Bosch digitaliseert bewijs van duurzame brandstofgebruik
Bosch Digital Fuel Twin registreert gebruik van hernieuwbare synthetische brandstoffen
Vlootbeheerders en transportbedrijven zijn een aanzienlijke bron van CO2-uitstoot. Hernieuwbare synthetische brandstoffen kunnen die uitstoot fors verminderen, maar de correcte registratie en rapportering daarvan – essentieel voor duurzaamheidsrapporten – blijkt complex. Bosch biedt daarvoor een oplossing met de Digital Fuel Twin: slimme voertuigsoftware die het gebruik van klimaatvriendelijke brandstoffen registreert en de gereduceerde CO2-uitstoot betrouwbaar vastlegt.
“Met de Digital Fuel Twin kunnen bedrijven eenvoudig aantonen dat ze hernieuwbare synthetische brandstoffen gebruiken”, zegt Thomas Pauer, voorzitter van de divisie Power Solutions bij Bosch. “Het systeem levert controleerbaar bewijs van de verbruikte hoeveelheden brandstof en de bijbehorende CO2-uitstoot per voertuig – gegevens die direct bruikbaar zijn in duurzaamheidsrapporten.” Daarmee spelen bedrijven niet alleen in op strengere regelgeving, maar onderstrepen ze ook hun milieubewust beleid.
De Digital Fuel Twin werd voor het eerst ingezet tijdens de Tour d’Europe, een rit langs meerdere Europese steden waarbij voertuigen met verbrandingsmotoren uitsluitend tankten aan openbare stations met hernieuwbare synthetische brandstoffen. De resultaten worden voorgelegd aan vertegenwoordigers van de Europese Unie.
Emissievrij met synthetische brandstoffen?
Een interessante piste opent zich als voertuigen op uitsluitend hernieuwbare synthetische brandstof in de toekomst geherclassificeerd kunnen worden als emissievrij. De Europese Unie onderzoekt momenteel die mogelijkheid. Volgens de huidige plannen worden nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor vanaf 2035 zwaar ontmoedigd via hoge boetes. “Hernieuwbare synthetische brandstoffen moeten deel uitmaken van de oplossing om de klimaatdoelen in transport te halen”, aldus Pauer. “Als de EU instemt met herclassificatie, kan de Digital Fuel Twin een cruciale rol spelen in de uitvoering ervan.”
Digitale registratie en plausibiliteitscontroles
De software maakt het mogelijk om klimaatrelevante kenmerken van brandstoffen digitaal en transparant op te volgen – van productie tot tankbeurt. Producenten van hernieuwbare synthetische brandstoffen melden aan Bosch hoeveel brandstof zij leveren, aan wie, en met welke CO2-voetafdruk. Transportbedrijven geven op hun beurt hun aankoop- en verbruiksgegevens door. Deze informatie wordt vergeleken met de gemeten waarden van sensoren en overdrachtspunten.
Komen de gegevens overeen, dan worden de eigenschappen van de brandstof – zoals type, CO2-gehalte en reductiepotentieel – correct toegewezen binnen de keten. Ook de uitstoot tijdens transport wordt meegerekend: hoe korter de afstanden, hoe gunstiger voor het klimaat.
Bij het tankstation vindt vervolgens een digitale handdruk plaats: een geautomatiseerde gegevensuitwisseling tussen voertuig, tankstation en cloud. Via bijvoorbeeld het vlootbeheersysteem wordt exact geregistreerd welk type en welke hoeveelheid brandstof werd getankt. De brandstofinformatie wordt als een digitale tweeling opgeslagen in een beveiligde cloudomgeving.
De Digital Fuel Twin is geschikt voor gebruik in personenwagens, vrachtwagens, bussen, bouwmachines en zelfs schepen. Momenteel wordt het systeem getest in samenwerking met partners uit de volledige brandstofketen en voertuigconstructeurs. Voorlopig gebeurt de inbouw nog achteraf, maar vanaf 2026 wil Bosch de Digital Fuel Twin rechtstreeks als softwaremodule in voertuigelektronica integreren. Dat maakt fraudebestendige registratie op voertuigniveau mogelijk.
Synthetische brandstoffen zijn al beschikbaar
Hernieuwbare synthetische brandstoffen worden geproduceerd uit plantaardig materiaal of via hernieuwbare energiebronnen. Ze stoten geen extra CO2 uit omdat ze die eerder uit de atmosfeer hebben onttrokken. Een bekende dieselvariant is HVO100 (100% waterstofbehandelde plantaardige olie), gemaakt van afvaloliën en plantenresten. Deze brandstof kan de uitstoot over de hele keten – van productie tot verbruik – met tot wel 90% verminderen ten opzichte van fossiele diesel.
Sinds 2024 is de verkoop van HVO100 in Duitsland vrij toegestaan, terwijl landen zoals Nederland, België en Zweden deze brandstof al langer aanbieden. Voor benzinemotoren bestaat er ook E85, een ethanolrijke brandstof. Beide zijn inmiddels verkrijgbaar bij meer dan 5.000 tankstations in Europa.