MODULAIR EN FLEXIBEL VORMEN LOGISTIEKE SLAGKRACHT
Efficiënte opslag vormt de logistieke motor van elke garage
In een era van bijzonder kleine cut-offtijden en vele dealers die van één centraal aangestuurd hoofdmagazijn afhangen, kan het belang van een efficiënte opslagpolitiek niet genoeg worden benadrukt. Nu ook de full elektrische en hybride technologie meer en meer terrein aan het winnen zijn, vertaalt dit zich concreet in veel meer en vooral kleinere componenten. Het resultaat is een bijna organische dynamiek van centralisatie, diversiteit in onderdelen en JIT-management. En die verwacht van zowel het stockbeheer als de opslagtechniek zelf een flexibiliteit die in staat is om op alle nieuwe wendingen in te spelen.
VROEGER EN NU
Het tijdperk ligt misschien al een poosje achter ons, maar ooit werd het magazijn binnen een garage volledig georganiseerd door één enkel persoon. De magazijnier van weleer wóónde quasi tussen de rekken en regelde de in- en uitstroom van de stukken via een beheer zonder echt veel systeem. Het werd in hoofdzaak gedragen door een gezonde combinatie van de administratieve discipline bij het in- en uitklaren van de stukken en anderzijds de praktische orde bij het plaatsen.
CENTRALE MAGAZIJNEN
Het contrast met de huidige magazijnpolitiek is dan ook totaal. Vooral door de vele fusies, waarbij kleinere garages verdwijnen en in grotere groepen worden opgenomen, wordt er vaak geopteerd voor een groot opgevat centraal magazijn, dat instaat voor de simultane belevering van meerdere dealers binnen de groep. Het idee erachter maakt dat de eigenlijke garages meer en meer just in time beleverd worden en slechts een minimale eigen stock aanhouden. Heel wat garages hébben zelfs geen echt magazijn meer. Ze worden soms meerdere malen per dag beleverd volgens een zeer efficiënte planning, die rechtstreeks via de geïmputeerde werkbonnen (onderhoudsbeurten, herstellingen enz.) wordt aangestuurd. Dit maakt van het centrale magazijn een bepalende logistieke partner voor de dealers, voor wie een correcte afwikkeling van de bestellingen essentieel is.
AUTOMATISATIE
De uitgesproken JIT-aansturing binnen de automotive maakt van het volautomatische magazijn vooralsnog een gedeeltelijk taboe. De reden is duidelijk: sterk geautomatiseerde systemen kunnen blokkeren of crashen, waardoor de JIT-picking in het gedrang komt. Vooral bij de heel courante onderdelen, de zogenoemde 'fastmovers', zoals remblokken, brandstof- en oliefilters e.d. kan dit voor hectische situaties zorgen. Voor onderdelen die wat trager roteren (uitlaat, katalysator, distributieriemen …), is het automatische magazijn dan weer een zegen, omdat men niet om de tijdsbesparing heen kan. Automatisatie blijft hoe dan ook een privilege voor de grotere centraalmagazijnen. Voor middelgrote garages komt het er vooral op aan om de beschikbare stockageruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Modulair en flexibel vormen hierbij de logistieke slagkracht van onder meer legbordstellingen, platformen of zelfs stockageliften.
LEGBORDEN
In de automotive wereld veranderen de zaken zo snel dat moduleerbaarheid wel degelijk het verschil maakt. Het gebruiksgemak van een modulaire legbordstelling is daarom een belangrijke troef: de borden zelf moeten om te beginnen makkelijk en zonder accessoires (vijzen, haakjes e.d.) verplaatst kunnen worden. De stelling moet bovendien makkelijk kunnen worden verbouwd en van extra
tussenschotten, of zelfs van afschermingen zoals gaaswand, en deuren worden voorzien. Er bestaan zelfs systemen die men bijkomend met bakken of schuiven kan uitrusten en, indien nodig, geheel tot een gesloten kast kan ombouwen. Essentieel, wanneer je ook diefstalgevoelige stukken moet stockeren. Een robuuste basis in combinatie met verplaatsbaarheid maakt het geheel dan verder allround. Men past bijvoorbeeld verticale rekken toe die men tot tégen mekaar kan rollen, waardoor de schadelijke ruimtes (geen vaste gangen meer) gereduceerd worden. Door enkel op het moment zelf, dus in functie van de behoefte, een gang te openen, wordt er tot wel 85% plaats bespaard.
PLATFORMEN
Een efficiënt stockagesysteem is het hoogplatform. Vooral adequaat in garages, omdat er standaard toch minstens 4 tot 4,5 meter vrije hoogte aanwezig is (noodzakelijk voor het opkrikken van hogere voertuigen als bestelwagens). Een platform leent zich dan ook uitstekend voor de stockage van slowrunners of stukken met een zeer discontinue cyclus, zoals de seizoensbanden. Het aantal klanten die ruimte vragen voor de opslag van zowel zomer- als winterbanden, neemt immers nog jaarlijks toe, waardoor een verbeterde logistiek noodzakelijk wordt. Platformen zijn per definitie immobiel, dus niet verrijdbaar. Organisatorisch moet men daarom de afweging maken of men het platform ofwel volledig vrijstaand, ofwel doorlopend uitvoert, zodat er eventueel onderaan en bovenaan nog rekken naar keuze bijgeplaatst kunnen worden.
BANDENOPSLAG
Banden behoren tot de meest roterende items. De stockagetechnologie van banden én velgen blijft zichzelf dan ook regelmatig heruitvinden. De klassieke opslag van banden gebeurt verticaal op twee afgeronde liggers, of ook horizontaal op klassieke legborden. Ook als velg-op-band wordt er soms gestockeerd. Dimensionaal is voor elk van de technieken zowat alles mogelijk: een beperkte opslag op bordenstellingen van enkele secties groot tot heuse bandenhotels die wel een tiental meter hoog reiken en plaats bieden aan duizenden items. Modernere systemen voorzien nu echter ook in een gravitatiegebaseerd rollenbaanprincipe, dat via een lichte inclinatie horizontaal geladen en gelost kan worden. Zeer handig voor de opslag van seizoensbanden, omdat de sequentie per klant behouden blijft in de logistieke cyclus.
GEAUTOMATISEERDE STOCKAGE
Stockageautomaten bieden een high-end logistieke oplossing in de automotive. Ze worden courant gebruikt om in eerste instantie plaats mee te besparen, maar ook om alle wisselstukken en toebehoren dicht bij elkaar te centraliseren. Dit type systemen kan men ook gedeeltelijk ondergronds inbouwen. Het werkingsprincipe kan op een rotatief paternostersysteem (cfr. apothekersmagazijn) zijn gebaseerd of ook lineair gevoed worden. De lineaire systemen werken iets sneller, omdat ze per commando niet de ganse carrousel dienen te doorlopen. De basis van een lineair systeem is een lift die op en neer beweegt tussen twee legbordstellingen in en in functie van het commando de juiste tray met het gewenste item gaat ophalen. Het systeem levert de tray dan aan de werkopening richting gebruiker. De HMI kan hierbij een zeer praktisch menu omvatten dat volledig in functie van een terugkerende job is geprogrammeerd.
Een typisch voorbeeld is de distributieriem: het systeem stuurt dan een tray waarin alles voorhanden is om het bewuste item te vervangen. Dit maakt een dergelijk magazijn zeer flexibel in gebruik, door het opdelen van de trays in compartimenten. Om de gebruiksvriendelijkheid nog wat verder te boosten, kan het magazijn ook nog voorzien worden van een handige pointer: dit is een lichtstraal die binnen de tray de juiste positie van het onderdeel aangeeft. Op de display kan er bovendien een foto van het stuk weergegeven worden met een omschrijving en het aantal stuks dat nog op voorraad is. Een dergelijk Warehouse Management System drukt boven alles ook de foutenmarge.