AutoruitenPremium

NIEUWE TECHNOLOGIE VEREIST VAKKENNIS

Vervanging voorruit Ford Fiesta

De winter staat voor de deur. Traditioneel betekent dat meer problemen met de wagen. Een van de meest voorkomende problemen is een sterretje in de voorruit, die onder invloed van de koude temperaturen zal barsten. Een herstelling of vervanging dringt zich op. Nieuwe technologieën hebben het vervangen van een autoruit er echter niet eenvoudiger op gemaakt. CarFix ging langs bij autoruitenspeciaalzaak Autoglass Clinic in Brugge om te zien hoe de voorruit van een Ford Fiesta werd vervangen.


OPBOUW AUTORUIT

De voorruit van een wagen is opgebouwd uit gelaagd glas. Tussen de binnenste en de buitenste glaslaag zit een coating die de ruit te allen tijde zal samenhouden bij steenslag of een ongeval. In de eerste plaats uit veiligheidsoverwegingen. De zij- en achterruiten van een wagen bestaan daarentegen meestal uit een enkele laag glas en zullen door een plotse klap helemaal verbrijzelen. Daarnaast zorgt de dubbele glaslaag ook voor een verhoogd rijcomfort, doordat het omgevingsgeluid wordt gedempt.

GLASBREUK

Herstellen

Een van de meest voorkomende problemen is een sterretje in de voorruit, veroorzaakt door steenslag. Herstellen is in zo'n gevallen de beste optie. Afhankelijk van de grootte en de soort breuk (koeienoog, sterretje met vertakkingen, combinatie van breuken …) zal de autoruitenspecialist een andere herstellingsprocedure hanteren. Een delicaat werkje dat de nodige kennis en ervaring vereist. Zo moet er onder andere gelet worden op de omgevingstemperatuur waarbij de herstelling wordt uitgevoerd (idealiter tussen 18 en 23 °C), en de druk die op het glas mag worden gezet.


Vervangen

De reden dat niet alle bestuurders een sterretje in hun voorruit meteen laten herstellen, is dat het leeuwendeel van de autoverzekeringen glasschade niet dekt. Onder invloed van verschillende factoren zoals temperatuurschommelingen zal de massadichtheid van de voorruit echter veranderen (inkrimpen/uitzetten). Hierdoor zal een sterretje al snel verder barsten en dringt een volledige vervanging van de autoruit zich op, als de breuk groter wordt dan 4 centimeter.

NIEUWE TECHNOLOGIE

De taak van de autoruitenspeciaalzaak is er de laatste jaren niet eenvoudiger op geworden. Nieuwe technologieën zoals regensensoren, ruitontdooiing en camera's voor adaptieve verlichting, cruise control, line assist en distance control deden hun intrede.

Regensensor

Een tweeledige optiek op de voorruit. De hardware, het optische oog en de module met de software worden overgeplaatst naar de nieuwe voorruit, maar daar worden nieuwe gelvliesjes tussen gestoken, om een perfect contact met de sensor te garanderen. De meest recente regensensoren worden gemonteerd met een spuitbus met vloeibare gel, om de regensensoren te regenereren. Voorzichtigheid is hierbij geboden.

Voorruitontdooiing

Bij voorruitontdooiing is de voorruit voorzien van draadjes, die door middel van stroomsignalen de voorruit zullen verwarmen en ontdooien. Afhankelijk van het merk van het voertuig kan de volledige voorruit voorzien zijn van ontdooiing of enkel het onderste gedeelte, om te voorkomen dat de ruitenwissers vastvriezen. In de zwarte keramische prints aan de zijkant van de voorruit zitten er grote diodes. Bij het vervangen van een voorruit zijn de fiches en kabels voorgemonteerd op het vervangstuk en moeten die aan de wagen bevestigd worden.

Camera's

De meest recente ontwikkeling op de markt zijn camera's voor adaptieve verlichting, cruise control en dergelijke meer. Zij hebben ervoor gezorgd dat autoruitenspeciaalzaken bijkomende opleidingen en computers nodig hadden om de werking van de camera's te controleren. Aan de hand van referentiepunten moeten die immers opnieuw gekalibreerd worden na een ruitvervanging.

STAPPENPLAN

Het voertuig waarvan het sterretje was uitgegroeid tot een breuk van om en bij 15 centimeter, was een Ford Fiesta uit 2009. De wagen had in zijn zeven levensjaren om en bij 90.000 kilometer afgemaald en had voordien geen glasschade gekend. In slechts enkele weken tijd was een sterretje, veroorzaakt door steenslag, onder invloed van de temperatuur uitgegroeid tot een hinderlijke breuk. De voorruit, voorzien van ontdooiing, moest dus vervangen worden. CarFix volgde stap voor stap de vervanging en beschrijft bij elke stap de aandachtspunten, het vereiste materiaal en de tips & tricks die de werkzaamheden kunnen vergemakkelijken.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine