Auto rijtestenPremium

Stroomauto voor een breder publiek

Rijtest MG MG5 Electric Long Range

Ook de MG5 Electric, het vierde model in de MG-line-up, baseert zich op een bestaand platform. Als 's werelds eerste elektrische stationwagen doet hij bijgevolg geen beroep op EV-specifieke MSP-architectuur; het Modular Scalable Platform dat China's grootste autobouwer SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation) onlangs onthulde. De eerste, op MSP-architectuur gebaseerde MG wordt dus de in aantocht zijnde MG4 Electric hatchback. Of de bestaande basisstructuur de rijkwaliteiten van de MG5 Electric negatief beïnvloedt? Beslist niet. Deze volledig elektrische break rijdt zelfs aangenamer dan vele elektrische SUV's die wel een EV-specifieke platformstructuur bezigen.

Rijtest MG MG5 Electric Long Range

In afwachting van de weldra voorgereden MG4 Electric hatchback bestaat het MG-gamma intussen uit de MG EHS PHEV, de gemoderniseerde MG ZS EV, de MG Marvel R Electric en de MG5 Electric, de eerste volledig elektrische stationwagen op de markt. Een gamma dat niet enkel de elektro-intenties van MG illustreert. Want, zo bewijst deze MG5-kennismaking, MG wil niet enkel de elektromagnetisch-propulsieve autotechnologie propaganderen. MG wil die elektrische mobiliteit bovendien toegankelijk maken voor een breder publiek.

Nog enigszins betaalbaar en met EV-modellen die uiteenlopende klantbehoeften invulling bieden. Want niet iedereen loopt warm voor een elektrische SUV. Het mag zelfs verbazen dat een aantal door elektromobiliteit begeesterde constructeurs dat niet schijnen te beseffen. Dat er veel autogebruikers zijn die een elektrische break met 1.400 liter aan bagageruimte verkiezen boven een qua laadvolume vergelijkbare SUV. Een SUV die ongetwijfeld duurder uitvalt en op het vlak van rijdynamica al vlug het onderspit moet delven tegen een met lager zwaartepunt gezegende break.

MG MG5 Electric Long Range 1
Met deze MG5 hoopt MG de elektromagnetisch-propulsieve autotechnologie toegankelijker te maken voor een breder publiek

MG5 modelnaam & (onrechtstreekse) concurrenten

Terwijl Europese constructeurs minder geïnteresseerd blijken in de allerkleinste automodellen en breaks, commercialiseert SAIC Motor in China de Roewe (woordvervorming van Rover). Dat model werd grondig gemoderniseerd en is in Europa enkel als elektrische variant te koop. Niet als een Roewe, wel als MG5 Electric, omdat het Chinese SAIC-moederbedrijf in Europa MG als merknaam gebruikt.

Als 's werelds eerste elektrische break zet die MG5 zich buiten concurrentie. Naar elektrische aandrijving, praktische ingesteldheid en prijsstelling toe, kunnen we echter niet voorbij aan de SsangYong Korando e-motion, de Cupra Born (110 kW/45 kWh) of de – stalgenoot maar wel minder bagageruimte schenkende – MG ZS EV (Standard Range). De Korando is wel iets duurder, biedt wat meer actieradius, verbruikt wat minder stroom en is trager bij snellading. De Cupra is duurder, heeft minder actieradius, verbruikt minder stroom en kan sneller (snel)laden. De MG ZS EV kost minder, heeft een vergelijkbare actieradius en dito stroomverbruik maar is ook langzamer in de gelijkstroom-snellading.

MG MG5 Electric Long Range 2
Niet iedereen loopt warm voor een elektrische SUV en het mag dus verbazen dat andere, door elektromobiliteit begeesterde constructeurs niet willen beseffen dat veel autogebruikers een elektrische break met 1.400 liter aan bagageruimte verkiezen boven een qua laadvolume vergelijkbare SUV

Standard LPF- & Long Range NMC-batterij

De MG5 Electric is leverbaar met keuze uit twee batterijvarianten. Onze Long Range-testversie is voorzien van een 61,1kWh-batterij, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een e-motor van 115 kW (156 pk) en 280Nm-koppel. Een tweede versie met 50,3kWh-batterij (Standard Range) en een e-motor van 130 kW (177 pk) en 280 Nm volgt later.

Beide batterijen hebben – ondanks hun verschil in capaciteit – identieke buitenafmetingen. De capaciteitsverschillen moeten dus gezocht in verschillende chemische samenstellingen. De 50,3kWh-batterij van de standaardversie is een lithium-ijzer-fosfaatbatterij (LPF) met geringere energiedichtheid. Dergelijke LPF-batterij kan sneller energie leveren (is dat de reden waarom met een straffere 177 pk e-motor gecombineerd wordt dan de 156 pk e-motor met de Long Range batterij?). Belangrijk is nog dat een LPF-batterij, om veilig te kunnen werken, minder complex is te koelen en op te warmen.

De in onze testwagen gemonteerde NMC of lithium-nikkel-magnesium-kobaltbatterij heeft een hogere energiedichtheid en kan beter presteren bij lage temperaturen.

MG MG5 Electric Long Range 3
Onze Long Range-testversie is voorzien van een 61,1kWh-batterij, waarbij de voorwielen worden aangedreven door een e-motor van 115 kW (156 pk) en 280 Nm koppel en de NMC of lithium-nikkel-magnesium-kobaltbatterij niet enkel een hogere energiedichtheid heeft maar bovendien beter presteert bij lage temperaturen

Comfort & Luxury

Zowel de Standard- als Long Range-modellen worden uitgerust met een 3-fasige boordlader voor AC-lading en dit met een maximum vermogen tot 11 kW. Voor verdere laadinfo: zie de technische fiche onderaan.

Naast twee batterijvarianten laat MG de keuze uit evenveel uitrustingsniveaus: Comfort en Luxury. De Comfort-uitrusting bevat al airco met inbegrip van PM2.5-luchtfiltering, een 7" digitaal cluster, een 7" multifunctioneel en met leder afgewerkt stuurwiel, verwarmbare voorstoelen, ledverlichting in koplampen en achterlichten, parkeerhulp en keyless entry. De Luxury-uitvoering vult die rijke standaardvoorziening aan met automatische klimaatregeling, 360-graden parkeercamera, elektrisch verstelbare bestuurderstoel en kunstlederen stoelbekleding.

MG ISMART LITE
De MG5 Electric wordt standaard voorzien van MG iSMART Lite, een up-to-date connectiviteitssysteem. Dat systeem wordt gecontroleerd via een 10,25" aanraakscherm en geeft toegang tot navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, bluetooth, USB-poorten en DAB+. Het voorziet ook in connectie met de smartphoneapp waarmee uiteenlopende voertuigfuncties op afstand te bedienen zijn.

MG-Pilot voorziet in negen intelligente (ADAS-)rijhulpsystemen waarvan Adaptive Cruise Control, Front Collision Warning met Automatic Emergency Braking, Lane Keep Assistance en Traffic Jam Assistance tot de standaarduitrusting behoren.

MG MG5 Electric Long Range 4
MG kondigt smart-drivingvoorzieningen aan die het vooruitzicht geven op autonoom rijden. Zie maar naar het 'PixelPoint Cloud Comprehensive Environmental Mapping' ofwel de PP-CEM-systematiek

Gesmaakte koetswerkvorm

Waarom SAIC de MG5 Electric naar Europa haalt? Het break-koetswerk verklaart veel. Want – voor het eerst en "eindelijk" zullen de fans van stationwagens zuchten – betreft het hier geen zoveelste geëlektrificeerde SUV. Wel een middelgrote break die naar afmetingen en koffervolume te vergelijken is met de in onze contreien gesmaakte Toyota Corolla Touring Sports en Opel Astra Sports Tourer of de reuzepopulaire Peugeot 308 SW. Auto's die naast hun aantrekkelijke laadvolumes hun uiterlijk mee hebben en rijeigenschappen demonstreren die te midden de SUV-invasie – ook in deze wagenklasse – veeleer een zeldzaamheid vormen.

Of we de MG5 mooi vinden? Smaken verschillen, al durven we stellen dat deze MG tekenkundig beter geslaagd lijkt dan veel van zijn geëlektrificeerde SUV-concurrenten. En dat kan voor deze break ook zonder daarom oogstrelend mooi te wezen. Geslaagd dus, waarbij het praktische en functionele karakter geaccentueerd wordt met een niet onaardige maximale trekcapaciteit van 500 kg en een dito dakbelasting van 75 kg.

MG MG5 Electric Long Range 5
De zitpositie is hoger dan in een traditionele break maar wel lager dan in een SUV

Hogere zitpositie

Omdat de batterijen onder de vloer gemonteerd worden, valt de zitpositie hoger uit dan in een met verbrandingsmotor aangedreven break. Hoger dus dan in een conventionele break, maar lager alvast dan in een SUV. Die hogere zitpositie bevordert alvast het overzicht rondom en heeft geen nadelige invloed op hoofdruimte of bewegingsvrijheid. Niet voor bestuurder en voorpassagiers en evenmin voor de achterin plaatsnemende reizigers.

In 5-zitsconfiguratie voorziet deze MG5 alsnog in een kofferruimte van 497 liter. In 2-zitsconfiguratie – met neergeklapte achterbankleuning – nadert die cargocapaciteit de 1.400 liter. Slechts één opmerking: de neerklapbare achterbankleuning blijft beletten dat de laadvloer compleet vlak is.

Volgens sommigen mag het MG5-exterieur gebrek aan moderniteit vertonen, de stijlvolle boordplank en middenconsole zijn bijdetijds, zonder meer. Zoals de Marvel R Electric wordt ook in de MG5 een "zwevende" middentunnel gemonteerd met centraal daarop een grote draaiknop die fungeert als keuzeschakelaar voor de transmissie.

MG MG5 Electric Long Range 6
In 5-zitsconfiguratie voorziet de MG5 in een kofferruimte van 497 liter. In 2-zitsconfiguratie loopt de cargocapaciteit op tot 1.400 liter

Stroomconsumptie

Met de "Long Range"-uitvoering noteerden we een gemiddeld testverbruik van 18,0 kWh/100 km. Dat is aanmerkelijk meer dan het door de constructeur beloofde energieverbruik. Een constatering die we niet enkel in deze elektrische MG noteren. Er zijn tal van EV's die ons met een hoger uitvallende energieconsumptie confronteren dan de constructeur belooft. Weers- en rijomstandigheden enerzijds, maar vooral het rijgedrag blijven bepalend voor het stroomverbruik.

VEHICLE-TO-LOAD (V2L)
Zoals de MG ZS EV en de MG Marvel R Electric wordt de MG5 uitgerust met een Vehicle-to-Load-systeem (V2L). Zo kan de batterij energie leveren aan externe apparatuur. V2L gebruikt daarvoor een kabel met een op de laadaansluiting van het voertuig passende type 2-stekker die aan het uiteinde een stekkerdoos met stopcontacten heeft en waarmee tot 2,2 kW vermogen aan externe apparatuur kan geleverd worden.

MG MG5 Electric Long Range 7Maar, deze MG5 heeft geen gebrek aan vermogen en – zeker in de sportstand – sprint hij gewillig uit de startblokken. Ook zonder die ingeschakelde sportstand hapt de koppelrijke e-motor (280 Nm) gewillig, snel, geleidelijk en zonder haperen in de toeren. Motoreigenschappen die – we geven dat toe – makkelijk aanzetten tot een dynamischer geïnspireerd en minder energie-efficiënt (!) rijgedrag. Temeer daar we in deze MG ook nog ten volle mochten genieten van de dynamische kwaliteiten van het onderstel.

Een onderstel dat nooit problemen vertoonde met de pittige elektromotorische capaciteiten of het meergewicht van de batterijen. Opmerkelijk toch voor een platform dat tijdens ontwerp nooit is becijferd om dergelijke aandrijfvermogens en dat meergewicht te verwerken. Waarover zo dadelijk meer.

De MG5 heeft ons dus een sportieve rijstijl "opgedrongen". Waarmee we nogmaals willen benadrukken dat in de discipline energieverbruik de bestuurder de "beslissende" factor blijft. Anderzijds moeten we stellen dat wie het echt wenst, deze MG5 een stuk energiezuiniger voor de dag doet komen. Ook al omdat energiebewuste autogebruikers in hun stroombezuinigende initiatief worden bijgestaan van zodra het (deels) terugwinnen van energie aan de orde is. De bestuurder bepaalt immers zelf hoeveel energie gerecupereerd moet worden eens de rechtervoet van het stroompedaal af gaat. Bij maximaal recupereren, remt de MG5 trouwens zo adequaat dat het rempedaal overbodig wordt. Dat staat dan gelijk aan onvervalst one-pedalrijden. Mooi meegenomen in stadverkeer want aan die maximale regeneratie heb je uiteraard weinig op een snelweg.

MG MG5 Electric Long Range 8
De laadpoort bevindt zich centraal vooraan

Dynamiek en stabiliteit

De kern van dit verhaal? Voor de MG5 – toch een nieuw elektrisch model – van SAIC Motor wordt geen beroep gedaan op het EV-specifiek platform dat MG onlangs onthulde. De eerste MG die van die MSP-basis mag profiteren (Modular Scalable Platform) wordt de MG4, een nieuwe C-segment (lagere middenklasse) hatchback.

SAIC MOTOR, HET NIEUWE MSP-PLATFORM & AUTONOME TOEKOMST
Het nieuwe EV-specifieke MSP-platform dat voor het eerst zal gebruikt worden op de MG4 heeft een flexibele wielbasis (van 2.650 mm tot 3.100 mm) en zal diverse koetswerken (sedan, hatchback, break, SUV en zelfs van) kunnen dragen. Dit MSP-platform zal ook voorzien in de meest intelligente – en uiteraard elektronisch gesuperviseerde – rijhulpsystematica. De smart-drivingvoorzieningen die SAIC Motor in dit verband aankondigt, laten niets aan twijfel over en mikken resoluut op autonoom rijden. Zie daarom naar het 'PixelPoint Cloud Comprehensive Environmental Mapping'- of PP-CEM-systeem. Lees: een zelfontwikkelde, high-level, full-stack rijmethodiek of – anders gezegd – multidimensionale implementering van hoogtechnologische laserradars, 4D-beeldradars, visuele camera's, millimetergolfradars, uitermate precieze kaartgegevens en superevidente omgeving-algoritmemodellering.

Of het mankeren van dat veelbelovende MSP-platform de dynamische kwaliteiten van de MG5 in het nadeel speelt? We kunnen uiteraard niet vergelijken. Er is immers geen op MSP gebaseerde MG5. Het enige wat ons te doen staat is te benadrukken dat de dynamische kwaliteiten van de MG5 Electric hoog aan te schrijven zijn. Het gebruikte platform is niet EV-specifiek maar wel afgestemd op specifieke breakdoelstelling. Waardoor deze EV met een aanmerkelijk lager zwaartepunt dan zijn EV-SUV-mededingers door het leven kan. Het lagere breakkoetswerk, dat lager gesitueerde zwaartepunt en dat stevige (eveneens op break-gebruik afgestemd) onderstel zorgen voor meer dynamiek en extra stabiliteit.

Natuurlijk is dat onderstel nooit ontwikkeld voor zoveel vermogen en trekkracht (dan met de huidige, potente e-motorisatie voorradig is). Toch geeft datzelfde onderstel nooit de indruk problemen te hebben met die weelderige e-power. Niet met die power en al helemaal niet met het meergewicht aan batterijen. Als elektrische break stuurt de MG5 zelfs beter en aangenamer dan zijn meeste elektrische SUV-soortgenoten.

MG MG5 Electric Long Range 9
Zowel de Standard- als Long Range-modellen worden uitgerust met een 3-fasige AC-boordlader en dit voor een maximum laadvermogen vermogen tot 11 kW

Besluit

Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC Motor) – de grootste autofabrikant van China – speelt een steeds belangrijker wordende rol in de mondiale elektrorevolutie. In Europa wordt dat gedemonstreerd onder de merknaam MG.

ZS-EV en Marvel maakten immers al duidelijk dat SAIC Motor zich in een vrij korte tijdspanne kon ontpoppen tot een EV-constructeur die door de Europese concurrentie beter niet onderschat wordt. Met de MG5 Electric wordt dat opnieuw benadrukt. Deze MG komt (misschien) niet meteen in aanmerking voor een hoofdprijs "schoonheid in autodesign". Dat neemt niet weg dat het een praktische, moderne en – volgens velen – toch aantrekkelijk vormgegeven full-electric break is.

Een auto die qua interieurruimte niet onder moet doen voor een vergelijkbare SUV. Een auto, de eerste in zijn koetswerksoort, met voldoende actieradius, niet onaardige prestaties, concurrentiële laadtijden, avant-gardistische connectiviteit en innovatieve veiligheidsvoorzieningen. Met een eerlijke aanschafprijs en – last but not least – met rijeigenschappen waarmee hij menig elektrische SUV overklast, ook al moet hij het redden zonder een EV-specifieke basisstructuur.

MG MG5 Electric Long Range 10
De eerste elektrische auto in zijn koetswerksoort. Dit met voldoende actieradius, niet onaardige prestaties, avant-gardistische connectiviteit en innovatieve veiligheidsvoorzieningen

SAIC Motor heeft het ongetwijfeld begrepen: terwijl de vraag naar betaalbare en voor een breder publiek bereikbare EV's groeit, wordt de markt overspoeld met (te) veel nieuwe SUV-modellen in duurdere en voor het grote publiek ontoegankelijke wagensegmenten. Met deze MG5 Electric zorgen SAIC Motor en MG dan ook voor een toe te juichen trendbreuk in die incorrecte EV-evolutie.

Technische fiche MG MG5 Electric Long Range

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Ferre Beyens

Meer weten over

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine