AutobandenPremium

Kwalitatieve bandenopslag garandeert trouwe klanten

Wie banden wil verkopen, kan niet zonder een kwalitatieve bandenopslag. Dat hoeft vandaag geen megagrote investering te vormen, want er is voor ieders beurs een geschikt systeem voorhanden. De kwaliteit van de banden kan er alleen maar van profiteren. Hieronder geven we een overzicht van de verschillende opties voor opslagsystemen.

Bandenopslag
Wie banden wil verkopen, kan niet zonder een kwalitatieve bandenopslag

Klantenbinding

Stockeren van banden wordt vaak als een kost zonder financiële terugwinning beschouwd. Niets is evenwel minder waar, want klanten willen vandaag zo snel mogelijk op weg worden geholpen. Wie niet meteen kan depanneren, wordt onherroepelijk aan de kant geschoven.

"Wie niet meteen kan depanneren, wordt onherroepelijk aan de kant geschoven"

Hoe veilig werken aan hybride- en elektrische voertuigen
26 artikels
Alles over garage werkplaatsinrichtingOntdek ons digitaal magazine over garage werkplaatsinrichting
Lees magazinechevron_right

Daarnaast is kwalitatieve stockage ook voor het opslaan van zomer/winterbanden van belang. Wie daar zelf de ruimte niet voor heeft, maar zijn klanten wel deze service wil aanbieden, moet zich wenden tot bandenhotels. Dat heeft dan weer een impact op de marge die u kan nemen.

Bovendien heeft het zelf aanbieden van deze service als aangenaam gevolg dat u uw klanten sowieso tweemaal per jaar ziet. Velen onder hen maken van dit moment gebruik om meteen andere onderhouds- of reparatietaken door te laten voeren. De omzet vaart er, met andere woorden, langs deze weg wel bij. Slimme bedrijven spelen hier al bij het vastleggen van de bandenwissel op in, zodat het nodige tijdig ingepland kan worden.

Rubber = natuurproduct

Sommigen vragen zich weleens af waarom banden eigenlijk op een kwalitatieve manier gestockeerd moeten worden, want ‘wat kan er nu verkeerd gaan met een band?’ Zeker bij populaire bandenmaten die snel de deur uitgaan wordt het stockeren weleens overgeslagen, of ze worden op een inefficiënte manier gestockeerd, zoals in zeecontainers of via een zelf gefabriceerd rekkensysteem.

Velen vergeten daarbij dat rubber nog altijd het voornaamste bestanddeel is van banden, en dat dit bovendien een natuurlijk product is. Rubber is met andere woorden gevoelig aan de omstandigheden rondom de band.

Tijdens de opslag mogen banden daarom niet worden blootgesteld aan druk, compressie of vervorming. Ook direct contact met de grond en met vocht moet absoluut worden vermeden. Ventileer het magazijn en bescherm de banden zeker tegen zonlicht, ozon of hoge uv-stralen. Hetzelfde geldt voor de oplosmiddelen, brandstoffen, smeermiddelen of chemicaliën die we in ons beroep vaak gebruiken.

Bandenopslag
Tijdens de opslag mogen banden niet worden blootgesteld aan druk, compressie of vervorming

Stapelen

Banden mogen in principe tot maximaal vier stuks op elkaar gestockeerd worden, anders is er risico dat de onderste band gaat vervormen onder het gecumuleerde gewicht. Bij verticale stockage in een bandenrek is de kwaliteit van de bandenligger van cruciaal belang. Als deze te scherp uitgevoerd is, zal er onder druk van het gewicht veel eerder beschadiging optreden aan het loopvlak. Een afgeschuinde ligger zal dit voorkomen. Bandenfabrikanten geven ook aan dat het sowieso aangewezen is om banden regelmatig een kwartslag te draaien bij langdurige opslag om dit soort beschadiging te voorkomen.

Banden stapelen
Banden mogen in principe tot maximaal vier stuks op elkaar gestockeerd worden

Rekken: manueel of elektrisch

Bij de opslagmogelijkheden zien we zeer diverse oplossingen en mogelijkheden. Er zijn vooreerst de standaard bandenrekken, waarbij de rekken vast gemonteerd zijn op de ondergrond en er telkens een tussenruimte is tussen de rijen met rekken. Niet iedereen heeft evenwel de ruimte beschikbaar om dergelijk opzet te huisvesten.

Wie minder plaats ter beschikking heeft, kan gebruikmaken van verrijdbare bandenrekken. Hierbij worden alle rekken tegen elkaar geplaatst zonder tussenruimte, maar ze kunnen wel manueel of elektrisch verplaatst worden, zodat de gebruiker een tussenruimte creëert ter hoogte van de rekken waarin zijn banden zich bevinden. Voor een standaard garage met pakweg tussen de 200 en 600 bandensets, is dit een vaak gebruikte oplossing waarbij meestal voor de manuele optie gekozen wordt.

Voor grotere toepassingen, zoals bandenhotels, zal eerder overgeschakeld worden op de grotere, elektrisch verrijdbare rekken met een zekere hoogte. Wat onderhoud van dergelijke rekken betreft, kunnen we kort zijn: het verwijderen van vuil en vet op de loopwielen en de looprails is in principe al voldoende. Bij de elektrisch aangedreven systemen gelden de standaard onderhoudsregels die ook voor andere elektrische systemen gelden.

Elektrisch aangedreven verrijdbare bandenopslag
Voor grotere toepassingen, zoals bandenhotels, zal eerder overgeschakeld worden op de grotere, elektrisch verrijdbare rekken met een zekere hoogte

Mezzanine of platform

Een interessante optie is om te werken met een mezzanine. Hierbij wordt op een tussenhoogte een werkplatform voorzien, waarbij de gebruiker al wat kleine taken (verpakkingsmateriaal verwijderen, stof en vuil verwijderen, banden klaarleggen ...) kan uitvoeren voor hij de band naar beneden haalt. Zo wordt op een slimme manier extra ruimte gecreëerd.

Bandenopslag mezzanine
Een mezzanine creëert op een slimme manier meer ruimte

Met of zonder velg

Om de montagetijd te beperken, worden banden wel eens op de velg gelaten om ze te stockeren. Zo moeten ze niet meer uitgebalanceerd worden en is de montagetijd om de band terug op de velg te trekken niet langer van toepassing. Op die manier wordt per band toch een aantal minuten tijdwinst geboekt. Uiteraard vergt het stockeren van banden met de velg extra aandacht omwille van het gewicht.

"De wisselende marktsituatie heeft ook een invloed op de bandenrekken"

Hier is evenwel ook de huidige marktsituatie van belang. Vroeger werd uitgegaan van een gewicht van ongeveer 20 kg voor een band met velg. Toen kwam stilaan de opkomst van de SUV, met velgen van makkelijk 18 tot 21 inch, waarop banden van 35 tot 38 inch breed gemonteerd werden. Het totale gewicht van band met velg nam met andere woorden sterk toe.

Vandaag zien we een evolutie in de andere richting, gevoed door de komst van de elektrische wagens. Deze fabrikanten gaan opnieuw uit van dunnere banden. Bovendien zien we dat het leven opnieuw duurder wordt, met stijgende prijzen bij de wagens. Er is dus een zekere kans dat in de nabije toekomst kleinere wagens opnieuw populair worden.

Die wisselende situatie heeft ook een invloed op de bandenrekken: vroeger ging men uit van een bandenligger van pakweg 1.200 mm, vervolgens moest men overschakelen op grotere breedtes om nu opnieuw terug te schakelen. De keuze maken wordt er voor garages met andere woorden niet makkelijker op.

bandenopslag met speciale banden
Een opslagsysteem moet ook rekening houden met de marktsituatie en dus de verschillende gangbare banden

Andere bandentypes

Prijs, aantal bandensets en beschikbare ruimte zijn belangrijke factoren, maar lang niet de enige zaken om rekening mee te houden. Wie bijvoorbeeld ook andere types banden wil stockeren zoals bulldozer- of tractorbanden moet eerder aan andere systemen denken, zoals palletrekken of draagarmsystemen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Sammy Soetaert
Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine