneel aanraakscherm in de ware zin van het woord. Want te gebruiken voor zowat alles. Dat hebben we bij VW eerder gehoord en dat heeft in de eerste ID-generaties voor strubbeling gezorgd. Maar net als in de ID.7 zorgt ook in ‘verlengstuk’ Tourer dit scherm – alsook het gebruik daarvan – voor aanzienlijke verbetering.
Met grote en duidelijk leesbare pictogrammen. Waarbij niet beknibbeld werd op het aantal sneltoetsen, waardoor het navigeren door de overzichtelijke menu’s veel eenvoudiger is geworden. En, als we dan toch kritisch moeten zijn: waarom kunnen de ventilatieroosters niet handmatig geopend worden? Waarom moet dat per se via dat beeldscherm?

Geen SUV maar wel diens ruimte
Waarom VW naast de enkel als break gecommercialiseerde Passat ook een ID.7 Tourer op de markt brengt? Temeer daar VW in zijn communicatie zelf voortdurend vergelijkingen maakt tussen beide modellen. En temeer daar de afmetingen van beide nieuwe modellen nadrukkelijk concordant ogen.
Met de Passat viseert VW de hybriderijder, met de ID.7 Tourer brengt VW een gedroomd e‑SUV-alternatief. Niet enkel met heel veel ruimte voor drie volwassenen achteraan. Met vijf inzittenden en de kofferruimte volgestouwd tot de bovenkant van de rugleuning van de achterbank rest er 605 liter koffervolume.
De koffervloer meet 1.075 mm lang tot aan de achterbank en met neergeklapte achterbank wordt dat 1.948 mm. De maximumbreedte tussen de wielkasten is 1.000 mm. Het koffervolume met neergeklapte achterbank en tot het plafond gemeten bedraagt 1.714 liter. Met dat laadvolume biedt de nieuwe ID.7 GTX Tourer voldoende ruimte voor allerlei soorten uitrusting.

GTX-extra’s
Over de visuele exterieur- en interieurverschillen tussen de ID.7 Tourer en de GTX-versie hadden we het al. Ook de GTX-standaarduitrusting verschilt. Naast vierwielaandrijving met bimotor, 200 kW DC-laadvermogen en een specifiek afgestemd onderstel met sportief progressieve besturing, noteren we: IQ.Light-ledmatrixkoplampen, ledachterlichten, dynamische richtingaanwijzers en lichtmetalen 20-duimsvelgen.
Standaardfuncties – voor zowel deze GTX als de Pro-versies – zijn het head-updisplay met augmented reality, draadloos App-Connect voor Apple CarPlay en Android Auto, de IDA-spraakassistent, ChatGPT, automatische two-zoneairco en keyless access. De uitgebreide lijst van rijhulpmiddelen kan optioneel onder meer worden aangedikt met Park Assist Plus en Connected Travel Assist met online-data Lane Assist.

PSM & ASM
Een e‑motor op de vooras en de achteras zorgen voor een systeemvermogen van 250 kW / 340 pk. Dus 40 kW / 54 pk meer dan de achterwielaangedreven ID.7 Tourer Pro. Op deze GTX zit achteraan een 210 kW / 286 pk sterke synchrone e‑motor met permanente magneten (PSM). Afhankelijk van de vermogensbehoefte en wielgrip wordt de minder krachtige e‑motor op de vooras ingeschakeld.
Vooraan draait een asynchrone e‑motor (ASM), met een maximumvermogen van 80 kW / 109 pk. Voor de krachtverdeling wordt beroep gedaan op een aan de vermogens aangepaste vierwieldrijfwerkcontroller en het aansturen van elektronische differentieelvergrendelingen (XDS+). Dit laatste draagt er onder meer toe bij dat het maximale geremde sleepvermogen van het op de GTX Tourer toegepaste 4MOTION kon toenemen van 1.000 tot 1.400 kg.

Adaptieve onderstelregeling
Uiteraard heeft VW het onderstel van deze met aanzienlijk vermogen acterende GTX specifiek afgesteld. Zo onder meer met straffere stabilisatoren voor en achter. Verder wordt standaard een sportief progressieve stuurinrichting gemonteerd. Ook de adaptieve DCC-onderstelregeling werd aangepast en is (optioneel) beschikbaar. Dit systeem wordt aangestuurd via een herrekend en verfijnd rijdynamisch management. Verder kan de rijdynamiek via de handmatig in te stellen ESC-sportmodus worden aangepast.
Rijden
De topsnelheid werd begrensd op 180 km/u. Ruim voldoende in regionen waar levenslang rijverbod dreigt bij snelheden die half zo laag liggen. Begrenzing van de topsnelheid betekent evenmin dat deze tweemotorige break niet over de nodige punch beschikt om hogere topsnelheden te scoren. Het wagengewicht indachtig bewijst een acceleratie van 0 naar 100 in amper 5,4 seconden het tegendeel.

Toch is het duidelijk dat Volkswagen – in tegenstelling tot wat de acceleratiecijfers doen vermoeden – ook voor de ID.7 GTX Tourer meer nadruk legt op energie-efficiëntie. Onze gemiddelde verbruikscijfers vormen hier het beste bewijs. Rekening houdend met een niet onaardige energieopslag en dat sobere energieverbruik indachtig, kennen we weinig tot geen, naar interieurvolume en motorvermogen vergelijkbare, e‑SUV’s die tussen twee laadbeurten in zo ver kunnen rijden.

Ook al is hij – gezien het niet onbeduidende ‘meer aan vermogen’ op de achteras – een beter met achterwieltractie te rijmen vierwielaandrijver, een driftkampioen is deze VW niet. Wel een zuinige EV, die met veel interieur- en koffervolume een uitzonderlijk rijbereik laat optekenen. Een break waarmee op één batterijlading verrassend ver kan gereden worden. Daarbij komt dat de ID.7 GTX Tourer – ook al is hij gezegend met forse vermogens- en stevige koppelcijfers – toch in hoofdzaak geriefelijkheid en verfijning nastreeft.
De straffere uitvoeringen van de ID.7-hatchback deden dat voortreffelijk, en voor de GTX Tourer verandert daar niets aan. Ook in deze nog rijkelijker met pk’s begiftigde Tourer blijft het heerlijk rijden. In deze GTX Tourer zorgt de sportief progressieve stuurinrichting daarbij voor piekfijne stuurprecisie en altijd voorspelbare stuureigenschappen. Als grote break laat hij zich altijd vol vertrouwen door de bocht loodsen. Waarbij een meteen ingrijpende tractiecontrole effectievere beheersing programmeert van zodra een bestuurder met overdreven enthousiasme de wetten der zwaartekracht uitdaagt.
Nog dit: in dit ruime Tourer-interieur blijft het tot het rijden op hogere snelheden muisstil. De inbreng van extra beglazing levert dus meerwaarde op. Toch ervaren we in dit ‘GTX-verlengstuk’ een tikkeltje meer windgeruis dan in de ID.7-berlines. Meer windgeruis als gevolg van (doorgaans) hogere snelheden? Of zijn het de rolgeluiden van de achterwielen die in een break makkelijker tot het passagierscompartiment doordringen en zo dat muisstille ID.7-interieur lichtjes verstoren?

Conclusie
Ook deze Tourer, hier als VW’s vanzelfsprekende, strategische verlengstuk van de ID.7-hatchback, heeft ons dus aangenaam verrast. Niet bepaald goedkoop, wel opvallend ruim en comfortabel. Gezien zijn energiezuinigheid en een gezonde batterijinhoud getuigt hij van een veelbelovend elektrisch rijbereik. Dit met een laadvolume dat niet hoeft onder te doen voor dat van een vergelijkbare SUV. Met rijeigenschappen die veel aangenamer zijn dan die van een SUV en met energetische pro’s waarvan de ontwerpers van minder gunstig gestroomlijnde SUV’s – voorlopig dan toch – enkel maar kunnen dromen.