Pieter de vidts is een installateur in hart en nieren. al van kleins af aan zit hij tussen de verwarmingsinstallaties. hij is de enige werknemer van z'n eigen bedrijf, maar gelooft rotsvast in samenwerking tussen zelfstandigen in de bouwsector. "de enige optie voor de toekomst is de handen in elkaar slaan."
Gunstige omstandigheden of niet ... ook tijdens een gezondheidscrisis blijft gebrek aan ruimte vervelend voor een garagehouder. dus nam ronny peirlinck in juni 2020 zijn intrek op een nieuwe, ruimere locatie in aarschot.
Met weinigen zijn ze, de vrouwelijke bedrijfsleiders van belgische carrosseriebedrijven. nochtans ontbreekt het de dames niet aan drive en ervaring, iets wat carfix kon ondervinden in gesprek met astrid kervyn de meerendré. zij leidt sinds 2018 carrosserie de backer in schoten.
"het geluk is met de durvers"... wat de romeinen al eeuwen wisten, bewijzen rudi en bram vandenbussche vandaag. vader en zoon vandenbussche weken ondanks de gezondheidscrisis in 2020 niet af van hun investeringsplan en stampten een nieuwbouw van 3.500 m² uit de grond op een nieuwe locatie in kuurne/kortrijk.
Het aanbod van stijn deman schreeuwt luxe en daar werd ook het interieur op afgestemd. “ik geloof steevast dat een interieur het aanbod naar een hoger niveau kan tillen”, beaamt hij. “mijn winkel is daarvan het bewijs."
Net als alle andere sectoren ondergaat de automotivesector momenteel ingrijpende veranderingen. rené clohse besliste om zijn activiteiten te diversifiëren. vlak naast clohse étoile in malmedy opende hij een onafhankelijke bosch car service garage.
Carrosserie lecluyse opende in assenede haar nieuwe infrastructuur in januari 2020. vlak voor een wereldwijde pandemie bleek de opening van een nieuw gebouw natuurlijk niet optimaal getimed, maar dat hield zaakvoerder kristof en zijn vrouw veronique niet tegen.
Durven ondernemen. het is wat benny vanhaverbeke vijftien jaar geleden de sprong deed wagen van medewerker in een bouwbedrijf tot zelfstandig ondernemer in dakwerken. een filosofie die het bedrijf nog steeds typeert en die de rode draad vormt in ...
De coronacrisis treft iedereen, maar creatieve geesten slagen er altijd wel weer in om een nadeel om te buigen in een voordeel. apc (autopartscenter)-groep maakte van de lockdownperiode gebruik om een volledige webwinkel te concipiëren.
Wie de langestraat richting zandhoven afrijdt, kan ter hoogte van het nummer 56 niet om de naam van laer heen. op die locatie zijn namelijk, behalve de carrosseriezaak van de familie, ook nog het autoverhuurbedrijf, carwash den heikant en een q8 easy-servicestation gevestigd … allemaal 'van laer'.
Nadat polycar zich in 2013 in hannuit vestigde, rustte het carrosseriebedrijf zich uit met de spuitcabines van het franse merk omia, dat in belgië door csb² wordt vertegenwoordigd. deze franse fabrikant is een recente speler op de belgische markt, maar volgens yves polet en denis gilbert, de eigenaars van polycar, is de investering ideaal voor een carrosseriebedrijf. de werking verschilt weliswaar van die van de cabines van concurrenten, maar beide heren oordelen dat ze technologisch geavanceerd en zeer rendabel zijn.
Aan straffe madammen in de aannemerij geen gebrek meer. kijk maar naar mieke frijters van atf. zij mocht onlangs uit handen van koningin mathilde de titel 'vrouwelijke ondernemer van het jaar' in ontvangst nemen. reden genoeg om haar ook eens voor onze microfoon te halen. het werd een boeiend gesprek over een niet-evidente ontstaansgeschiedenis, veel aandacht voor het welzijn van de eigen werknemers en een nooit slapende antwerpse haven.
In het oost-vlaamse dorp lembeke bevindt zich garage-carrosserie bram martens. voor de zaakvoerder – tevens lesgever in het gentse hti sint-antonius – begon alles met het restaureren van oldtimers in zijn vrije tijd. het steeds groter wordende succes leidde ertoe dat martens in bijberoep een carrosseriebedrijf opende. later werd dit nog uitgebreid met mechanische reparaties. in 2019 was hij een van de eersten om toe te treden tot het ecocarrepair (ecr)-concept van van heck interpieces. carfix sprak met bram martens en zijn grossier ben haerens (pcp).
Aannemers van grote civiele en infrastructuurwerken worden geconfronteerd met heel wat uitdagingen. niet alleen is er de toenemende digitalisatie van het bouwproces met een noodzakelijke bijbehorende mentaliteitswijziging bij werknemers, er is ook de steeds toenemende complexiteit van allerhande bouwprocessen. infrastructure trok daarom naar jan folens, executive director bij bam contractors, een van de grootste bouwbedrijven in ons land. we hadden het met hem onder andere over de transformatie van de bouwsector, de rol van de aannemer in de wereld van smart cities en het belang van beroepsverenigingen.
Het tijdperk van laks afvalbeleid ligt definitief achter ons. materialen moeten zo veel mogelijk gerecycleerd worden en als het even kan, verloopt dat het best via een netjes omlijnde procedure. het verwerken van teerhoudend asfalt is een prima voorbeeld van dit streven, want copro stelde in de brs 49 een werkwijze voor om die afvalstroom te beheren en certificeren. helaas is er nog veel onwetendheid over de materie.
Met ruim 40 jaar ervaring heeft lietar een stevige reputatie opgebouwd in de verkoop en de verhuur van gereedschap voor professionals en ervaren particulieren. in 1997 heeft de onderneming zich bij de groep asamco aangesloten om haar aanbod nog meer te diversifiëren en contacten met collega's te onderhouden. een boeiend gesprek met david lietar, de zoon van de oprichter van de onderneming, en zijn echtgenote, sophie mainil, die de onderneming in 1998 is komen versterken.
Alle overheden die ons land rijk is, hebben jarenlang niet of veel te weinig geïnvesteerd in ons wegennet. dat is niet alleen de mening van tom willemen, ceo bij de willemen groep, maar blijkt ook uit de cijfers. en al zeker in vergelijking met de investeringen die nederland en frankrijk doen. maar sinds enkele jaren is er beterschap. al is er nog heel wat werk aan de winkel. infrastructure had een boeiend gesprek met ceo tom willemen over zijn bedrijf, de voorliggende uitdagingen, het belang van nieuwe technieken en een blik op de toekomst
Water trekt aan. vraag dat maar aan de zeelui en strandgangers. maar vraag het ook maar aan de werknemers van herbosch-kiere, dat vanuit de hoofdzetel in antwerpen gespecialiseerde maritieme infrastructuurwerken over heel europa uitvoert. kaaimuren, bruggen, steigers en sluizen worden door de eigen technische dienst uitgetekend en op het terrein gerealiseerd. daarbij richt men zich vooral op de complexe en dus uitdagende projecten. dat houdt het voor elke werknemer boeiend. infrastructure had een gesprek met ceo benny de sutter over het reilen en zeilen en over de toekomst van zijn onderneming.
Het bornemse vanigro staat voor van nieuwenhuyse grondwerken en is al vijftien jaar gespecialiseerd in allerlei grondwerken, van funderingswerken over rioleringswerken tot sloopwerken en containerverhuur, alsook omgevingsaanleg en totaalprojecten. uniek aan deze onderneming is niet dat ze geleid wordt door een echtpaar; wel dat ook de twee broers van zaakvoerder david van nieuwenhuyse én de twee zussen van zijn echtgenote nathalie de boever er werkzaam zijn. de scheiding werk-privé was dus niet altijd duidelijk te maken, maar uiteindelijk werd de gulden middenweg gevonden.
Het spoor is een wereld op zich. dat geldt ook voor de private aannemers die regelmatig door infrabel ingeschakeld worden. het is een klein wereldje dat sterk afhankelijk is van de budgetten die door politici vrijgemaakt worden om de (openbare) mobiliteit in dit land te waarborgen. maar spoorinvesteringen zijn duur en dienen de lange termijn. dat staat vaak haaks op de vijfjarige legislaturen waarbinnen de verkozenen des volks graag resultaten presenteren aan hun kiezers. hierover en over tal van andere thema’s had infrastructure een gesprek met patrick vanhie, managing director van strukton rail.