Autolakken & -vervenPremium

LAKSYSTEEM RESPECTEREN VOORKOMT DEFECTEN

Diagnose en herstel lakfouten

De lak op de hedendaagse voertuigen is opgebouwd volgens een heel strikt systeem. Het kleinste foutje in de voorbereiding of applicatie kan nefaste effecten hebben. Hieronder vindt u de belangrijkste oorzaken van lakfouten tijdens de verwerking. Ook wordt er telkens meegegeven wat u kunt doen om dergelijke misstappen te vermijden en te herstellen.
 

Barstvorming

Oorzaak

  • Verkeerde opbouw op kunststof ondergrond, waardoor de ondergrond oplost
  • Reparatielak onvoldoende uitgehard
  • Sterke uv-belasting / temperatuurschommelingen
  • Te korte uitdamptijd nat-in-natverwerking
  • Te dikke totale lakopbouw

Preventie

  • Geschikte opbouw op ondergrond
  • Juiste dosering harder
  • Aanbevolen uitdamptijden aanhouden
  • Opbouw en laagdiktes checken, eventueel afschuren/afbijten

Herstel

  • Lak afschuren tot op 'gezonde' laklaag
  • Met geschikte grondmaterialen en aflak opnieuw behandelen

 


Blaasjesvorming

Oorzaak

  • Te spuiten oppervlakken werden onvoldoende gereinigd. Groepering van blaasjes verraadt vaak mogelijke oorzaak (snoer = veegsporen, nest = afdrukken handpalmen/vingers)
  • Te korte wateruitdamptijden bij het natschuren
  • Onvoldoende wegnemen van water voor aanbrengen grond- of aflak

Preventie

  • Reinig oppervlakken grondig
  • Regelmatig schoon schuur- en reinigingswater nemen
  • Polyester enkel droogschuren

Herstel

  • Lak afschuren tot op 'gezonde' laklaag
  • Met geschikte grondmaterialen en aflak opnieuw behandelen

 


Concentratie spuitnevel

Oorzaak

  • Onzuiverheden door lakresten / verkorsting spuitpistool, persluchtslang en werkkleding
  • Spuitnevel verzamelt zich aan plafond spuitcabine bij slechte ventilatie of verontreinigde filters
  • Laknevel van naburige spuitwerkzaamheden

Preventie

  • Grondig reinigen spuitpistool, luchtslangen en werkkleding
  • Ventilatie door cabinefabrikant laten instellen. Regelmatige reiniging cabine en filterinstallaties
  • Afgrenzing naburige spuitwerkzaamheden

Herstel

  • Polijsten met fijne polijstpasta en met hoogglanspolish napoetsen
  • Grotere oneffenheden vlakschuren en opnieuw lakken

 


Barstvorming (lakken kunststof)

Oorzaak

  • Te weinig additief voor het elastisch maken van de lak
  • Te dikke totale lakopbouw

Preventie

  • Exacte dosering additief gebruiken, zoals door fabrikant voorgeschreven
  • Voorgeschreven laagdiktes aanhouden

Herstel

  • Laklagen mechanisch verwijderen en opnieuw lakken
  • Gebruik geen afbijtmiddel (aantasting kunststof onderdelen!)

 


Onthechting (lakken kunststof)

Oorzaak

  • Onvoldoende reiniging kunststof ondergrond
  • Onvoldoende geschuurd
  • Gebruik ongeschikt reinigingsmiddel
  • Niet gehard kunststof onderdeel (purschuimdelen en PU)

Preventie

  • Zorgvuldig reinigen kunststof ondergrond. Sterke vervuiling met schuurpad of harde borstel
  • Gebruik aanbevolen schuurmiddelen
  • Gebruik ontvettings- en reinigingsmiddel
  • Lossingsmiddelen laten uitzweten
  • Niet-schurende vuller en/of kunststofadditief verwerken

Herstel

  • Alle laklagen volledig verwijderen en lakprocedé toepassen
  • Gebruik geen afbijtmiddel (aantasting kunststof onderdelen!)

 


Pinholes (kunststofspuiten)

Oorzaak

  • Fouten bij het persen van kunststof of in schuimsamenstelling

Preventie

  • Kunststof onderdelen controleren op porositeit voor het aanbrengen van de lak
  • Vullen met kunststoffiller

Herstel

  • Na het schuren de poriën vullen en opnieuw spuiten

 


Glansverlies / vermatting

Oorzaak

  • Wegzakken (te dikke) laklagen
  • Weersomstandigheden
  • Verkeerde dosering verharder
  • Onvoldoende/verkeerd onderhoud lak
  • Te vroege belasting nieuwe laklaag
  • Te lage luchtcirculatie bij het drogen

Preventie

  • Voorgeschreven laagdiktes aanhouden
  • Lak regelmatig onderhouden
  • Voorgeschreven mengverhoudingen aanhouden
  • Aanbevolen droogtijden aanhouden
  • Ventilatie controleren en eventueel vloer- of plafondfilters vervangen

Herstel

  • Plekken behandelen met fijne polijstpasta
  • Napolijsten met hoogglanspolish
  • Niet voldoende: nieuwe laklaag aanbrengen

 


Ingesloten vuildeeltjes

Oorzaak

  • Onvoldoende reiniging oppervlak voor spuiten
  • Pluizende spuitoveralls of poetsdoeken
  • Vervuiling in cabine door vuile/ lekkende filters (verkeerde ventilatie, overdruk ...)
  • Aanzuigen van verontreinigde lucht

Preventie

  • Grondig reinigen voor het aanbrengen van lak
  • Gebruik niet-pluizende overalls en doeken
  • Ventilatie door cabinefabrikant instellen. Cabine en filterinstallaties regelmatig reinigen en onderhouden
  • Poetsruimtes fysiek en qua ventilatie scheiden van spuiterij

Herstel

  • Polijsten met fijne polijstpasta en napolijsten met hoogglanspolish
  • Grotere oneffenheden vlakschuren en opnieuw spuiten

 


Kookblaasjes

Oorzaak

  • Te dikke laklagen
  • Te korte verharder/verdunner
  • Te korte uitdamptijden tussen laklagen
  • Te lange uitdamptijden voor het drogen
  • Te weinig afstand bij het ir-drogen
  • Te korte uitdamptijden tussen laklagen bij nat-in-natverwerking

Preventie

  • Voorgeschreven laagdiktes aanhouden
  • Temperatuurtabel gebruiken en verharder/verdunner afstemmen
  • Voorgeschreven uitdamptijden aanhouden
  • Bij gebruik IR-apparatuur aanbevolen afstand en intensiteit aanhouden
  • Aanbevelen laagdiktes en uitdamptijden aanhouden

Herstel

  • De lak tot op de 'gezonde' laag afschuren. Opnieuw behandelen met grondmaterialen en/of aflak
  • Bij het niet volledig wegschuren van kookblaasjes in de lak kunnen er in de volgende laklaag 'pinholes' ontstaan

 


Krater

Oorzaak

  • Olie/vet, was- en siliconenresten van mens (kledij, handschoenen ...), cabine (bewegende delen ...), lakmateriaal (additief, verdunningen ...), werkstuk (oplosmiddelen ...), hulpmiddelen (poetsdoeken, plakband ...) en omgeving (verontreinigde lucht, isolatie­materiaal ...)

Preventie

  • Rekening houden met voornoemde oorzaken
  • Gebruik zo min mogelijk siliconen­producten
  • Zorg voor een goede reiniging van de ondergrond

Herstel

  • Lak tot op de 'gezonde' laklaag afschuren
  • Daarna met geschikte grondmaterialen en aflak opnieuw behandelen

 


Metamerie (kleurverschil)

Oorzaak

  • Samenstelling pigmenten/basiskleuren stemt niet overeen met samenstelling oorspronkelijke lak
  • Mengen van een onbekende kleur zonder controle bij verschillende soorten licht
  • Bijtinten van een bekende kleur zonder bijtinttabel

Preventie

  • Bij onbekende kleuren kan men enkel metamerie voorkomen via een kleurmeting
  • Bij een bekende mengformule moet de kleur bij verschillende soorten licht gecontroleerd worden
  • Kleur met basiskleuren uit meng­formule en/of volgens bijtinttabel

Herstel

  • Geringe mate van metamerie kan men oplossen door het bijspuiten van een groot oppervlak
  • Bij ernstige metamerie: de kleur opnieuw mengen of via een kleur­meting opnieuw bepalen

Onderroest

Oorzaak

  • Mechanische beschadiging lak­oppervlak tast laklaag van binnenuit aan
  • Ontoereikende voorbehandeling metalen ondergrond
  • Vliegroest
  • Ontoereikende/ontbrekende beschermende laag

Preventie

  • Onmiddellijke reparatie van beschadigde plekken
  • Grondig reinigen metalen oppervlak
  • Gezandstraalde oppervlakken onmiddellijk gronden
  • Waar nodig, afdichten en beschermen

Herstel

  • Laklagen en roest van beschadigde plek verwijderen (schuren, afbijten en stralen). Vervolgens reinigen met metaalreinigingsmiddel of siliconen- en teervlekverwijderaar. Opnieuw behandelen met geschikte grondmaterialen en aflak

Onthechting

Oorzaak

  • Stoffen op de te spuiten ondergrond die voor slechte hechting zorgen
  • Ongeschikte primer op ondergrond
  • Ondergrond onvoldoende of niet geschuurd
  • Grondmateriaal of basislak te droog of te dun
  • Drooginstructies niet opgevolgd

Preventie

  • Voor elke ondergrond de juiste primer gebruiken
  • Primer volgens voorschriften gebruiken
  • Lagen niet te dik aanbrengen
  • Ondergrond zorgvuldig reinigen

Herstel

  • Lagen verwijderen die onthechting vertonen
  • Ondergrond zorgvuldig schuren en reinigen. Vervolgens opnieuw behandelen met geschikte grondmaterialen en/of aflak

Opwerken

Oorzaak

  • Te lange tussentijdse uitdamptijden bij het nat-in-natspuiten van 2K-producten
  • Aanbrengen te dikke lagen of verkeerd laksysteem over oplosmiddelgevoelige lagen
  • Te dunne isolatielagen
  • Onvoldoende uitharding ondergrond

Preventie

  • Aanbevolen uitdamptijden aanhouden
  • Oplosmiddeltest uitvoeren en juiste lakopbouw kiezen
  • Aanbevolen laagdiktes aanhouden
  • Ondergrond eventueel nadrogen (met IR-apparatuur)

Herstel

  • Lak tot op de 'gezonde' laklaag afschuren
  • Daarna met geschikte grondmaterialen en aflak opnieuw behandelen

 


Pinhole marks

Oorzaak

  • Kookblaasjes in (oude) lak

Preventie

  • Kookblaasjes helemaal wegschuren of dichtplamuren

Herstel

  • Pinholes kan men enkel vermijden door aangetaste plekken te schuren of dicht te plamuren

Poetsvlekken

Oorzaak

  • Te korte droogtijd/te hoge laagdiktes van totale lakopbouw of onnauw­keurige dosering van verharder
  • Inbranding polijstmiddel (te veel druk)
  • Kantelen poetsmachine
  • Ongeschikte poetspad
  • Agressieve poetsmiddelen
  • Poetsen van object met te hoge temperatuur of bij direct zonlicht

Preventie

  • Aanbevolen laagdiktes, droogtijden en doseringen van verharder aanhouden
  • Voor poetsen de lak laten doordrogen
  • Geschikte poetsmiddelen en -machines gebruiken
  • Machines niet kantelen en niet te veel druk uitoefenen
  • Koel object/niet poetsen bij direct zonlicht

Herstel

  • Napoetsen met hoogglanspolish
  • Indien nodig, eerst behandelen met fijne polijstpasta

Schuursporen

Oorzaak

  • Te grof schuurmiddel. Lak krimpt sterker in groefjes (dikkere laklaag)
  • Voorgeschreven droogtijden niet gerespecteerd: zwelling grondmateriaal en wegzakken na droging van laklagen
  • Lagen te dun, dekken schuren in lagen eronder niet af
  • Verkeerde schuurtechniek/-apparatuur

Preventie

  • Aanbevolen schuurpapierkorrel gebruiken. Gebruik controlekleur
  • Voorgeschreven droogtijden en -methodes aanhouden
  • Voorgeschreven laagdiktes aanhouden
  • Schuurmachine pas inschakelen na de plaatsing op het oppervlak. Bij droogschuren grondmateriaal: max. 5 mm excentrische uitslag

Herstel


  • Matteren en opnieuw behandelen met geschikte grondmaterialen en/of aflak

Sinaasappelschileffect

Oorzaak

  • Te grote afstand tot object bij spuiten
  • Te lage spuitdruk (slechte verneveling)
  • Te dunne laklaag
  • Te hoge viscositeit
  • Verharder/verdunner niet op spuittemperatuur afgestemd
  • Te kleine spuitopening
  • Uitdamptijden niet aangehouden

Preventie

  • Spuittechniek gebruiken die bij lak hoort
  • Verharder/verdunner aanpassen aan spuittemperatuur (temperatuurtabel)
  • Viscositeit instellen a.d.h.v. technische informatie van lakfabrikant

Herstel

  • Bij kleine oneffenheden schuren met grote korrel, polijsten met fijne polijstpasta en hoogglanspolish
  • Grotere oneffenheden vlakschuren en herspuiten

Spuitnevel / overspray

Oorzaak

  • Slechte opname van spuitnevel door verkeerde afstelling verharder/ verdunner en lakomstandigheden
  • Aangrenzende oppervlakken onvoldoende afgedekt

Preventie

  • Verharder/verdunner afstemmen op temperatuur en objectgrootte (temperatuurtabel)
  • De niet te lakken onderdelen voldoende afdekken

Herstel

  • Polijsten met fijne polijstpasta en hoogglanspolish

Watervlekken

Oorzaak

  • Onvoldoende droging nieuwe laklagen
  • Te dikke lagen
  • Verkeerde dosering van harder

Preventie

  • Aanbevolen droogtijden en -methodes, laagdiktes en mengverhouding aanhouden

Herstel

  • Met proper water afwassen
  • Blijvende kringen: polijsten met fijne polijstpasta en napolijsten met hoogglanspolish
  • Grotere oneffenheden schuren en opnieuw spuiten

Wegzakken

Oorzaak

  • Te korte droogtijd en/of te dikke laag filler
  • Te dunne of ontbrekende isolatie geplamuurde plekken
  • Opzwellen oplosmiddelgevoelige ondergronden
  • Verkeerde dosering van harder voor plamuur en fillers
  • Verkeerde lakopbouw

Preventie

  • Aanbevolen laagdiktes en droogtijden aanhouden
  • Droging met IR-apparatuur
  • Voldoende dikke isolatielaag (50 µm)
  • Oplosmiddeltest met acryl of nitro. Fijner uitschuren. Filler isoleren. Watergedragen filler gebruiken
  • Voorgeschreven mengverhoudingen
  • Lakprocedé afstemmen op ondergrond

Herstel

  • Beschadigde plekken vlakschuren
  • Opnieuw behandelen met geschikte fillers en/of aflak

Wolkenvorming

Oorzaak

  • Onregelmatig aanbrengen basislak
  • Te korte uitdamptijd bij basislak voor spuiten blanke lak
  • Te veel of te weinig basislak gespoten

Preventie

  • Gelijkmatig spuiten basislak
  • Voorgeschreven uitdamptijden aanhouden
  • Basislak op voorgeschreven manier spuiten

Herstel

  • Bij verschijnen tijdens opbrengen basislak: d.m.v. het nanevelen wegwerken
  • Wolken zichtbaar na opbrengen blanke lak: lak na drogen schuren en opnieuw spuiten

Zakkers

Oorzaak

  • Verkeerde samenstelling materiaal
  • Te lage viscositeit
  • Materiaal of object te koud
  • Te dikke applicatie
  • Te dikke lagen
  • Te korte uitdamptijden
  • Spuitpistool te kort bij object
  • Te grote spuitopening
  • Onregelmatige aanbrenging

Preventie

  • Samenstelling materiaal, spuitpistool en spuittechniek aanpassen aan toepassing
  • Spuitpistool reinigen en kleinere spuitopening gebruiken

Herstel

  • Na uitharding met lakschaaf/ schuurblok/nat schuurpapier zakker verwijderen
  • Polijsten met fijne polijstpasta en hoogglanspolish
Laksystemen volgen huidige trends op de markt
7 artikels
Alles over autolakkenOntdek ons digitaal magazine over autolakken
Lees magazinechevron_right
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Ruitherstelling: beproefde & toegankelijke techniek

Eerder glasschade aan een voorruit herstellen dan ze te vervangen kan een flinke slok op de borrel schelen. technisch gesproken is ook heel wat mogelijk, zij het dat de nodige voorzichtigheid aan de dag moet worden gelegd met betrekking tot de ...

Elektronische diagnose blijft essentieel voor elke garage

Smart alerts, draadloze updates en op afstand gestuurde diagnose zijn termen die met de komst van automerken zoals tesla niet vreemd meer in de oren klinken. vraag blijft alleen wanneer deze verrichtingen hun weg naar de modale garage zullen vinden. uit rondvraag blijkt dat het stellen van de juiste diagnose met de hedendaagse diagnoseapparatuur immers al geen sinecure is. de juiste opleiding, ondersteuning en apparatuur kunnen hier alvast soelaas brengen.

Nieuwe partners versterken diagnose car dat de stap zet naar wallonië

Diagnose car nodigde iedereen met een passie voor automotive uit op hun stand op het autosalon. onder de leuze “check your future in automotive here” lag de nadruk op technologie, jobkansen en opleidingsmogelijkheden. ook werd de uitbreiding naar wallonië bekendgemaakt.

Veilig werken aan elektrische voertuigen ook in scholen mogelijk

Voor scholen is het een hele uitdaging om de techniek van een elektrisch voertuig op een verantwoorde en veilige manier over te brengen. vanaf september wordt daar dankzij diagnose car en drie meewerkende scholen een oplossing voor geboden. vanaf dan stelt het onderwijsproject immers een innovatieve lestool in augmented reality ter beschikking om het virtueel en dus veilig werken aan elek­trische voertuigen in elke school mogelijk te maken. maar dat is nog niet alles, vanaf dit jaar biedt diagnose car onder meer ook een mobiel adas-kalibratietool en oscilloscoopsimulatieboxen aan én wordt het wagenpark vernieuwd.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine