HET HOE EN WAAROM VAN GARAGECONCEPTEN
De noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is in de automotivewereld onomkeerbaar. Garageconcepten bieden het ideale platform hiertoe en maken het voor de onafhankelijke garage mogelijk zich op hetzelfde niveau als de dealer te profileren. Wat zijn garageconcepten precies en wat bestaat er al? Een overzicht.
Wat is een GARAGECONCEPT?
Een garageconcept is een werkplaatsformule waarbij de onafhankelijke garage wordt ondersteund in een aantal facetten van zijn bedrijfsvoering. De garage bouwt zijn activiteiten uit en maakt daarbij handig gebruik van de ondersteuning en knowhow van de partij die het concept aanbiedt.
Een traditioneel garageconcept berust op garagebedrijven die zich aan bepaalde criteria houden om iets terug te krijgen van de aanbieder, of het nu gaat om prijskortingen, technische ondersteuning of marketing. De garage wordt opgenomen in een netwerk van goed opgeleide en gekwalificeerde technici. De samenwerking tussen onafhankelijke garagehouders en sterke partners bewerkstelligt bovendien een blijvende aansluiting op een steeds veranderende markt.
Om een betere aftermarketondersteuning van hun product te bekomen, bieden merkspecialisten hun producten en diensten weleens aan onafhankelijke garages aan
Soorten garageconcepten
Wie aansluiting zoekt, kan het best eerst bepalen in welke mate men ondersteuning wenst en in hoeverre men zijn eigenheid wil behouden. De Belgische conceptmarkt kan grotendeels onderverdeeld worden in drie soorten concepten:
Concept van fabrikant, leverancier of grossier
De verzameling van onafhankelijke garages onder een gezamenlijk label is een conceptvorm die in België veel voorkomt. De garages worden hierbij meestal verenigd door fabrikanten, leveranciers of distributeurs van gereedschappen en voertuigonderdelen. Aansluiting bij zo'n concept gaat in de meeste gevallen gepaard met behoud van eigenheid. In ruil voor een maandelijkse bijdrage krijgt de garage ondersteunende diensten aangeboden zoals trainingen en deskundige opleidingen.
Franchiseconcept
De garages worden benaderd als franchisenemers. De garage is hierbij niet langer volledig onafhankelijk, maar heeft de plicht, en daardoor ook het recht, om de vormgeving van de franchisegever te gebruiken. Technische bijstand en marketingondersteuning zijn in het concept ingesloten.
Merkspecialisten
Om een betere aftermarketondersteuning van hun product te bekomen, bieden merkspecialisten hun producten en diensten weleens aan onafhankelijke garages aan. Zo’n concept is een win-winsituatie voor beide partijen, omdat de garagemedewerkers op die manier hun kennis bijschaven en de merkspecialisten er zeker van zijn dat hun product correct wordt geïnstalleerd en gebruikt.

‘FORMULARISERING’ een stap te ver?
Ook de veeleisende en kritische klant wordt met conceptaansluiting op zijn wenken bediend. Toch blijkt de zogenaamde ‘formularisering’ voor sommige garagebedrijven een stap te ver. De vrees voor identiteitsverlies en de jaarlijkse financiële bijdragen zijn nochtans ongegronde argumenten.
Voordelen
Toetreden tot een garageconcept brengt in een tijd van technologische ontwikkelingen en afnemende onderhoudsbeurten veel voordelen met zich mee. Samenwerking met professionele partners is dan ook essentieel om te groeien in het sterk veranderende automotivelandschap. Naast technische kennis, marketingondersteuning en een verhoogde herkenbaarheid, biedt een garageconcept in de eerste plaats een totaaloplossing aan. Zo kunnen of moeten medewerkers bijvoorbeeld gespecialiseerde opleidingen volgen, en krijgen ze in veel gevallen toegang tot een uitgebreide kennisbank.
Samenwerking met professionele partners is essentieel om te groeien in het sterk veranderende automotivelandschap
Het gaat er uiteindelijk om de garage toegang te verlenen tot diensten waarmee ze zich kan professionaliseren en diversifiëren én waarmee de rentabiliteit kan worden opgedreven .
Nadelen
Belgische garagisten zijn gesteld op hun onafhankelijkheid en staan soms weigerachtig tegenover een concept. Door ontwikkelingen in de automotivebranche passen veel garages hun visie echter aan, waardoor garageconcepten populairder worden. In veel gevallen wordt de eigenheid van een zaak gerespecteerd en hebben eigenaren inspraak bij beslissingen waardoor het argument tot eigenheidsverlies amper nog van toepassing is.
Ook het betalen van een maandelijkse bijdrage en de verplichting tot het draaien van een minimumomzet zijn voorwaarden die vaak als een nadeel worden gezien bij aansluiting. De gunstige return on investment en opbouw van standvastige relaties met leveranciers weerleggen die nadelige argumenten en maken duidelijk dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

GARAGECONCEPTEN IN BELGIë
Ons land telt al heel wat garageconcepten. We geven hierbij een niet-exhaustief overzicht van het aanbod.