MOBILITEIT ONDERGAAT GROOTSTE TRANSITIE SINDS DECENNIA
AutoTechnica had aandacht voor mobiliteit van morgen
Van 25 tot 28 maart opende de grootste vakbeurs voor autoprofessionals in de Benelux naar tweejaarlijkse gewoonte haar deuren op de Heizel. Deze editie werd er opvallend veel aandacht besteed aan de mobiliteit van morgen. Met de opkomst van hybride, elektrische en geconnecteerde voertuigen staan veel garagebedrijven immers voor heel wat ingrijpende veranderingen. Naast alle trouwe exposanten mocht AutoTechnica dit jaar ook een pak premiummerken en nieuwe exposanten ontvangen. Traditiegetrouw werd het publiek ook dit jaar getrakteerd op vakkundige demonstraties.
SUCCESVOLLE START
“AutoTechnica is een goed platform om bedrijven in de autobranche bij elkaar te krijgen en de jeugd warm te maken voor de automobieltechniek."Op die manier opende federaal minister van Mobiliteit François Bellot op zondag 25 maart AutoTechnica 2018. Ondanks de eerste echte lentedag passeerden een groot aantal bezoekers de mooie, ruime en soms grootse stands. Langs de kilometers aan gangpaden demonstreerden de exposanten in een relaxte sfeer hun nieuwste producten en konden bezoekers producten uitgebreid testen. De vakbeurs mocht, naast talrijke Belgische bezoekers, overigens ook in groten getale Nederlandse bezoekers verwelkomen.
MINISTERIEEL BEZOEK OP MAANDAG
AutoTechnica opende op dag twee pas in de namiddag de deuren voor het grote publiek, maar mocht in de voormiddag opnieuw hoog bezoek ontvangen. Milieuministers Joke Schauvliege en Céline Fremault waren immers aanwezig voor de ondertekening van nieuwe milieubeleidsovereenkomsten en akkoorden in verband met hoogspanningsbatterijen in voertuigen.
Febelauto Verwerkt batterijen
Nu elektrische, hybride en plug-inhybridewagens steeds populairder worden, moet er een oplossing gezocht worden voor het correct inzamelen en recycleren van de vaak uit lithium-ion bestaande batterijen. Als ervaren beheersorganisatie voor afgedankte voertuigen kreeg Febelauto van de Belgische invoerders van voertuigen het mandaat om voor de inzameling, verwerking en recyclage van dergelijke batterijen duurzame oplossingen uit te werken in nieuwe milieubeleidsovereenkomsten. Deze overeenkomsten werden op de tweede dag ondertekend door de bevoegde ministers van Leefmilieu.Joke Schauvliege: "De nieuwe milieubeleidsovereenkomst legt het beheer van de batterijen van hybride en elektrische wagens voor de komende vijf jaar vast. Zo kunnen we het wagenpark van de toekomst in goede banen leiden." Céline Fremault: "Met haar Gewestelijk Programma voor Circulaire Economie bevindt Brussel zich vandaag in de kopgroep van regio's die een nieuw economisch model invoeren, gebaseerd op het gebruik van afval als volwaardig bronmateriaal. Deze aanpak en verschuiving in het milieu zijn van essentieel belang voor de automobielindustrie, die vandaag met een veranderende markt wordt geconfronteerd. Met de boom in elektrische mobiliteit is het belangrijker dan ooit om te anticiperen op de inzameling, sortering en recyclage van accu's van hybride en elektrische voertuigen. De herziening van de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid is een van de belangrijkste kwesties van dit jaar."
Spanning verzekerd
De batterijen van hybride, plug-in hybride, elektrische en brandstofcelauto's hebben een andere samenstelling dan loodstartbatterijen en staan onder een hoge en dus gevaarlijke spanning. De inzameling en verwerking van zulke batterijen vergen daarom specifieke procedures. Febelauto toonde in een filmpremière hoe men hierbij het best te werk gaat.
Bebat Showt deskundigheid
Om zijn expertise te tonen aan de e-mobilitysector, was Bebat dit jaar ook aanwezig op AutoTechnica. Bebats recyclage-, highvoltage- en ADR-experten gaven hier advies over het veilig ontmantelen, stockeren en vervoeren van EV-batterijen. Het was op deze stand dat beide milieuministers, samen met Bebat en de federaties Traxio, Febiac en FEE, een akkoord ondertekenden voor de inzameling en de recyclage van afgedankte batterijen. Door het afgesloten akkoord zal Bebat verder invulling geven aan de aanvaardingsplicht die rust op producenten en invoerders van alle types van gebruikte batterijen.
Tersana Bodemsaneringsfonds
Op deze tweede beursdag werd er ook aandacht besteed aan bodemverontreiniging bij garage-, carrosserie- en landbouwmachinebedrijven. De OVAM wil tegen 2036 immers alle historische bodemverontreiniging kennen en de sanering ervan opstarten. Garage-, carrosserie- en landbouwmachinebedrijven zijn daarbij een belangrijke doelgroep. Samen met Febelcar, Fedagrim en de Bond van de Garagisten-beroepsverenigingen heeft Traxio zijn schouders gezet onder een bodemsaneringsorganisatie. Dit fonds, dat de naam Tersana meekreeg, zal - zodra erkend - de door bodemverontreiniging getroffen bedrijven in de sector zowel financieel als met expertise bijstaan. “Sectorfondsen zoals Tersana zijn een belangrijk onderdeel van het bodembeleid met uiteenlopende voordelen: eigenaars van risicopercelen worden financieel en technisch geholpen, de bodemsanering wordt versneld aangepakt en in de plaats krijgen we nieuwe, gezonde grond en ruimte om te wonen of te ondernemen", aldus Schauvliege.
ARBEIDSMARKTPROGNOSESTUDIE
Minister van Mobiliteit, François Bellot, haalde het bij de opening van AutoTechnica al aan; de vakbeurs is een ideaal platform om de jeugd warm te maken voor de automobielsector. De federatie voor de autosector, Traxio, nodigde naar aanleiding van haar arbeidsmarktprognose dan ook 2.000 studenten en leerlingen uit het technische en beroepsonderwijs uit op de vakbeurs om kennis te maken met de bedrijven en producten. Uit die arbeidsmarktprognose blijkt dat de kloof tussen het bedrijfsleven en het onderwijs niet is weggewerkt en de vorming van medewerkers richting nieuwe competenties een noodzaak is. Verder heeft de sector de komende jaren nood aan flexibiliteit in de arbeidsorganisatie van de gemiddelde garage. De grootste problemen zijn echter de krapte en de instroom op de arbeidsmarkt. Traxio wil hier als werkgeversorganisatie met de vakorganisaties de komende jaren op inzetten.
TOEGANG EN GEBRUIK VAN AUTODATA
Op dag drie van AutoTechnica organiseerde Traxio Federatie Automateriaal (FAM) het congres Service 5.0 - Revolutie in Connectivity en Service. De auto lijkt vandaag immers meer en meer op de smartphone, waarbij men zonder het te beseffen met één klik automatisch akkoord gaat om de gegevensstroom van en naar de auto toe te vertrouwen aan het netwerk van de autofabrikant.
Uitdagingen
Een auto zal ook in de toekomst onderhoud en herstelling vragen, en hiervoor zullen alle marktspelers toegang moeten hebben tot deze gegevens om hun activiteiten ook in de toekomst te kunnen uitoefenen.De grootste uitdaging voor alle onafhankelijke garages en aanbieders van nieuwe serviceconcepten is om ook in de toekomst klantenvoordeel te kunnen bieden of meerwaarde te halen uit de data van de 'connected car'. Volgens Federatie Automateriaal moet er, naast de autofabrikant, een 'equal level playing field' komen voor alle marktpartijen. Deze partijen moeten op basis van data uit de auto bepaalde producten en diensten kunnen ontwikkelen en aanbieden aan consumenten. De klant moet de keuzevrijheid hebben om zelf te bepalen naar wie hij zijn auto voor onderhoud brengt en wie zijn auto repareert.
AUTOTECHNICA 2020
Met ruim 450 fabrikanten en exposanten, onderdelen van ruim 32.000 toeleveranciers en 32.500 bezoekers mag de 19e editie van deze tweejaarlijkse vakbeurs beschouwd worden als een echt succes.De volgende editie van AutoTechnica vindt plaats van 29 maart tot en met 1 april 2020.