We krijgen een complete turbo binnen van een vw golf v 2.0 tfsi voor inspectie. de monteur vraagt zich af: wat zou er mis kunnen zijn? het motormanagement geeft foutcode p0299 aan: ‘turbocharger underboost’...
De nachtmerrie van elke automobilist: het motorstoringslampje begint te knipperen, en plots trekt de auto niet meer op. een bezoek aan de garage bevestigt de zorgen. de auto - een honda cr-v 2.2 i-dtec uit 2012 - wordt uitgelezen met een obd-scanner.
Wat doet een egr-klep eigenlijk precies? en heeft deze invloed op de werking van de turbo? in dit artikel geven we een helder antwoord op deze veelgestelde vragen.
Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.
Tijdens het gas loslaten en het schakelen hoort een bestuurder een raar geluid. zou de turbo kapot zijn? z’n ford focus 1.6 ecoboost uit 2014 rijdt verder goed. wat nu, doorrijden alsof er niets aan de hand is?
Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? balen! want een jaar geleden had de auto, een audi a4 2.0tdi cjc uit 2015, dezelfde storingen: p0234 en p2563. toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing.
Met een wildgroei aan verschillende brandstoffen en normeringen die de uitstoot alsmaar strenger reduceren, is de kennis over roetfilters onontbeerlijk. brandstofsysteemspecialist büchli draagt dan ook graag bij aan het informeren van alle garagisten in het algemeen en de eco-experten in het bijzonder. tijdens een bijeenkomst i.s.m. traxio eind november 2024 kregen de aanwezige eco-experts een schat aan informatie en werd hun eco-specialisatie daarna grondig getest.
Wat te denken van zichtbare olielekkage bij de turbo van een fiat 500x, zonder dat het oliepeil zakt? de garagist staat voor een raadsel en belt ons voor advies. turbodokter weet raad, want waarschijnlijk is er brandstof of water bij de olie gekomen.
Is dit werkelijk een veelgestelde vraag? nee, om eerlijk te zijn niet. het is meer een vaak gegeven advies: volg de montagehandleidingen heel nauwgezet op. want alleen zo weet u zeker dat een arbeidsintensieve klus als een turboreparatie helemaal per
We kunnen er niet genoeg op wijzen: wordt de auto onvoldoende onderhouden, dan is dat fataal voor de turbo. maar wat is nou de meest ideale interval voor olieservice?
Via een grossier krijgt turbo's hoet een turbo binnen van een audi a6 3.0 tdi uit 2008. de eigenaar van de auto bracht de auto ter reparatie omdat de auto geen vermogen had. de foutcode p2263 geeft aan: "turbocharger boost system performance".
De eigenaar van een volvo xc90 brengt z’n auto naar de garage omdat het vermogen wegvalt. bovendien brandt het storingslampje op het dashboard. aan de hand van de uitgelezen foutcode concludeert de monteur dat het iets te maken heeft met de turbo...
Helaas is een turbo geen eenvoudig onderdeel waaraan je vaststelt ‘hij doet het, of hij doet het niet’. de vragen zijn dan ook niet eenvoudig als aan een turbo iets lijkt te mankeren. maar welke vragen krijgen de experts nu het meest?
Turbo's hoet krijgt een turbo binnen waarvan de wastegate is losgekomen. de garagist meldt dat de auto binnenkwam omdat de auto te weinig vermogen had. logisch, zonder wastegateklep is er weinig meer te af te regelen aan de turbo. een fotoverslag.
Olielekkage in de inlaat? dan zal een afdichting van de turbo wel lek zijn. met dat idee bestelt een garagist een vervangende turbo. al vlug ontdekt men echter dat de turbo nog tiptop in orde is en dat de garagist aan de slag moet met de zuigers...
Een garagist krijgt een opel mokka 1.6 cdti uit 2015 binnen met het verzoek van de eigenaar om iets te doen aan het vermogensverlies. de garagist vermoedt een turbostoring, zeker omdat de foutcodes p2598 en p2599 in de richting van de turbo wijzen.
Natuurlijk hangt het van geval tot geval af, maar een defecte turbo kan in de meeste gevallen gereviseerd worden. dit volgens een productieproces dat u terugvindt op de volgende pagina. revisie is zowel een economische als ecologische oplossing.
Voor een hoger motorvermogen bij een verbrandingsmotor kijken autoconstructeurs naar brandstof, zuurstof en ontbrandingstemperatuur. een turbolader – samengeperste lucht voor de verbranding – is dan heel populair. zeker in tijden van gedownsizede...
Het is belangrijk om bij een turboschade verder te kijken dan alleen de turbo, zodat je zeker weet dat je de werkelijke oorzaak van de turboschade opspoort. dat blijkt eens te meer uit deze casus waarbij de motor van een vw crafter...
Steeds hetzelfde schadebeeld, maar twee keer een andere oorzaak … het lijkt erop dat de combinatie renault 1,5 dci-motor met turbo gevoelig is voor storingen in het vacuümsysteem. een gewaarschuwd mecanicien telt voor twee, daarom delen we dit...