Zonen en dochter aan zet bij Carrosserie Vrints
Familieverhaal in Essen groeit verder, samen met Qualitycarrosserie

Sinds 2019 staan Jeroen, Lucas & Ellen Vrints aan het roer van familiebedrijf Carrosserie Vrints (Essen). Vader Jos en moeder Greet zijn nog vaak in de zaak te vinden, maar laten hun zonen en dochter alle vrijheid. Vrijheid die de drie zaakvoerders nog steeds hoog in het vaandel dragen, ook na hun toetreding tot Qualitycarrosserie. "We waren op zoek naar een goede partner die niet kijkt op een extra inspanning en met ons mee wil groeien. Qualitycarrosserie maakt ons als bedrijf sterker."
Dealer wordt carrosserie met tweede generatie
Het verhaal van Carrosserie Vrints begint met vader Jos Vrints, die samen met zijn vrouw Greet in 1979 een Mazda-dealership opent. Van bij het begin staat de liefde voor auto's én het vak centraal. Dat, in combinatie met hard werken natuurlijk. In 1990 besluiten Jos en Greet een nieuwe richting in te slaan, waarbij het bedrijf zich specialiseert in carrosserieherstellingen.
Ondertussen zijn zonen Jeroen en Lucas al op hun jonge leeftijd in het atelier te vinden. Ook zij zijn gebeten door de automicrobe en leren al sleutelend aan hun eigen oldtimers alle kneepjes van het vak. Het is dan ook geen verrassing als ze in 2004 (Jeroen) en 2011 (Lucas) het bedrijf vervoegen.
Ook dochter Ellen geraakt betrokken bij het carrosseriebedrijf. Dat gebeurt voor het eerst als Carrosserie Vrints een nieuw bedrijfsgebouw wil op de Postbaan te Essen. Ellen, architecte van opleiding, ontwerpt zelf het gebouw. Haar visie geeft het pand een eigen identiteit, waardoor het een echt uithangbord wordt voor de zaak. In 2013 is de nieuwbouw gerealiseerd. Een zestal jaar later waagt ook de dochter dan de sprong en zorgt ze voor een volmaakte opvolging door de tweede generatie Vrints.
"Drie verschillende karakters die elkaar aanvullen"

"We zijn drie verschillende karakters, waardoor we elkaar wel heel hard aanvullen", klinkt het bij de kinderen van Jos Vrints. "Jeroen en Lucas combineren samen de leiding van de werkplaats. In het kantoorgedeelte is Ellen te vinden; zij zorgt dat alle administratie op punt staat en doet ook de eerste expertises op schadegevallen."
Familiaal
"Samen willen we voortzetten wat onze ouders begonnen", vult Ellen Vrints aan. "Een carrosserie met aandacht voor kwaliteit, klantgerichtheid en familiale waarden. We zijn trots op de realisaties van onze ouders en doen er alles aan om een mooi hoofdstuk aan het familieverhaal toe te voegen."
Met broers en zus die goed op elkaar afgestemd zijn, hangt er bij Carrosserie Vrints een warme, familiale sfeer.
"Klanten hebben altijd meteen contact met Ellen of mij", weet Jeroen Vrints. "Die korte lijn maakt dat we altijd een goede voorbereiding kunnen maken en dat ook de planning doordacht kan gebeuren. Die persoonlijke aanpak, mét oog voor detail, maakt dat klanten zich meteen op hun gemak voelen. De grote glaspartijen tussen receptie en werkplaats – een directe visuele connectie van de hand van Ellen – zorgt er bovendien voor dat het klantenvertrouwen nog versterkt wordt."

Groeien met Qualitycarrosserie

Carrosserie Vrints groeide stevig, de laatste vijf jaar goed voor een ruime verdubbeling van de omzet. Om die groei te ondersteunen, gingen de broers en zus op zoek naar ondersteuning.
"We waren op zoek naar een goede partner die niet kijkt op een extra inspanning en met ons mee wil groeien. Toen kwam via leverancier LKQ het concept Qualitycarrosserie op onze radar. Sinds begin 2025 zijn we trots lid van dat netwerk van carrosserieherstellers die dezelfde kwaliteitsnormen en waarden delen. Via de Q Connect-app staan we bovendien in nauw contact met dit netwerk, waardoor we eenvoudig kennis en ervaringen kunnen uitwisselen."
"De samenwerking is nauw en zeer waardevol. We merken daarbij dat niets te veel gevraagd is, wat ons extra vertrouwen geeft in deze samenwerking. Daarnaast ondersteunt Qualitycarrosserie ons ook op vlak van marketing, een belangrijk onderdeel waar wij zelf minder tijd voor hebben. Bovendien denken zij mee na over een aankoopcentrale, waardoor wij bij verschillende diensten – zoals afvalverwerking en Bancontact – gunstigere voorwaarden hebben kunnen verkrijgen."
"Qualitycarrosserie maakt ons als bedrijf sterker"
"Ook kwam er al een consultant langs om een uitgebreide analyse te maken van ons bedrijf. Hij is daarbij vertrokken vanuit onze cijfers en heeft vervolgens zowel de werkplaats als het kantoor grondig onder de loep genomen. Dankzij deze inzichten kunnen wij onze processen efficiënter inrichten, onze werking beter opvolgen en onze klanten nog gerichter van dienst kunnen zijn."
"Wij werken aan alle merken maar kunnen niet van elk merk de diagnoseapparatuur aanschaffen. Hiervoor is LKQ Support een enorme meerwaarde: dankzij hun technische experts staan wij er niet alleen voor bij uitdagende diagnoses en complexe herstellingen. Daarnaast hebben wij via LKQ ook toegang tot ALLDATA, een digitale technische bibliotheek met uitgebreide documentatie en info, zodat wij elk voertuig correct en volgens de voorschriften kunnen herstellen. Qualitycarrosserie maakt ons als bedrijf echt wel sterker."
"Qualitycarrosserie en carrossiers hebben elkaar nodig"
"Wat meteen opviel bij Carrosserie Vrints, was hun 'drive', hun wil om te groeien en daarin te investeren", weet Qualitycarrosserie-manager Vincent De Clerck. "Op dat vlak hebben we elkaar snel gevonden. Wij hebben als concept ook de koetswerkherstelbedrijven nodig. Niet enkel als leden, maar ook om te kunnen detecteren waar hun noden zitten. Waar ligt een carrossier wakker van? Vervolgens bieden we hen de tools aan om zich klaar te stomen voor de toekomst. Binnen een kader bieden we technische ondersteuning maar ook hulp bij marketing, aankopen én nieuwe commerciële kansen. De carrossier blijft wel altijd de eigen baas. De support die wij aanbieden is het 'menu' waaruit de leden op maat hun eigen programma kunnen samenstellen. Op vandaag wordt dat heel hard geapprecieerd door onze 46 leden."

Modern en duurzaam carrosseriebedrijf
Atelieruitrusting
Bij het carrosseriebedrijf in Essen zijn ze overtuigd dat kwaliteit begint bij een goed uitgeruste en doordacht ingerichte werkplaats.
"Ons atelier is ontworpen met de noden van vandaag én morgen in het achterhoofd: efficiëntie, duurzaamheid en transparantie staan centraal. Wat onze werkplaats uniek maakt, is de lichte en open inrichting. Dankzij grote glaspartijen valt er veel natuurlijk licht binnen, wat niet alleen het werkcomfort verhoogt maar ook bijdraagt aan een precieze afwerking."
Carrosserie Vrints beschikt over een moderne, goed uitgerust werkplaats met o.a.:
- een wieluitlijnbrug;
- twee demontage- en montagezones;
- een richtzone;
- vier smart-repair(voorbereidings)zones;
- een aparte zone voor zwaardere voertuigen (bussen, mobilhomes en vrachtwagens);
- een spuitcabine met verflab uitgerust met Moonwalk (PPG);
- een eigen wasstraat;
- een ADAS-kalibratietoestel van Mahle.


Spuitafdelingsverantwoordelijke en zaakvoerder Lucas is lovend over zijn Moonwalk-systeem. "Met Moonwalk hebben we een digitaal, geautomatiseerd verfmengsysteem. Dat scheelt al snel ettelijke uren per maand. Het automatische proces is zeer nauwkeurig en maakt het mogelijk om het verflabo proper te houden. Bovendien wordt met Moonwalk verfverspilling geminimaliseerd."
Oog voor mens en milieu
Het beperken van de verfverspilling brengt ons naadloos bij de duurzaamheidsinspanningen van Carrosserie Vrints.
"Ons volledige atelier is ontworpen volgens de strengste milieunormen. Wij investeerden onder meer in een regenwaterput van 20.000 liter, zonnepanelen op het dak en een polybetonnen parking die volledig afwatert naar een olie- en vetafscheider. Naast vervangwagens stellen wij ook elektrische fietsen ter beschikking."
Maar duurzaamheid gaat bij het herstelbedrijf uit Essen nog verder dan het gebouw.
"Waar mogelijk kiezen we voor het herstel van onderdelen in plaats van vervanging. Dit vergt meer vakmanschap en tijd maar het bespaart niet alleen kosten voor de klant, het vermindert ook afval en de nood aan nieuwe productie. Daarnaast gaan we ook actief op zoek naar kwalitatieve tweedehandsonderdelen, zeker wanneer dit een interessante oplossing biedt voor de klant. Door hergebruik te stimuleren, dragen we bij aan een circulaire economie."

Topkwaliteit in een goede omgeving

Carrosserie Vrints werkt met zes voltijdse medewerkers in de werkplaats.
"Wij hechten veel waarde aan inzet en loyaliteit en zorgen er daarom voor dat onze medewerkers in de beste werkomstandigheden kunnen werken. Ook een goede werksfeer vinden wij heel belangrijk: alleen in een omgeving waar iedereen zich goed voelt, kan men topkwaliteit afleveren. We beschikken over een aantal ervaren medewerkers. Onlangs ging een collega met pensioen na maar liefst 43 jaar dienstjaren bij ons. Hij zal gemist worden, maar hij heeft in zijn laatste werkjaren wel zijn kennis en kunde kunnen overdragen op de jonge generatie. Het doet goed om te zien dat zij nu hun verantwoordelijkheid opnemen en zich toeleggen op hun nieuwe taken."
"Onlangs zijn er ook twee nieuwe medewerkers gestart die wij intern opleiden, aangevuld met opleidingen via de LKQ Academy. We zetten in op die opleidingen omdat zo kennis en vakmanschap blijvend worden doorgegeven. Onze medewerkers hebben bijvoorbeeld allemaal de opleiding HEV2 gevolgd."
Zaakvoerders Jeroen en Lucas staan nog dagelijks mee in het atelier en werken samen met het team aan de voertuigen. Op die manier staan ze dicht bij het team.

De volgende stap
Met drie ambitieuze, op elkaar ingespeelde familiale zaakvoerders beschikt Carrosserie Vrints over een unieke combinatie. Wat is dan hun volgende stap?
"Met het oog op de toekomst hebben wij plannen om verder uit te breiden. Achter ons gebouw beschikken wij nog over 2.000 m² industriegrond. De eerste stap in die uitbreiding wordt de bouw van een extra spuitcabine, waarmee we onze capaciteit vergroten en onze klanten nog sneller kunnen bedienen. Het fijne is dat uit de analyse en optimalisering van het bedrijf ook blijkt dat die uitbreiding en investering kan én mag. Zo groeien wij op een gezonde en doordachte manier verder, steeds met oog voor kwaliteit en service."