De oorzaak van foutcode P0299 bij een VW Golf V 2.0 TFSi
Werkplaatstip
We krijgen een complete turbo binnen van een VW Golf V 2.0 TFSi voor inspectie. De monteur vraagt zich af: wat zou er mis kunnen zijn? Het motormanagement geeft foutcode P0299 aan: ‘turbocharger underboost’. Op het eerste gezicht lijkt de turbo echter in orde. De rotor draait soepel en vertoont geen speling.

Inspectie van de turbo
Eerste observaties

Bij demontage constateren we geen sporen van uitlaatgaslekkage. Bovendien meten we geen speling bij de wastegateklep. Dit sluit bepaalde oorzaken uit, zoals een vastzittende wastegateklep of een verstopt uitlaatsysteem.
Onderzoek naar de recirculatieklep


Omdat de eerste inspectie niets opleverde, richten we ons op de recirculatieklep. Elektronisch gezien gaf deze geen storingen, maar bij demontage ontdekken we olie- en vuilresten bij het membraan. Bij nadere inspectie blijkt het membraan gescheurd te zijn.

Conclusie
De oorzaak van foutcode P0299 ('underboost') is gevonden. Het gescheurde membraan in de recirculatieklep zorgt voor een aanhoudende terugstroom van turbodruk. Dit leidt ertoe dat de turbodruk continu wordt hergebruikt in plaats van naar de motor te worden geleid. De turbodruksensoren registreren een te lage druk, waardoor het motormanagementsysteem wordt aangezet tot het genereren van foutcode P0299.
Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Turbo's Hoet (www.th-group.eu / www.turbopartner.com)