Auto turbotechniekPremium

De oorzaak van foutcode P0299 bij een VW Golf V 2.0 TFSi

Werkplaatstip

We krijgen een complete turbo binnen van een VW Golf V 2.0 TFSi voor inspectie. De monteur vraagt zich af: wat zou er mis kunnen zijn? Het motormanagement geeft foutcode P0299 aan: ‘turbocharger underboost’. Op het eerste gezicht lijkt de turbo echter in orde. De rotor draait soepel en vertoont geen speling.

De complete turbo is afkomstig van een VW Golf V 2.0 TFSi met foutcode P0299. Deze foutcode wijst op een probleem met de turbodruk
De complete turbo, afkomstig van een VW Golf V 2.0 TFSi, met foutcode P0299. Deze foutcode wijst op een probleem met de turbodruk

Inspectie van de turbo

Eerste observaties

Wastgateklep turbo
Bij de wastegateklep meten we geen speling, wat bepaalde oorzaken uitsluit, zoals een vastzittende wastegateklep of een verstopt uitlaatsysteem

Bij demontage constateren we geen sporen van uitlaatgaslekkage. Bovendien meten we geen speling bij de wastegateklep. Dit sluit bepaalde oorzaken uit, zoals een vastzittende wastegateklep of een verstopt uitlaatsysteem.

Onderzoek naar de recirculatieklep

Onderzoek naar de recirculatieklep
 Bij demontage van de recirculatieklep ontdekken we olie- en vuilresten bij het membraan, dat bij nadere inspectie gescheurd blijkt te zijn

Turbo loopt vast door gebroken oliepompketting
36 artikels
Alles over werkplaatstipsOntdek ons digitaal magazine over werkplaatstips
Lees magazinechevron_right

Omdat de eerste inspectie niets opleverde, richten we ons op de recirculatieklep. Elektronisch gezien gaf deze geen storingen, maar bij demontage ontdekken we olie- en vuilresten bij het membraan. Bij nadere inspectie blijkt het membraan gescheurd te zijn.

Om het probleem te verduidelijken, tonen we een visuele vergelijking tussen een intact membraan en een gescheurd membraan
Om het probleem te verduidelijken, tonen we een visuele vergelijking tussen een intact membraan en een gescheurd membraan

Conclusie

De oorzaak van foutcode P0299 ('underboost') is gevonden. Het gescheurde membraan in de recirculatieklep zorgt voor een aanhoudende terugstroom van turbodruk. Dit leidt ertoe dat de turbodruk continu wordt hergebruikt in plaats van naar de motor te worden geleid. De turbodruksensoren registreren een te lage druk, waardoor het motormanagementsysteem wordt aangezet tot het genereren van foutcode P0299.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door ing. Danny Van Parys MSc

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Turbotechnologie vandaag en morgen

Twee van de boosdoeners voor milieu en mens zijn nox, dat zorgt voor ozonvorming en zure regen, en pm, de roetdeeltjes die schadelijk zijn voor onze luchtwegen. om het nox laag te houden, moet de temperatuur in de verbrandingskamer naar beneden. om de pm laag te houden, moeten we meer zuurstof toedienen, waardoor de temperatuur stijgt. het is met andere woorden onmogelijk om voor beide waarden uitmuntend te scoren. turbotechnologie blijkt een scherprechter in dit proces te zijn.

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Turbo gaat normaliter even lang mee als motor

Voor een hoger motorvermogen bij een verbrandingsmotor kijken auto­constructeurs naar brandstof, zuurstof en ontbrandingstemperatuur. een turbolader – samengeperste lucht voor de verbranding – is dan heel populair. zeker in tijden van gedownsizede...

Revisie van turbo voor meer motorvermogen

Om bij de heersende downsizingtrend het vermogen op peil te houden, speelt de turbo een belangrijke rol. die slaagt er namelijk in om een kleinere en lichtere motor toch de nodige punch te geven door de toevoer van samengeperste lucht. naast een overzicht van de bouw, de werking en de recentste ontwikkelingen bieden wij u ook een blik achter de schermen van het revisieproces van een turbo.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine