AutomotoronderdelenPremium

Revisieproces van een turbo

Natuurlijk hangt het van geval tot geval af, maar een defecte turbo kan in de meeste gevallen gereviseerd worden. Dit volgens een productieproces dat u terugvindt op de volgende pagina. Revisie is zowel een economische als ecologische oplossing. Vaak hebben zowel beschikbaarheid van data als de beschikbaarheid van onderdelen het laatste woord in de kosten/batenanalyse. Zeker bij nieuwe turbo’s van producenten die ervoor samenwerkten met de autoconstructeurs zit er heel wat vertraging op vrijgave van gegevens en onderdelen (o.a. door patenten). Is de informatie beschikbaar, en zijn de onderdelen te verkrijgen, dan kan bijna altijd door middel van revisie terug een zo goed als nieuwe turbo worden afgeleverd.

1. Demontage

Als allereerste stap in het revisieproces wordt de turbo volledig ontmanteld. Dit gebeurt manueel.

Als allereerste stap in het revisieproces wordt de turbo volledig ontmanteld. Dit gebeurt manueel

2. Reiniging

Daarna worden alle onderdelen gron­dig gereinigd. Daarbij worden een industriële oven en specifieke was­machine ge­bruikt

Daarna worden alle onderdelen gron­dig gereinigd. Daarbij worden een industriële oven en specifieke was­machine ge­bruikt

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade
24 artikels
Alles over turbotechniekOntdek ons digitaal magazine over turbotechniek
Lees magazinechevron_right

3. Inspectie

Na de reiniging worden de onderdelen onderwor­pen aan een grondige inspectie, mét oscilloscoop en zelfs een microscoop

Na de reiniging worden de onderdelen onderwor­pen aan een grondige inspectie, mét oscilloscoop en zelfs een microscoop

4. Stralen

Onderdelen krijgen een oppervlakte­behandeling met straalkorrels. Het lagerhuis wordt nabehandeld met een ultrasoon reinigingsbad

Onderdelen krijgen een oppervlakte­behandeling met straalkorrels. Het lagerhuis wordt nabehandeld met een ultrasoon reinigingsbad

5. Bewerken

Waar dat nodig is, worden delen – zo­als bijvoorbeeld schroefingangen – bewerkt om op­nieuw te voldoen aan de vereisten.

Waar dat nodig is, worden delen – zo­als bijvoorbeeld schroefingangen – bewerkt om op­nieuw te voldoen aan de vereisten

6. Invetten

Alle onderdelen worden volledig ingevet om toe­komstige roestvorming te voorkomen

Alle onderdelen worden volledig ingevet om toe­komstige roestvorming te voorkomen

7. Meten

Controle van alle dimensies om af­wijkingen in de maatvoering te de­tecteren. De rechtheid van de turbineas checken is belangrijk

Controle van alle dimensies om af­wijkingen in de maatvoering te de­tecteren. De rechtheid van de turbineas checken is belangrijk

8. Balanceren

De turbo uitbalanceren is een van de belangrijkste pro­cesstappen. Elke component wordt separaat op de balanceermachine afgesteld

De turbo uitbalanceren is een van de belangrijkste pro­cesstappen. Elke component wordt separaat op de balanceermachine afgesteld

9. Montage

Montage van de onderdelen. De turbo wordt op een binnenwerk­balan­ceermachine geplaatst. Een eind­test op echte toerentallen volgt

Montage van de onderdelen. De turbo wordt op een binnenwerk­balan­ceermachine geplaatst. Een eind­test op echte toerentallen volgt

10. Afstellen

De ruimte op de lagers van het bin­nenwerk wordt ge­verifieerd met de fa­brikantgegevens. Ook de actuator wordt volgens fab­riekswaarden af­ge­steld. Uiteindelijk wordt de gereviseerde turbo zorg­vuldig en stev­ig verpakt, klaar voor transport
De ruimte op de lagers van het bin­nenwerk wordt ge­verifieerd met de fa­brikantgegevens. Ook de actuator wordt volgens fab­riekswaarden af­ge­steld. Uiteindelijk wordt de gereviseerde turbo zorg­vuldig en stev­ig verpakt, klaar voor transport
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt
Nieuwe ophangingsonderdelen met 5 jaar garantieBekijk het hier!Meer infochevron_right

Gerelateerde artikels

Schade aan een turbo is veelal een gevolgschade

Een turbo die stuk gaat, is een problematiek die al jaren aansleept. toch blijken de gewezen oorzaken ook vandaag nog steeds de boosdoener te zijn. een turbo gaat niet vaak stuk uit zichzelf, maar is veeleer een gevolgschade.

Een turbo gaat zelden stuk uit zichzelf

Turbo's zijn alomtegenwoordig in autoland. traditioneel voorzien ze dieselmotoren van de nodige pit, maar nu die om allerlei redenen naar het verdomhoekje verwezen zijn, moet de turbocompressor hetzelfde presteren in fors gedownsizede benzinemotoren. aangezien we ons het nieuwe rijden dat daarbij hoort nog niet eigen hebben gemaakt, gaan heel wat turbo's stuk. goed nieuws voor onze sector, want drukke tijden en stijgende omzet, maar minder voor onze klanten, die aankijken tegen hoge kosten voor vervanging of revisie. hoe komt het dat turbo's zo snel stuk gaan, en wat kun je eraan doen?

Turbo gaat normaliter even lang mee als motor

Voor een hoger motorvermogen bij een verbrandingsmotor kijken auto­constructeurs naar brandstof, zuurstof en ontbrandingstemperatuur. een turbolader – samengeperste lucht voor de verbranding – is dan heel populair. zeker in tijden van gedownsizede...

Zeven veelgestelde turbovragen beantwoord

Helaas is een turbo geen eenvoudig onderdeel waaraan je vaststelt ‘hij doet het, of hij doet het niet’. de vragen zijn dan ook niet eenvoudig als aan een turbo iets lijkt te mankeren. maar welke vragen krijgen de experts nu het meest?

Print Magazine

Nieuwste editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In deze magazine