Deze laser biedt één horizontale en twee verticale lijnen die 360° rondom projecteren: altijd een perfect resultaat, ongeacht de hoek. met een nauwkeurigheid van 2 mm per 10 m kun je vertrouwen op ongekende precisie bij elke klus.
Op zich is de techniek en werking van richtbanken al jaren een vrij constant gegeven. de technische kant werd wel efficiënter, maar het principe wijzigde niet: ervoor zorgen dat het koetswerk van het voertuig na een ongeval terug exact ...
Nieuwe technologieën raken steeds meer ingeburgerd in de wereld van de carrosserie. er zitten dan ook verschillende voordelen aan: tijdswinst, rentabiliteit, milieuvriendelijkheid … meer nog: veiligheidsaspecten maken het gebruik ervan in tal van gevallen onontbeerlijk. toch is er ook een keerzijde. het vergt immers heel wat inspanningen om de techniek en productkennis onder de knie te krijgen. een overzicht.
Begin juni was het opnieuw zover: een fiks onweer ging gepaard met zware hagelbuien, met alle gevolgen van dien. tal van voertuigen kregen het hard te verduren, en werden bedeeld met putten in het koetswerk. gelukkig voor de auto-eigenaars is die schade vaak te herstellen, dit zonder achteraf bij te hoeven lakken. de schade wordt onzichtbaar hersteld als het ware. uitdeuken zonder spuiten (uzs) kan echter niet door iedereen worden uitgevoerd; het vergt heel wat techniek, het juiste gereedschap en - vooral - heel wat ervaring en opleiding.
Een lichte aanrijding, parkeerschade, een hagelbui die haar sporen nalaat … het is gauw gebeurd en carrossiers hebben dan ook de handen vol met uitdeukwerken. daarbij mag er natuurlijk geen deuk in het vertrouwen ontstaan: de klant verwacht niet alleen een visueel feilloze afwerking, ook zijn veiligheid blijft primordiaal. door het gebruik van nieuwe materiaal- en laksoorten dringen nieuwe uitdeuktechnieken zich op, die het mooi meegenomen voordeel hebben dat ze de efficiëntie in de werkplaats stevig kunnen opkrikken. we bespreken die nieuwe technieken en overlopen hun aandachtspunten.
Wanneer er bij lichte schade richtwerk aan te pas komt, moet dit gebeuren op een mallenbank en niet op een kleine richtbank. een kleine richtbank dient namelijk enkel voor plaatwerk en niet voor richtwerk. een juiste inschatting van de schade is dus zeer belangrijk.
Elke carrossier wordt wel eens geconfronteerd met bepaalde schadegevallen waar de carrosserie danig beschadigd is. voor een correcte herstelling van bijvoorbeeld schade aan de zijkant of wanneer het wiel eronderuit is, is men aangewezen op de richtmallen. daarmee worden er mallen geplaatst op bevestigingspunten van de mechaniek, en dat tot op de millimeter correct. op die manier is men zeker dat de wagen na een herstelling opnieuw dezelfde kenmerken en eigenschappen heeft als voor het ongeval.
Iedereen heeft graag dat zijn auto volledig in orde is ook na een herstelling. wanneer de wagen dan blikschade oploopt, verwacht de klant dat hij nadien opnieuw over een voertuig beschikt waar niets op aan te merken valt. blikschade kan het koetswerk echter behoorlijk compromitteren; er dienen bijgevolg vaak ingrijpende maatregelen getroffen te worden om alles te herstellen. als de wagen hersteld is, moet de professional er zeker van zijn dat die weer in zijn originele staat is. zijn gereedschap? een (elektronisch) meetsysteem.
Een groot deel van de belgische carrosseriebedrijven werkt nog met een verouderde workflow. het werkaanbod is de voorbije vijftien jaar echter zo ingrijpend veranderd dat al deze bedrijven in de problemen dreigen te komen. een inhaalbeweging dringt zich onvermijdelijk op. het goede nieuws is dat dit haalbaar en beheersbaar is. bovendien is ook de nodige ondersteuning gemakkelijk te vinden. deze drie deelprocessen zouden in uw bedrijf vanaf morgen alvast topprioriteit moeten krijgen: het optimaliseren van de workflow of routing, de planning en opleiding.
Bij een incident, hoe licht ook, zijn de voor- en de achterbumper haast altijd de eerste slachtoffers. hoe vaak gebeurt het dan niet dat de volledige bumper weggegooid wordt en vervangen wordt door een nieuwe? toch is dat niet altijd de ideale oplossing, zeker niet wanneer men in het hogere segment aan het werk is. kunststof is namelijk best wel te herstellen, op voorwaarde dat men correct te werk gaat én met de juiste middelen. zo verlengt u de levensduur van de kunststof, zorgt u voor een milieuvriendelijke oplossing én kunt u er ook winst mee behalen.
Groene fiscaliteit voor bestelwagens minder tot geen verkeersbelasting voor groene alternatieven lichte milieuvriendelijke bestelwagens die vanaf 1 juli 2017 worden ingeschreven, betalen minder tot geen verkeersbelasting meer. de maatregel werd bij de begrotingsopmaak eind 2016 al goedgekeurd door vlaams minister van financiën bart tommelein en vlaams minister van omgeving joke schauvliege. de vrijstelling voor elektrische en cng-bestelwagens zal ook van toepassing zijn op reeds ingeschreven voertuigen. zo worden ook eigenaars die in het verleden al een elektrische of cng-bestelwagen gekocht hadden, beloond voor hun duidelijk groene keuze. anderhalf jaar na de vergroening van de fiscaliteit voor personenwagens, krijgen lichte bestelwagens vanaf 1 juli dus dezelfde belastingvoordelen. voor cng-bestelwagens geldt de vrijstelling tot en met 2020. minister van financiën en begroting tommelein: “we bouwen verder op het principe ‘de vervuiler betaalt’. de vergroende ...