VELGEN HERSTELLEN IS SPECIALISTENWERK
Ongeluk in een klein hoekje
Schade aan een velg kan uiteenlopende vormen aannemen. Een van de meest voorkomende beschadigingen ontstaat door aanvaringen met stoepranden of borduren; iedereen komt er ooit mee in aanraking. Deze schade gebeurt meestal bij het parkeren van het voertuig, maar evengoed bij wegversmallingen of door een verkeerde inschatting en het te kort afdraaien in bochten. Een tweede veelvoorkomend geval is een kromme of ingedeukte velg, in de meeste gevallen veroorzaakt door oneffenheden in het wegdek of door het toucheren van obstakels. 95% van alle gedeukte velgen krijgt een tweede leven dankzij het zogenaamde ‘richten’. Bij de andere 5% is de schade te groot en moet de velg worden vervangen. Een laatste beschadiging ontstaat door oxidatie. Velgen kunnen na verloop van tijd beginnen oxideren, waarbij het materiaal wordt aangetast door slecht onderhoud of barre weersomstandigheden. De oxidatie wordt bij gepolijste velgen uit de velg geschuurd, om vervolgens opnieuw te polijsten. Bij gespoten velgen wordt een ander stramien gevolgd: de velg wordt eerst gestraald, gevolgd door het aanbrengen van een grondlaag en afgewerkt met het spuiten van de velg in de gewenste kleur.
Niet blijven rijden, een gouden tip
Het spreekt voor zich dat beschadiging door een aanvaring met een borduur enkel op esthetisch vlak gevolgen heeft; het rijcomfort wordt daarbij niet aangetast en herstelling is niet noodzakelijk. Een kromme velg daarentegen kan echter wel een aantal nadelen met zich meebrengen:
- Hoge belasting van de wagen, met afslijting van de banden op een verkeerde (gehapt/kartelvorming) manier;
- Slijtage aan de ophanging, wat op korte termijn de schokdempers kan beschadigen;
- Nadelige gevolgen voor de wiellagers en onbalans in het voertuig, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Een beschadigde velg is meteen visueel zichtbaar, terwijl dat bij een kromme velg niet per se het geval is. Er zijn minuscule krommingen mogelijk die moeilijk met het oog kunnen worden vastgesteld. Een aantal signalen kunnen een richtlijn zijn bij het ontdekken van deuken:
- Een deuk in een voorvelg kan trillingen in het stuur veroorzaken;
- Een deuk in een achtervelg kan trillingen in de stoel veroorzaken;
- Bij langzaam rijden kan het stuur zijn eigen leven leiden en vanzelf beginnen draaien;
- De wagen kan onverwachts beginnen hobbelen of slingeren.