GarageconceptenPremium

Waarom aansluiten bij een garageconcept?

Steeds meer formules met lage instapdrempel

AutoCrew en Bosch Car Service
Steeds meer aanbieders van garageconcepten diversifiëren hierin, om zo verschillende typen autobedrijven én doelgroepen te kunnen bedienen. Bijvoorbeeld: een meer toegankelijke en een premium formule (foto: Bosch Group)

In het licht van de toenemende elektrificatie, digitalisering en de strengere regelgeving staan met name de kleinere garagehouders voor de keuze: aansluiten bij een garageconcept, of niet. De snel evoluerende automotivesector maakt het voor velen in elk geval moeilijk om nog te overleven zonder ondersteuning. Aansluiting zoeken bij een garageconcept kan dus een noodzakelijke, maar tegelijkertijd ook slimme stap zijn om competitief te blijven. Daarnaast bieden steeds meer aanbieders formules met een lagere instapdrempel.

Een netwerk voor en door garagebedrijven

Binnen het bedrijfsmodel van een garageconcept worden onafhankelijke ondernemers ondersteund in een aantal facetten van hun bedrijfsvoering, in ruil voor bijvoorbeeld een bepaalde bijdrage of een afnameverplichting.

Garageconcepten zijn erop gericht om autobedrijven te ontzorgen in hun dagelijkse werking en hen te professionaliseren in hun bedrijfspraktijken. Hiervoor kunnen garageformules een schat aan vakspecifieke kennis en vooruitstrevende diensten aanreiken.

Elk autobedrijf komt via een garageconcept terecht in een breed informatienetwerk, waarin het zelf ook een cruciale schakel vormt. Door samen te werken met zowel de organisatie en partners als met andere leden, kan er snel ingespeeld worden op de hedendaagse noden van de automarkt.

Deze samenwerkingskracht resulteert in een ketting van kwalitatieve en betrouwbare ondernemingen die toekomstbestendig zijn. Deze troef kan elke garage vervolgens onafhankelijk uitspelen op lokaal vlak.

Allround ondersteuningsfaciliteiten

Hoewel sommige garagehouders vrezen dat intekenen op een garageconcept eigenheidsverlies of een beperking van de bedrijfsvoering betekent, kunnen garageconcepten zorgen voor een gunstige return on investment. Afhankelijk van de voorwaarden kunnen garagebedrijven in meer of mindere mate hun eigen route blijven volgen.

Zo blijft een garageconcept voornamelijk een ondersteunende dienst, die onafhankelijke partijen helpt om hun concurrentiepositie op de markt te versterken aan de hand van verschillende resources.

Up-to-date technische hulpverlening

Het staat als een paal boven water dat de automotivesector een grote verandering ondergaat. Om onafhankelijke garagehouders een helpende hand te bieden op het vlak van vernieuwende reparatie- en onderhoudstechnieken, voorzien garageconcepten een brede technische bijstand.

Terwijl een exclusief ledenplatform garagebedrijven op de hoogte brengt van de nieuwste wettelijke en technische ontwikkelingen, geeft een up-to-date database hen toegang tot specifieke gegevens, schema’s en instructies.

Als de technische bibliotheek geen concrete oplossing biedt voor een bepaald autoprobleem, ondersteunen de meeste garageformules hun leden via geavanceerde diagnose op afstand. Met deze innovatieve service kunnen technische experts op afstand helpen het probleem op te lossen. Voor urgente zaken of vragen is er ook steeds een technische helpdesk beschikbaar, waar conceptleden in rechtstreeks contact staan met experts.

Marketing als boost voor visibiliteit en werving

Het belang van een goede marketingcommunicatie groeit. Om de positieve reputatie en online vindbaarheid van autobedrijven te verhogen, bieden garageconcepten een breed gamma van marketingdiensten aan – overzichtelijke websites, onlinereviews, herkenbaar promomateriaal, sociale media ... Deze hulpmiddelen verhogen de visibiliteit van het garagebedrijf aanzienlijk, met een grotere klantenbinding als gevolg.

Point s
(foto: Point S)
Qualitygarage
Bij aansluiting bij een concept geniet de garage door middel van banners en ander promomateriaal mee van de naamsbekendheid van het merk (foto: Qualitygarage)
Midas
(foto: Midas)

Sommige formules helpen garages bij de rekrutering van nieuwe werknemers, door eigen vacatureplatformen op te starten of in zee te gaan met bestaande wervingswebsites. Hiermee kunnen ze de auto-industrie het nodige duwtje in de rug geven.

Garageconcepten kunnen helpen bij het aantrekken van nieuwe werkkrachten

Innovatieve services met unieke voordelen

Als lid van een garageformule kunnen autobedrijven genieten van diverse diensten die unieke voordelen met zich meebrengen, zonder extra verplichtingen. Dankzij de samenwerking met fabrikanten, leveranciers of distributeurs van gereedschappen en voertuigonderdelen wordt een directe doorgang gecreëerd naar centrale inkoopkanalen. Via deze voordelige weg kan de contributie van garagebedrijven eenvoudig terugverdiend worden.

Garageconcepten gaan ook steeds vaker op zoek naar vernieuwende oplossingen, waar garagebedrijven zelf veelal niet aan denken. Deze out-of-the-box- en toekomstgerichte aanpak resulteert in kansen die niet alleen de rendabiliteit van het bedrijf omhoog krikken, maar ook de service naar eindklanten toe verbeteren.

Dergelijke diensten omvatten topics zoals Europese pechhulp, tweedehandsvoertuigen, vervangwagens, verlengde garanties, samenwerkingen met leasemaatschappijen etc.

Erkende certificaten voor EV’s en duurzaamheid

Om de kennisoverdracht tussen concepten en bedrijven nog beter tot stand te brengen, organiseren garageformules regelmatig technische opleidingen. Zo kunnen conceptleden zich verder verdiepen in vakspecifieke thema’s.

Alliance Automotive Group
Sommige aanbieders van garageconcepten voorzien voor garagemedewerkers een onlinetrainingsplatform dat hen toelaat om hun kennis op diverse vlakken op peil te houden wanneer dit hen het beste uitkomt (foto: Alliance Automotive Group)

Om op de hoogte te blijven van de recente ontwikkelingen in de markt, zijn autobedrijven als lid zelfs in vele gevallen verplicht om een aantal trainingen per jaar te volgen. Als tegemoetkoming wordt hun opgedane vakspecifieke kennis erkend in de vorm van een officieel certificaat.

De elektrificatie en verduurzaming van het wagenpark zijn actuele thema’s die binnen dit aspect steeds meer aan belang winnen. Door garages voorop te laten lopen in kennis van reparatie- en onderhoudsmethoden voor EV’s, wordt de drempelvrees verminderd en kunnen ze gericht te werk gaan voor de eindklant.

Ook het behalen van een duurzaamheidscertificaat kan grote vruchten afwerpen, aangezien dit belangrijker wordt in wettelijke normen en voor zakelijke klanten.

Veelzijdige conceptenmarkt brengt diversificatie

De markt van de garageconcepten diversifieert volop. Universele garageconcepten combineren een multimerkenstrategie met een breed servicepakket. Merkgerichte formules hanteren een uitgebreide dienstverlening op dealerniveau, maar dan zonder harde verplichtingen. Daarnaast bestaat er ook een hele reeks aan gespecialiseerde garageconcepten die zich in het bijzonder richten op bijvoorbeeld smeermiddelen, autoglas, bandenmontage, carrosserie, autolak ...

Dankzij de veelzijdige conceptenmarkt gaan garagehouders steeds vaker op zoek naar diversificatie. Zo worden ‘full’ garageconcepten steeds vaker uitgebreid of gecombineerd met gespecialiseerde ‘light’ boosters en formules. Op die manier kan een garage zijn productgamma en dienstverlening verder uitbreiden en de stap zetten naar een onestopshop.

Situatie en evoluties in België

Hoewel de conceptenmarkt bij onze noorderburen in Nederland stilaan zijn hoogtepunt bereikt, zijn de kaarten voor België nog lang niet geschud.

Zo zijn er in België slechts vijf universele garageconcepten die de ‘landelijke dekkingsgrens’ van 80 vestigingen overschrijden.

Garageconcepten in België

Terwijl de gekende concepten zich standvastig blijven ontwikkelen, duiken er ook steeds nieuwe concepten op die zich gaan onderscheiden in bijvoorbeeld elektrificatie of digitalisering.

Het open speelveld raakt bovendien steeds meer gevuld door onafhankelijke garages die toch overtuigd raken van de veiligheid en zekerheid die garageformules bieden binnen de snel evoluerende en uitdagende automarkt.

Daarnaast zorgt de consolidatie van bepaalde merkdealers voor extra potentiële leden. Als gevolg van de strengere eisen van importeurs, besluiten veel (ex-)dealers zich aan te sluiten bij een garageconcept waar de investeringen lager zijn en de controle minder intensief is.

Naast de particuliere en zakelijke markt zorgt ook leasing voor een veelbelovend vermogen binnen de conceptenmarkt. Zo kunnen partnerships met leasingmaatschappijen een aanzienlijke volumewinst voortbrengen voor garageformules en hun leden.

De markt ligt met andere woorden nog open en de komende jaren wordt er dus een sterke expansie verwacht in het aantal garageconcepten en hun vestigingen.

Slechts 28% van de garagehouders in België werkt met een garageconcept
AUMACON – onafhankelijk kenniscentrum voor de mobiliteitssector (gevestigd in Leiden, Nederland) – presenteerde onlangs een Top 25 van garageconcepten in België. Het onderzoek dat hieraan voorafging, legde onder meer de volgende marktpenetraties bloot: Frankrijk: 65%, Nederland: 62%, Duitsland: 55%. België blijkt wat achter te blijven: slechts 28% van de onafhankelijke garages in ons land is aangesloten bij een garageconcept. Op dit vlak ligt dus nog veel potentieel.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Michiel De Mylle

Meer weten over

Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Waarom steeds meer garagehouders kiezen voor een garageconcept

Garageconcepten worden steeds relevanter in belgië. binnen de snel evoluerende en uitdagende automarkt bieden dergelijke garageformules niet alleen de nodige zekerheid voor onafhankelijke spelers, maar brengen ze ook tal van voordelen met zich mee...

Het hoe en waarom van garageconcepten

De noodzaak tot samenwerking en schaalvergroting is in de automotivewereld onomkeerbaar. garageconcepten bieden het ideale platform hiertoe en maken het voor de onafhankelijke garage mogelijk zich op hetzelfde niveau als de dealer te profileren. wat zijn garageconcepten precies en wat bestaat er al? een overzicht.

Welke voordelen bieden garageconcepten?

Het garagelandschap verandert pijlsnel. samenwerking en schaalvergroting zijn in uitdagende en onzekere tijden van groot belang om het hoofd boven water te houden. kunnen garageconcepten een uitweg bieden voor onafhankelijke ondernemingen?

Automotive shift werkt werkplaatsconceptualisering in de hand

Disruptieve ontwikkelingen zoals elektrificatie, digitalisering, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten, veranderen de automotivesector in een ongekend snel tempo. het credo eten of gegeten worden is vandaag dan ook actueler dan ooit in de autobranche en steeds meer onafhankelijke herstellers schikken zich bijgevolg almaar vaker naar de wet van de grote getallen. conceptgarages zien derhalve massaal het licht en bieden onafhankelijke garages houvast in onzekere tijden. carfix ontwart in dit artikel alvast het kluwen aan garage­formules en schetst een stand van zaken.

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine