CARROSSERIEBEDRIJVEN MOETEN DRINGEND WORKFLOW BIJSTUREN
Vechten om te overleven

DE WORKFLOW IS NIET AFGESTEMD OP HET WERKAANBOD

Een voorbeeld: een wagen met cosmetische schade biedt zich aan bij een erkend hersteller. De verzekeringsmaatschappij wil dat de schade met 'smart repair' hersteld wordt. De hersteller werkt echter volgens het klassieke principe en duwt de schade door de klassieke schadestroom: receptie, demontage, voorbereiding, spuiten, drogen, montage en levering. De schade is in dit geval echter te gering voor deze schadestroom en de wagen zal veel langer 'onderweg' zijn dan noodzakelijk. Bovendien moet het bedrijf in tussentijd een vervangwagen ter beschikking stellen. Zo mist men niet alleen het rendement van een snelle afhandeling, de vervangwagen vraagt ook een extra investering.
Het voorbeeld dat hier wordt aangehaald, blijkt representatief te zijn voor de reële situatie. Bijna 60% van alle schade vandaag blijkt immers een kleine schade te zijn, maar de meeste bedrijven werken nog met een workflow die niet afgestemd is op het werkaanbod. Een situatie die vroeg of laat voor problemen zal zorgen.
Jacques Powis (Acoat Selected): "Het ideale bedrijf zou niet één, maar twee schadestromen moeten hebben: een klassieke en een smart of one day repair, waarbij kleine schades op dezelfde plaats integraal kunnen worden hersteld."
Acoat Selected is een groepering van onafhankelijke schadeherstellers die met het merk Sikkens werken. Jacques Powis, manager Strategic Accounts, is blij dat het probleem op tafel komt: “Het is een hot item bij Sikkens", vertelt hij. “Wij zijn pleitbezorgers van het 'one day repair'-concept. Dat betekent dat je kleine schades niet door de klassieke schadestroom jaagt, maar dat ze in een aangepaste 'All-in-One'-zone worden hersteld. Ze blijven met andere woorden gedurende de herstelling op dezelfde plaats. De multizone is zo ingericht dat de totale reparatie daar uitgevoerd kan worden. Het ideale bedrijf zou dus niet één, maar twee schadestromen moeten hebben: een klassieke en een smart of one day repair. Bedrijven die ook richtwerk doen, zullen zelfs drie schadestromen hebben. Het klinkt ingrijpend, maar het is meer beheersbaar dan je denkt. Bovendien leidt het tot een forse verbetering van het rendement. Een verbetering die onze bedrijven meer dan nodig hebben om te kunnen overleven."
ELK BEDRIJF ZIJN EIGEN ROUTING
Een multizone is een sterk verbeterde voorbereidingszone waarin alle werkzaamheden aan één stuk door kunnen gebeuren, zonder de wagen te verplaatsen. In deze zones is alles voorhanden om tijd en geld te besparen. Een bedrijf met voldoende capaciteit heeft er dus alle belang bij om meerdere multizones in te richten.
Christian Dedobbeleer (Vip Tools): "Herstellers moeten zich los kunnen maken van het verouderde idee dat een auto drie tot vier dagen in het atelier blijft staan. Hij moet niet alleen de noodzaak van de verandering inzien, hij moet ook weten dat die een aangepaste receptie en planning vraagt. Anders is de investering op voorhand verloren."
Toch is een dergelijke ruimte met meerdere werkstromen niet de volledige oplossing volgens Christian Dedobbeleer, general manager bij Vip Tools. “Geen twee bedrijven zijn identiek", vertelt hij. “Je kunt dus nooit zomaar de routing van bedrijf A verplaatsen naar bedrijf B. Er zijn immers veel factoren die bepalen hoe je een bedrijf moet inrichten. Welk werkaanbod heeft een bedrijf? Welke ruimte kan het benutten? Welke specialisaties en competenties heeft het in huis of zou het in huis willen halen? We moeten ook rekening houden met de bestaande uitrusting en omzichtig omspringen met investeringen. Maar wat voor ons cruciaal is, is dat een hersteller zich los moet kunnen maken van het verouderde idee dat een auto drie tot vier dagen in het atelier blijft staan. Hij moet niet alleen de noodzaak van de verandering inzien, hij moet ook weten dat die een aangepaste receptie en planning vraagt. Anders is de investering op voorhand verloren."
PLANNING EN RECEPTIE MAKEN HET VERSCHIL
Met twee of drie schadestromen in één bedrijf zul je heel gericht moeten kunnen plannen. Maar een goede planning alleen zal het verschil niet maken. De planning zal een tandem moeten vormen met de receptie.
Nico Bourgois van Educam: “Het is aan de receptie dat de schade wordt 'beoordeeld'. De receptionist moet dus op de hoogte zijn van de hersteltechnieken en van de planning om goed te kunnen inschatten waar en wanneer de wagen die zich in de carrosserie aanbiedt, kan worden hersteld. De receptionist moet het type herstelling dat wordt voorgesteld, ook kunnen 'verkopen'. Klanten zijn vaak niet op de hoogte van de techniek en komen vaak wantrouwig uit de hoek. Educam biedt daarom de opleiding 'Hoe smart repair adviseren' aan. Een hands-on opleiding waarmee je meteen aan de slag kunt."
STOPTIJDEN VERMIJDEN
De belangrijkste bottleneck in een carrosseriebedrijf zijn de stoptijden. Uitdampen en drogen wegen in een klassieke reparatie al zwaar door. In smart repair of one day repair telt elke minuut. De regel is: hoe kleiner de herstelling, hoe groter de impact van de stoptijden.
UV- en IR-technologie

“Ik geloof rotsvast in de combinatie van UV en IR", vertelt Christian Dedobbeleer van Vip Tools.
“Denk daarbij aan combitoestellen die werken met UV A, een techniek die minder schadelijk is dan UV B en daarom meer geschikt is voor het gebruik in de herstelling. De UV-lampen zijn bovendien zo gemaakt dat het onmogelijk is om recht in het licht te kijken. De combinatie van UV en IR werkt de stoptijden nagenoeg volledig weg en is volgens mij de technologie van de toekomst."
PDR en kunststof herstellen

KLASSIEKE SCHADESTROOM

Polyvalente medewerkers gevraagd
De klassieke herstelling was tot dusver vooral gericht op gespecialiseerde deeltaken. Elke medewerker had zijn eigen taak, van demontage tot voorbereiding of spuiten. In de carrosserie anno 2020 is dat helemaal anders. De computer is niet meer weg te denken en als het over smart repair gaat, zal een wagen van a tot z door één medewerker hersteld worden. Demontage komt er amper of niet aan te pas. PDR, spot repair en kunststofreparatie des te meer. Veel bedrijven zijn dan ook op zoek naar die unieke polyvalente medewerker. Of ze leiden hem op in samenwerking met hun leverancier en Educam.
WAT BRENGT DE TOEKOMST?
Computerdiagnose
“Met de komst van zelfparkerende, en straks zelfrijdende, auto's zit de carrosserie boordevol veiligheidssystemen en camera's. Zelfs kleine aanrijdingen hebben daardoor serieuze gevolgen", geeft Nico Bourgois zijn visie op de uitdagingen van de toekomst.
Nico Bourgois (Educam): “Met de komst van zelfparkerende, en straks zelfrijdende, auto's zit de carrosserie boordevol veiligheidssystemen en camera's. Zelfs kleine aanrijdingen hebben daardoor serieuze gevolgen."
“De stuurdoosairbag kan niet worden afgesteld zonder de computer en de camera's afstellen kan niet uit de losse pols. Hiervoor zijn specialisten nodig. Computerdiagnose wordt de nieuwe competentie binnen de carrosseriebedrijven. Een ontwikkeling waar Educam op inspeelt en weldra ook trainingen voor zal aanbieden."
Aansprakelijkheid van herstellers
Verhalen over ongevallen met zelfrijdende auto's wijzen steeds vaker op de mogelijke aansprakelijkheid die herstellers boven het hoofd hangt. Wat als een veiligheidssysteem niet naar behoren functioneert na een herstelling? Wie is verantwoordelijk voor de gevolgschade? Het is niet ondenkbaar dat elke routing binnenkort begint en eindigt met een computerdiagnose.
EEN LEVEN LANG LEREN
“We moeten dringend naar een mentaliteitsverandering", vertelt Nico Bourgois. “Ik volg de markt op de voet en moet maandelijks bijscholen om op de hoogte te blijven. Terwijl carrosseriebedrijven vroeger up-to-date bleven met één keer bijscholen per jaar, zou dit nu zeker verdubbeld moeten worden. Wat we nu meemaken, is immers de snelste evolutie ooit. Vandaag moeten we niet alleen technische mensen trainen, we moeten ook werken aan people management. We leren zaakvoerders waarom ze moeten veranderen. We leren receptionisten hoe ze smart repair moeten verkopen. We leren medewerkers plannen en noem maar op. Een hersteller die er morgen nog wil 'staan', moet een leven lang willen leren."