Revisieproces van een turbo
Natuurlijk hangt het van geval tot geval af, maar een defecte turbo kan in de meeste gevallen gereviseerd worden. Dit volgens een productieproces dat u terugvindt op de volgende pagina. Revisie is zowel een economische als ecologische oplossing. Vaak hebben zowel beschikbaarheid van data als de beschikbaarheid van onderdelen het laatste woord in de kosten/batenanalyse. Zeker bij nieuwe turbo’s van producenten die ervoor samenwerkten met de autoconstructeurs zit er heel wat vertraging op vrijgave van gegevens en onderdelen (o.a. door patenten). Is de informatie beschikbaar, en zijn de onderdelen te verkrijgen, dan kan bijna altijd door middel van revisie terug een zo goed als nieuwe turbo worden afgeleverd.
1. Demontage

Als allereerste stap in het revisieproces wordt de turbo volledig ontmanteld. Dit gebeurt manueel
2. Reiniging

Daarna worden alle onderdelen grondig gereinigd. Daarbij worden een industriële oven en specifieke wasmachine gebruikt

3. Inspectie

Na de reiniging worden de onderdelen onderworpen aan een grondige inspectie, mét oscilloscoop en zelfs een microscoop
4. Stralen

Onderdelen krijgen een oppervlaktebehandeling met straalkorrels. Het lagerhuis wordt nabehandeld met een ultrasoon reinigingsbad
5. Bewerken

Waar dat nodig is, worden delen – zoals bijvoorbeeld schroefingangen – bewerkt om opnieuw te voldoen aan de vereisten
6. Invetten

Alle onderdelen worden volledig ingevet om toekomstige roestvorming te voorkomen
7. Meten

Controle van alle dimensies om afwijkingen in de maatvoering te detecteren. De rechtheid van de turbineas checken is belangrijk
8. Balanceren

De turbo uitbalanceren is een van de belangrijkste processtappen. Elke component wordt separaat op de balanceermachine afgesteld
9. Montage

Montage van de onderdelen. De turbo wordt op een binnenwerkbalanceermachine geplaatst. Een eindtest op echte toerentallen volgt
10. Afstellen
