GarageconceptenPremium

knowhow is grootste troef van garageconceptEN

Carprof
Er zijn heel wat verschillende soorten garageconcepten op de markt

Het garagelandschap verandert pijlsnel. Samenwerking en schaalvergroting zijn in uitdagende en onzekere tijden van groot belang om het hoofd boven water te houden. Kunnen garageconcepten een uitweg bieden voor onafhankelijke ondernemingen? 

Wat zijn GARAGECONCEPTen? 

Een garageconcept is een bedrijfsmodel waarbij de onafhankelijke ondernemer wordt ondersteund in een aantal facetten van zijn bedrijfsvoering, in ruil voor bijvoorbeeld een bepaalde bijdrage of afnameverplichting. De onafhankelijke werkplaats kan zich daardoor focussen op zijn corebusiness en gebruikmaken van de ondersteuning en knowhow van het concept.

Door de krachten te bundelen, kunnen de aangesloten bedrijven profiteren van schaalvoordelen en een betere concurrentiepositie krijgen. Tegelijkertijd kunnen ze hun onafhankelijkheid en lokale identiteit (meestal) behouden.

Verzamelde knowhow

Vooral de verzamelde knowhow is een grote troef. Het is allerminst evident om op de hoogte te blijven van alle technische en wettelijke eisen en veranderingen én daarnaast een werkplaats te runnen. 

Garageconcepten zorgen ervoor dat kennis en ervaring op een gestructureerde manier worden gedeeld, zodat de onafhankelijke garages betere producten en diensten kunnen aanbieden aan hun (veeleisende) klanten. 

Garageconcepten zorgen ervoor dat kennis en ervaring op een gestructureerde manier worden gedeeld

premio bandenconcept franchise
 Om een weloverwogen keuze te maken, moet je je eerst afvragen wat je als ondernemer precies zoekt

Soorten garageconcepten 

Er zijn heel wat verschillende soorten concepten. Om een weloverwogen keuze te maken, moet je je eerst afvragen wat je als ondernemer precies zoekt: sommige concepten bieden louter de noodzakelijke ondersteuning en hebben weinig vereisten, andere concepten hebben dan bijvoorbeeld meer verplichtingen als het gaat om de uitstraling van je werkplaats.  

behoud van eigenheid

De verzameling van onafhankelijke garages onder een gezamenlijk label is een conceptvorm die in België veel voorkomt. De garages werken samen met fabrikanten of distributeurs van gereedschappen en voertuigonderdelen.

Aansluiting bij zo'n concept gaat in de meeste gevallen gepaard met behoud van eigenheid. In ruil voor een vaste bijdrage per maand of per jaar, of in ruil voor de afname van een bepaald aantal goederen, krijgt de garage ondersteunende diensten aangeboden.

Die kunnen variëren van het delen van inkoopkanalen en marketingmateriaal tot het aanbieden van gezamenlijke trainingen en ondersteuning op het gebied van technische kennis en bedrijfsvoering.

banden michel concept axial
Bij soft franchise behoudt de garagehouder de uitstraling van zijn firma volledig

Franchisenemers

De garages kunnen ook benaderd worden als franchisenemers. Er zijn wel verschillende gradaties als het gaat om franchiseconcepten. Bij soft franchise behoudt de garagehouder de uitstraling van zijn firma volledig en zijn er niet zo veel regels en verplichtingen.

Bij hard franchise gebeurt het omgekeerde en is de garage of werkplaats onderworpen aan een stuk meer eisen, bijvoorbeeld als het gaat om inkooplocaties of communicatiebeleid. In dat geval zal ook de huisstijl van het concept gebruikt moeten worden en 'verliest' de onderneming zijn eigen uitstraling.

EIGEN INVULLING

Natuurlijk staan daar vaak ook meer voordelen tegenover. Zo kunnen de aangesloten leden mee de vruchten plukken van het sterke imago van het merk, of zijn er grotere inkoopkortingen te versieren. De garageconcepten maken zich sterk dat je in alle gevallen wel steeds onafhankelijk ondernemer blijft. 

Tussen soft en hard franchise zijn er nog heel wat mogelijkheden te vinden. Elk garageconcept is anders en geeft zijn eigen invulling aan de term. 

De keuze is dus helemaal afhankelijk van de verwachtingen van de garagehouder. Wil je gebruikmaken van bepaalde diensten en voor de rest met rust gelaten worden, of wil je echt in het verhaal van een concept stappen en van zoveel mogelijk voordelen gebruikmaken?

Kies voor een concept dat aansluit bij je persoonlijke visie en waar je zelf volledig achter staat. 

auto5 garageconcept fleet service
Kies voor een concept dat aansluit bij je persoonlijke visie en waar je zelf volledig achter staat

MIDDELEN

Door de schaalvergroting die garageconcepten bieden, hebben ze de middelen om studies te organiseren of uitgebreide opleidingen te organiseren.  

Op die manier blijven de lokale ondernemingen op de hoogte van wettelijke en technologische ontwikkelingen, zonder dat ze zelf alles moeten uitzoeken en bijhouden.

Wagens worden immers steeds complexer. Zeker elektrische auto's vereisen specifieke kennis en vaardigheden van monteurs en technici, omdat ze complexe elektrische systemen en batterijen hebben die onderhoud en reparatie nodig kunnen hebben. 

MARKETINGCOMMUNICATIE

Marketingcommunicatie wordt ook voor kleine bedrijven vandaag steeds belangrijker. Een onderneming die bijvoorbeeld geen uitgekiende socialemediastrategie heeft, moet veelal de duimen leggen voor een onderneming die dat wél heeft. 

Ook daarbij biedt de schaalvergroting van garageconcepten dus een voordeel. Het garagebedrijf hoeft niet op eigen houtje alle kennis over marketing en communicatie bijeen te sprokkelen – wat eigenlijk praktisch onmogelijk is –, maar kan handig gebruikmaken van de kennis van het concept. 

Merkspecialisten

Om een betere aftermarketondersteuning van hun product te bekomen, bieden merkspecialisten hun producten en diensten weleens aan onafhankelijke garages aan.

Zo’n concept is een win-winsituatie voor beide partijen, omdat de garagemedewerkers op die manier hun kennis bijschaven en de merkspecialisten er zeker van zijn dat hun product correct wordt geïnstalleerd en gebruikt. 

Ook de veeleisende en kritische klant wordt met conceptaansluiting op zijn wenken bediend. Toch blijkt de zogenaamde ‘formularisering’ voor sommige garagebedrijven een stap te ver. De vrees voor identiteitsverlies en de jaarlijkse financiële bijdragen zijn nochtans ongegronde argumenten.

marketingcommunicatie wordt belangrijker
Marketingcommunicatie wordt ook voor kleine bedrijven vandaag steeds belangrijker

Voordelen

Toetreden tot een garageconcept brengt in een tijd van technologische ontwikkelingen en afnemende onderhoudsbeurten veel voordelen met zich mee. Samenwerking met professionele partners is dan ook essentieel om te groeien in het sterk veranderende automotivelandschap.

Naast technische kennis, marketingondersteuning en een verhoogde herkenbaarheid, biedt een garageconcept in de eerste plaats een totaaloplossing aan. Zo kunnen of moeten medewerkers bijvoorbeeld gespecialiseerde opleidingen volgen, en krijgen ze in veel gevallen toegang tot een uitgebreide kennisbank.

Samenwerking met professionele partners is essentieel om te groeien in het sterk veranderende automotivelandschap

Het gaat er uiteindelijk om de garage toegang te verlenen tot diensten waarmee ze zich kan professionaliseren en diversifiëren én waarmee de rentabiliteit kan worden opgedreven.

bosch car service hard franchise
Een garageconcept biedt in de eerste plaats een totaaloplossing aan

Nadelen

Veel Belgische garagisten zijn gesteld op hun onafhankelijkheid en staan soms weigerachtig tegenover een concept. Door ontwikkelingen in de automotivebranche passen veel garages hun visie evenwel aan, waardoor garageconcepten populairder worden.

In het gros van de gevallen worden de eigenheid en uitstraling van een zaak gerespecteerd en hebben eigenaren inspraak bij beslissingen waardoor het argument tot eigenheidsverlies amper nog van toepassing is.

De verplichte bijdrage of minimumafname of -omzet kunnen gezien worden als een nadeel, maar de gunstige return on investment en opbouw van standvastige relaties met leveranciers weerleggen die nadelige argumenten, en maken duidelijk dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

Klik hier voor onze online special met een uitgebreid en gedetailleerd overzicht van alle garageconcepten in België

Overzicht garageconcepten

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Florus Tack

Meer weten over

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine