AutoruitenPremium

HET HERSTELLEN VAN EEN RUIT

Glasschade wordt hersteld met harsen die in de schade geïnjecteerd worden, waarna die uitharden.


Voorbereiding

Eerst en vooral is het belangrijk dat er gecontroleerd wordt dat er zich in de schade geen losse glasdeeltjes bevinden. Vervolgens heeft u, voor u het hars injecteert, nog wat werk te doen. Zo moet u ervoor zorgen dat de schade zo proper mogelijk is. Het aanwezige vuil en vocht moeten dus verwijderd worden. Om het aanwezige vuil te verwijderen, wordt een speciaal reinigingsmiddel geïnjecteerd. Nadien wordt de glasschade vacuümgetrokken en wordt het reinigingsmiddel samen met zo veel mogelijk vuil opnieuw uit de schade getrokken. Deze handeling kan meerdere keren worden uitgevoerd om alle (zo veel mogelijk) vuil te verwijderen.

Het injecteren

De propere schade kan nu geïnjecteerd worden met het hars. Een eerste injectie gebeurt met een vullend hars (een 'joint filler') die de schade tot in de kleinste hoekjes opvult. Meestal wordt er net te weinig hars gebruikt om de schade volledig op te vullen, maar dat is ook het opzet: de rest wordt opgevuld met een finishinghars, dat zorgt voor een mooi afgewerkt resultaat.

Nabewerking

Met een speciaal mesje of een klassiek scheermesje krabt u voorzichtig het overtollige hars weg. Ten slotte wordt de plaats op de ruit gepolijst. Belangrijk is dat dit met de hand gebeurt en niet machinaal, om te vermijden dat de temperatuur te hoog oploopt en er dus hars per ongeluk verwijderd wordt.


Aandachtspunten

Hoewel de procedure an sich welbekend is, zijn er toch enkele zaken waar u maar beter op let.

  • Afhankelijk van de plaats van de schade mag er al dan niet hersteld worden, rekening houdend met het gezichtsveld van de chauffeur, de afstand tot de rand van de voorruit, het werkingsgebied van regensensor, camera's …
  • Doe een herstelling nooit in direct zonlicht. Het hars zal zo te snel uitharden, wat het resultaat negatief beïnvloedt.
  • Let op de houdbaarheid van het hars. Zodra het hars verlopen is, kunnen de kwaliteit en de hardheid van het hars na volledige uitharding niet langer gegarandeerd worden.
  • Zorg er bij het wegkrabben van het hars voor dat u niet te veel hars verwijdert, zodat de ruit op die plaats niet 'hol' komt te staan. Dat controleert u door het mes op gezette tijden op het glas te plaatsen om te zien hoeveel materiaal u nog kunt verwijderen.
  • Het herstellen van ruiten is specialistenwerk en wordt bij voorkeur gedaan door ervaren en/of gecertificeerde vaklui.

RUITEN VERVANGEN
Is een ruit onherstelbaar beschadigd, dan wordt die uiteraard vervangen. Het vervangen van een voorruit is echter al langer een werk voor specialisten geworden.

- Sowieso moet u de technische voorschriften van de constructeur volgen, om zo tot het beoogde resultaat en bijgevolg tot de oorspronkelijke sterkte van de wagen/het koetswerk te komen.

- Daarnaast moet u er bij het verwijderen van de ruit op letten dat de lijm integraal verwijderd wordt, zodat de nieuwe ruit en lijm optimaal kunnen hechten. Het spreekt voor zich dat u het juiste gereedschap gebruikt dat eveneens de lak niet beschadigt, want dat leidt onvermijdelijk tot roestvorming achteraf. Let er bij het snijden door de lijm ook op dat u geen bedrading of dergelijke raakt (bv. van de regensensor).

- Bij het plaatsen van de ruit is het aangeraden om een lijm te gebruiken die niet (elektrisch) geleidend is, zeker indien het een aluminium koetswerk betreft. De hermontage van de sensoren en camera's vereist eveneens een specifieke aanpak. Door het gebruik van een geleidende lijm kunnen er signalen verstoord worden. Bij aluminium koetswerken kan er zelfs corrosie optreden, met zelfs waterinfiltratie tot gevolg.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

In 5 stappen naar een nieuwe voorruit

Moderne autoruiten zijn sterk maar niet onverwoestbaar. een klein steentje kan al snel een sterretje veroorzaken, en een schok of temperatuurverschil kan leiden tot barsten. vervanging van de autoruit kan dan nodig zijn voor de veiligheid van de bestuurder.

Ruitherstelling: beproefde & toegankelijke techniek

Eerder glasschade aan een voorruit herstellen dan ze te vervangen kan een flinke slok op de borrel schelen. technisch gesproken is ook heel wat mogelijk, zij het dat de nodige voorzichtigheid aan de dag moet worden gelegd met betrekking tot de ...

Herstel van kunststof onderdelen

Bij een incident, hoe licht ook, zijn de voor- en de achterbumper haast altijd de eerste slachtoffers. hoe vaak gebeurt het dan niet dat de volledige bumper weggegooid wordt en vervangen wordt door een nieuwe? toch is dat niet altijd de ideale oplossing, zeker niet wanneer men in het hogere segment aan het werk is. kunststof is namelijk best wel te herstellen, op voorwaarde dat men correct te werk gaat én met de juiste middelen. zo verlengt u de levensduur van de kunststof, zorgt u voor een milieuvriendelijke oplossing én kunt u er ook winst mee behalen.

Juridisch: tweedehandsvoertuig elders laten herstellen bij pech?

U verkoopt een tweedehandsvoertuig aan een klant, maar nadien blijkt deze klant al een paar keer pech te hebben gehad met dit voertuig. uiteindelijk laat deze klant zijn voertuig bij een andere garagehouder herstellen. kan dit wel?

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine